Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 4150 ggr
Stellathebunny
2014-03-18 19:54

Läkemedel

Jag har varit vegetarian i tre år nu och trivs bra med det. Jag äter inte kött, fisk köper inte läder eller päls och undviker allt med gelatin. Men jag har problem med acne och var hos en läkare för att kolla upp vad jag skulle kunna ta som skulle hjälpa. Han skrev då ut ett recept som jag var och hämtade ut på apoteket. Först efteråt slog det mig att det kunde innehålla gelatin, vilket det gjorde. Jag står nu inför ett stort dilemma då läkaren var rädd att jag kunde få är på ryggen och i ansiktet om jag inte började ta tabletterna. Min finnar är över hela kroppen och gör konstant ont. Det sitter djupt och jag har testat allt som går att köpa för att få bort dem.

Jag ringde dit för att få 100% svar och kapslarna innehåller både gris och ko. Vad ska jag göra? Någon som stött på något liknande?

Annons:
DeadlyEyes
2014-03-18 20:25
#1

Hej!

Jag har exakt samma problem. Isotretinoin (Roaccutan) är de jag tar just nu för min acne.
Jag bestämde mig för att ta dem, jag kommer inte att ta dem för alltid.
Det är såna engångs tillfällen tänkte som man får göra undantag, man får helt enkelt hoppas på, och kämpa för att de i framtiden byter till vegetabiliska kapslar.

Men jag förstår hur du känner, jag brottades med precis samma problem.

Hoppas du känner att detta hjälper dig.

Varma hälsningar

Stellathebunny
2014-03-18 22:09
#2

Tack för svaret!

Känns svårt att bestämma hur man ska göra när det handlar om hälsa men endå ett så pass ytlig grej som acne ändå räknas som fast det kan göra ont och vara jobbigt. Man kan bara hoppas att man kommer på bättre lösningar snart:) #DeadlyEyes

tlover
2014-03-18 22:43
#3

När det gäller medicin så äter jag animaliskt om det inte finns ickeanimaliska alternativ.

Tex innehåller nästan alla tabletter laktos men jag äter dom även om jag utesluter mjölk, när det gäller niferex däremot (järntillskott) så kunde man välja droppar (gelatinfria) istället för kapslar (som innehöll gelatin) så där valde jag dropparna.

Därför använder jag också ullprodukter, jag har ledproblem och ull funkar lika bra för mig som medicin så jag köper ull.

l'm back

Fialialej
2014-03-24 13:17
#4

Man får se lite till behovet: om det krövs att du äter den hör medicinen för att må bra tycker jag du ska göra det utan dåligt samvete. Du gör så mkt annat bra som vegetarian… :) sen är det så att alla sjukvårdsmateriell, både mediciner, sprutor, plåster osv testas på djur, så helt djurvänligt blir det aldrig ändå. Och acne kan vara ett nog så jobbigt bekymmer. Hoppas att det blir bra! :)

"På natten är alla katter svarta"

Stellathebunny
2014-03-30 14:18
#5

Tack för alla hjälpsamma svar!;)

Bestämde mig för attt ta tabletterna och det har hjälpt hoppas bara att man kommer bli bättre på att ta fram mediciner utan gelatin eller med hjälp av djurförsök!

Fialialej
2014-04-02 22:38
#6

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Upp till toppen
Annons: