Annons:
Etikettmatprat
Läst 3802 ggr
Dipp
2014-04-17 10:49

Vegetariska basvaror

Hej!

Jag håller på att gå över till enbart vegetariskt - visst är jag duktig ;)

Men, jag undrar om vilka basvaror som är bra att alltid ha hemma? Jag tål inte soja, så skriv gärna andra saker som är en viktig del av det vegetariska köket

http://www.missmanic.se

Annons:
KastKatt
2014-04-17 10:54
#1

Linser, buljong, maizena majsstärkelse (inte redning!), grönsaker efter behov och säsong, krossade tomater (tetrapack är bättre än konserv), kikärtor (på glasflaska är bäst och billigast tycker jag)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Cert
2014-04-17 11:01
#2

Detta kan låta simpelt. Men frysta wokgrönsaker räddar mig alla dagar, antingen som tillbehör, ingredienser eller huvudmål. Jag brukar alltid komplettera med någon fryst böna, tex bondböna.

KokosmjölkHjärta- bör finnas i varje hem

Och ytterligare för att förenkla vardagen, en burk med röd eller grön curry pasta (Kolla dock så tillverkaren inte har slängt fisk i burken)

Gula ärtor- snabbvarianten, färdiga på 5 min, hipphopp.

Svarta bönor, kidneybönor, kikärtor på burk. Superlätt att göra tex biffar osv

Torkade kikärtor till falafel.

Och glöm inte att som vegan eller vegetarian (eller allätare) är det absolut OBLIGATORISKT att odla egen slätbladig persilja till både falafeln och tabboulen ;)

Annan basvara som iallafall jag upplever som ett måste är kaffe.

Eine
2014-04-17 11:04
#3

Fryst broccoli,grönkål,spenat och kryddörter.Att ha det i frysen är inte att förakta. de skördas och fryses direkt. 

Kokar alltid kikärter,linser och andra torkade baljväxter själv.Tycker det blir godast.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Dipp
2014-04-17 11:07
#4

Tack! Har skrivit upp alla era tips, men man kan inte få för mycket idéer! 

Sen undrar jag, blir det billigare att äta vegetariskt än kött?

http://www.missmanic.se

Näring
2014-04-17 11:26
#5

Du är jätteduktig!

Det blir kanske enklare om du förstår vad vi är gjord för att äta. Vad är människans naturliga föda?
Jo det är gröna blad, frukt och vanliga grönsaker, och den stora kategorin Frön d.v.s. linser, bönor, fullkorn, nötter och "vanliga" frön.

Ja det är mycket billigare. En portion falukorv eller köttbullar kostar mer än en portion bönor, och då är det avsevärt mycket mer näring i bönorna, plus att det är inte 100% kött i korven och köttbullarna. 100% kött är avsevärt mycket dyrare än linser och bönor.
Och om man tänker hur mycket näring man får för pengarna så är det enormt mycket billigare med den mat jag listade ovan.

KastKatt
2014-04-17 11:27
#6

#4 det beror på. Hur dyrt kött köper du? Hur van är du att handla "billigt"? Tänker du handla mycket fryst, storvikt och efter säsong? 

Man vänjer sig att handla vegetariskt och se till att det blir billigt och hälsosamt. Har du inte råd att köpa allt ekologiskt? Köp det viktigaste, ex bananer.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Annons:
Cert
2014-04-17 11:47
#7

#4 Ja. Både ekonomiskt för dig och för jordklotet.

Dipp
2014-04-17 12:56
#8

Ja, miljömässigt vet jag att vegetariskt är bättre och bara det gör rätt mycket!

Jag har inte ekonomi till att köpa ekologiskt då jag, min man, vår hund och vår katt lever enbart på min mans sjukersättning så vår ekonomi suger. Jag har ingen inkomst alls, så vi försöker köpa det billigaste och tyvärr blir det oftast danskt kött och det är något jag inte tycker om.

Just nu äter vi mest köttfärsrätter och typ fläskkotletter även fast danskt känns fel, men vi har inte råd med svenskt kött.

Vi har kyckling i frysen men jag drar mig för att äta det, så jag hoppas den blir liggande länge, sen får min man äta det.

Nu när vi får pengar nästa gång så tänker jag köpa upp dessa basvaror som ni tipsat om. Jag väntar även på att få hem min vegetariska kokbok som jag beställt.

Har hittat massa bra länkar på nätet men det känns lättare med en bok framför sig istället för datorn,

http://www.missmanic.se

Eine
2014-04-18 15:10
#9

#8 Tips. Vill du leva riktigt billigt och nyttigt,så baka bröd själv,och gör allt från grunden. Koka alla baljväxter,odla om du har trädgård etc. Du kan leta på nätet efter vegetarisk och bra mat.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: