Annons:
Etikettmatprat
Läst 2497 ggr
Endezeichen
4/13/14, 8:43 AM

Vad ska ni äta till påsk?

Japp, vad ska ni ha på påskbordet och som påskgodis i år? Frågan gäller både vegetarianer av alla slag och veganer.

Annons:
Atropa
4/13/14, 11:09 AM
#1

jag firar inte påsk, men kommer förmodligen äta lite extra ägg och brysselkol :D kommer givetvis köpa mig en chokladkanin och mumsa i mig :)

Dipp
4/14/14, 8:40 AM
#2

Försöka att inte äta alls är mitt svar för idag, kanske ändras - dock inget godis

http://www.missmanic.se

veggie4every1
4/16/14, 11:26 AM
#3

Jag ska göra saffranris med lite färgglada grönsaker och svarta oliver i. Så marinerar jag en tofu i en god marinad och gör en raw-food zuccinipasta med tomat, morot, avocado, champinjoner, basilika, paprika, rödlök i en dressing av citron, olja´, svartpeppar, salt och pressad vitlök :) Gott, nyttigt och en färgglad och vacker påskmiddag :) Påskgodis kommer att finnas, men med måtta :)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Endezeichen
4/16/14, 11:44 AM
#4

#3 Åh, gud vad gott det låter! -------- Hemma hos mig blir det: Förmiddagen: Påskbord bestående av kikärtsylta, piroger, risskinka, rödbetsbullar, morotsbullar, palsternacksbullar, potatissallad, kidneybönor i chilisås, veganska kycklingklubbor, veganska ägghalvor, pizzabullar, äpplesallad, wokad brysselkål, svinmålla och nässlor, fylld aubergine, ugnsbakade grönsaker och eventuell glöggsås. Eftermiddagen: Grillning Korv Seitanspjäll Snacks: Påskgodis Eventuellt munkar, risglass, sorbet eller wienerbröd. Hehe. Ser nu att man kanske kan göra det mindre, men…

veggie4every1
4/16/14, 9:11 PM
#5

#4 Ja, jag tror det blir bra.

Men oj, så mycket gott det blir på ditt påskbord, låter jättesmaskigt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Cert
4/17/14, 11:07 AM
#6

Ojdå.. jag firar inte påsk och kommer äta som jag brukar

Annons:
KastKatt
4/17/14, 12:18 PM
#7

Här är det traditionell grillning som gäller.

Marinerade Steaks som ska grillas/stekar (beroende på väder :P) med potatissallad (antagligen fransk då jag är vegan och mamma är vegetarian), kall sås på soygurt, och en stor sallad.

efterrätt blir paj med tofuline tror jag :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Endezeichen
4/17/14, 12:29 PM
#8

#6 Det är också helt okej. Funderade på att göra så också i början. #7 Ett tips vore ju - om du vill äta vanlig potatissallad - att byta ut grädde/creme fraiche eller vad katten det nu är i potatissallad mot sour supreme, sojagrädde/havregrädde (eller ev. Risgrädde KAN kanske fungera) eller soygurt/havregurt (förutsatt att den har rätt konsistens) Och majonäsen kan du ordna genom vegansk majonäs. Antingen gör du egen eller så köper du vegansk. Coop xtras egna märke av lättmajonnäs är vegansk, även om det inte står på den att den är äggfri. Läs själv! Bara ett tips.

KastKatt
4/17/14, 12:36 PM
#9

Sour supreme är ju så dyrt! Har funderat på soygurt men min mamma tycker den har äcklig bismak -.-' 

Majonäs var ett jättebra tips, men jag är jättetråkig och tycker att det smakar pyton! :) Men tänkte göra fransk potatis sallad och en örtig kall sås till :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

JodineFritzl
4/17/14, 5:26 PM
#10

Firar inte påsk, men hade ju tänkt att äta mat ändå, så jag ska laga bland annat rödbetssoppa, irish lager stew  och "köttfärssås" i helgen, och vid fint väder går vi ut i skogen och grillar sojakorv.

KastKatt
4/18/14, 3:05 PM
#11

Igår var jag på "påskkalas" där det var knytkalas.

Det blev ägghalvor (som jag inte äter då jag är vegan) men också jansons, tomatgryta, hummus, stor sallad, grillad sparris, kall sås, kål, champinjon, squash och broccoli i ugnen och rostad potatis.

Det var gott och passade bra ihop :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Magi-cat
3/30/15, 9:20 PM
#12

Puttar upp påsktråden…Det är snart dags igen…🙂

Alltid bra med tips.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fialialej
4/2/15, 1:28 PM
#13

Ska bjuda på bakad potatis med diverse; cremefraiche, dill, gräslök, tomater, avocado, citronklyftor, tångcaviar, rödlök och ägghalvor. Min sambo ska skala lite räkor också som de som äter sånt kan ta. Till oss vegetarianer blir det inlagda sojastrimlor. Knäckebröd och ost. Så kan man plocka ihop som man vill.. Gott och somrigt!
Vad efterrätten blir har vi inte riktigt bestämt än.

Hade velat grilla egentligen men vi bor i lägenhet så det kändes för krångligt.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
enrödgroda
4/2/15, 9:58 PM
#14

Min mamma har gjort någon slags spenatpaj, och min pappa sa att han skulle göra vegetarisk Jansson med oliver. Ska bli väldans spännande eftersom det är min första vegetariska storhelg 😃

Upp till toppen
Annons: