Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2827 ggr
[[Mellebelle]]
4/25/14, 8:08 PM

ska bli vegetarian

Ja nu börjar det faktiskt bli ganska så bestämt, tror nog att jag ska övergå från köttätare till en vegetarian.

Men det är ju det att jag kan inget om den kosten :p så tänkte ni vegetarianer kan väl berätta hur man ska äta? vet bara att man inte ska äta kött då!

Men vad ska man äta för att få i sig allt det som behövs då? :)

tack!

Annons:
[[Mellebelle]]
4/25/14, 8:11 PM
#1

skulle även vilja ha svar på ifall det är dyrt o vara vegetarian? det bör väl egentligen vara billigare då kött är så dyrt?

[[Mellebelle]]
4/25/14, 8:13 PM
#2

och även de här med vikten, kan man gå upp mycket av att  bli vegetarian då det blir rätt så mycket kolhydrater?

Näring
4/25/14, 8:20 PM
#3

Jag kopierar ett annat inlägg jag skrev;

"Det blir kanske enklare om du förstår vad vi är gjord för att äta. Vad är människans naturliga föda?
Jo det är gröna blad, frukt och vanliga grönsaker, och den stora kategorin Frön d.v.s. linser, bönor, fullkorn, nötter och "vanliga" frön.

Ja det är mycket billigare. En portion falukorv eller köttbullar kostar mer än en portion bönor, och då är det avsevärt mycket mer näring i bönorna, plus att det är inte 100% kött i korven och köttbullarna. 100% kött är avsevärt mycket dyrare än linser och bönor.

Om man tänker hur mycket näring man får för pengarna så är det enormt mycket billigare med den mat jag listade ovan."

Angående kolhydraterna så behöver man inte alls äta mycket kolhydrater som vegetarian, det väljer man själv. Och man har mycket att vinna hälsomässigt på att begränsa sitt kolhydratintag. Ät helt enkelt inte så mycket pasta, ris, potatis, bröd o.s.v., helst inget alls. Små mängder frukt är ok. Ät istället mest gröna blad, grönsaker och linser, bönor, nötter och frön. Det är väldigt lite kolhydrater i linser och bönor, ungefär en tredjedel av kolhydraterna som anges på näringsdeklarationen är stärkelse, resten är fiber och resistent stärkelse.

[[Mellebelle]]
4/25/14, 8:29 PM
#4

#3 å tack för ditt svar! fick mig att förstå lite enklare ;)

Är faktiskt rätt så taggad på det här, känns väldigt spännande och tom börja äta lite nyare mat.

Är verkligen en sån djurvän så jag klarar inte längre av att äta dom varelserna som gör världen till en bättre plats. Då jag anser att även alla nötdjur osv är lika mycket värda som tex en hund, katt.
Å jag vill verkligen hjälpa till på nått sätt och det känns rätt att bli vegetarian.

Okej, men är det lika mycket kolhydrater osv på bönder, linser och allt sånt?

Endezeichen
4/25/14, 8:41 PM
#5

Det finns flera typer av vegetarianer: laktovegetarianer (äter inget animaliskt förutom mjölkprodukter), ovovegetarianer (äter inget animaliskt förutom ägg), lakto-ovo-vegetarianer (äter inget animaliskt förutom ägg och mjölkprodukter) samt helvegetarianer (äter ingenting från djur, i folkmun slarvigt kallat "veganer"). Men jag antar att du avser att du ska bli lakto-ovo-vegetarian.

Det finns en viktig sak som du måste lära dig om kosten: utesluter du någonting stort ur kostcirkeln så måste du lägga till något som kan väga upp den här saken som blivit utesluten.

Om du och dina nära äter en middag med biff, potatis, sås och grönsaker så kan du inte bara nöja dig med potatis, sås och grönsaker. Du rekommenderas att ersätta biffen med en annan proteinkälla.

Proteinkällor som ersätter kött i en vegetarisk kost är bönor (finns många sorter att pröva om du är en sådan där som tror att du inte gillar bönor utan att givit dem en ordentlig chans: kikärtor, vita bönor, bruna bönor, svarta bönor, black Eye bönor/ svartögda bönor, limabönor, pintobönor, cannellinibönor, borlottibönor, kidneybönor, brytbönor, bondbönor, mungbönor m.m), linser (röda linser, gröna linser, bruna linser, svarta belugalinser, gula linser m.m), quinoa (svart, vit, röd eller tricolore), seitan (en produkt gjord av vetegluten), ärtor (gula ärtor, gröna ärtor), sojaprodukter som tofu samt Quorn för de som äter ägg och i vissa fall mjölk. Även frön och nötter kan användas istället för biffen. Men då med tänkt sparsamhet, eftersom de har ett högt energiinnehåll.

De som äter ägg kan även ha ägg som proteinkälla.

Det som skulle kunna ersätta biffen i den där måltiden kan exempelvis vara en vegetarisk biff (gjord av någon av ovan nämnda proteinkällor).

Även spannmål i form av pasta och ris innehåller protein (tror du mig inte så gå till ditt skafferi och leta fram pasta och läs näringstabellen) men detta är dock inte rekommenderat att använda till enda proteinkälla.

Ett tips som vegetarian kan vara att äta mycket grönsaker och andra vegetabilier, gärna i olika färger. Finns i jättemånga varianter mer än svenskarnas tre vanligaste grönsaker: tomat, isbergssallad och potatis.

Och läs på näringsläran.

Endezeichen
4/25/14, 8:44 PM
#6

Att vara vegetarian kan bli mycket billigare än att vara blandkostare. Men det förutsätter att du håller dig borta från halvfabrikat såsom Quorn, sojaprodukter och vegomjölk.

Annons:
[[Mellebelle]]
4/25/14, 8:45 PM
#7

tack för ditt svar!

men då kan man tex ersätta kött med olika slags bönor istället då? om jag fattat det rätt?

kan ju säga att jag hade tänkt börja med att äta vegetarianisk men även ägg, mjölk och viss fisk. vad kallas man då för?

Endezeichen
4/25/14, 9:30 PM
#8

Att ersätta kött med olika bönor går utmärkt om du vill göra så.

Gör faktiskt ofta så själv. Då kan man koka grytor och soppor, göra biffar och bollar, göra såser med bönor i. Göra bönburritos, wok, färs…

Eller äta dem vid sidan om något annat om du föredrar det. Exempelvis någon gratäng med rikligt med kikärtor bredvid på tallriken (och grönsaker förstås, om det inte är grönsaksgratäng).

Underskatta inte heller linser. De är också riktigt billiga och behöver till skillnad från bönor inte alltid köpas hem i tetra, då i alla fall röda linser och gröna linser inte tar särskilt lång tid att koka. Till skillnad från många bönor smakar de inte särskilt gott i sig, men de tar upp smaker bra och stör inte särskilt i exempelvis grytor, då de är väldigt små.

Någon som äter fiskar men inte andra djur är väl en pescetarian eller en semi-vegetarian (i den mån man kan vara vegetarian och ändå äta djur). Så något sådant skulle nog kunna vara korrekt.

Ett tips kan vara om du tycker om och äter ost: titta på innehållsförteckningen även där: ost kan innehålla Löpe. Vilket är nermald kalvmage. Vegetabiliska alternativ benämns mikrobiell Löpe, vegetabilisk Löpe eller ystenenzym.

[[Mellebelle]]
4/25/14, 9:47 PM
#9

å jätte bra tack! :D

de här med olika böner, jag kan inget om böner förutom typ brunaböner :p men vilka böner är dom bästa bönorna, som man kan göra många saker av? :)

okej då ska jag inte heller köpa de med Löpe i då. :)

Näring
4/25/14, 11:20 PM
#10

Mellebelle,

Okej, men är det lika mycket kolhydrater osv på bönder, linser och allt sånt?

Nej det är väldigt lite kolhydrater i linser och bönor jämfört med pasta, ris, potatis o.s.v. Faktum är att bara en tredjedel av kolhydraterna på näringsdeklarationen är "riktiga" kolhydrater, resten är fiber. Tittar man på ett paket röda linser t.ex. så står det 60g kolhydrater/100g, men endast 20g av dessa är stärkelse. Så du behöver inte, och bör inte, sluta äta linser och bönor om du tänker äta mindre kolhydrater. Jag rekommenderar att sluta med pasta, bröd och proccessade kolhydrater, och ät mindre av ris och potatis.

men då kan man tex ersätta kött med olika slags bönor istället då? om jag fattat det rätt?

Ja precis. Man får samma näringsämnen plus fler och i mycket större mängd, från linser, bönor, nötter och frön, som man får från kött. Om man slutar äta kött så måste man äta linser, bönor, nötter och frön.

**vilka böner är dom bästa bönorna, som man kan göra många saker av? :)
**

Röda och gröna linser, vita bönor, kikärter, kidneybönor, svarta bönor, m.m.

tlover
4/26/14, 6:31 AM
#11

Man går inte upp av kolhydrater man går upp av att äta mer kalorier än vad man bränner.

Tex skulle du äta bara kolhydrater (och nu menar jag 100% kolhydrater tex socker) men bara äta det du förbränner så skulle du inte gå upp i vikt, däremot skulle du antagligen bli väldigt sjuk, hungrig och sötsugen.

Jag äter vanligtvis en ganska hög energiprocent kolhydrater (60-65 E%) jämfört med van många gör nu (jag tål inte stora mängder fett) och jag har som vegetarian vägt både mest och minst i mitt vuxna liv, det är andra saker tex hur mycket jag småäter och hur mycket jag rör mig som påverkar vikten.

Däremot så behöver kroppen både fett och protein också så att äta pasta med ketchup är ett no no utan gör tex en linspastasås till om du ska äta pasta.

Beroende på vilken slags vegetarian du är kan det vara vissa näringsämnen som man kan ha brist på tex

Järn: vanligtvis brukar man säga att man ska äta kött eller inälvsprodukter få att få i sig järn (hemjärn) men det finns även järn (icke hemjärn) i massor av grönsaker som tex nässlor, grönkål, andra mörkgröna bladgrönsaker, fullkorn, frön och baljväxter. icke hemjärn (det som finns i grönsaker) är däremot svårare för kroppen att ta upp därför bör man äta nått c-vitaminrikt till maten.

Sen så finns det ett ämne i tex fullkornsäd, baljväxter, nötter och frön som hämmar upptaget av mineraler. det ämnet bryts däremot ned vid groddning, blötläggning och längre kokning (tex när man kokar bönor blötlägger man ju dom och kokar dom länge, en hel del går dessutom att grodda också)

Kalcium: finns i mjölk men även nässlor, grönkål och andra mörkgröna bladprodukter, nötter och frön etc. samma ämne som hämmar upptag av järn, hämmar upptaget av kalcium så tex icke blötlagda sesamfrön är inte så bra källa även om det innehåller mycket kalcium. Upptaget av kalcium är däremot bättre i tex grönkål än tex mjölk. finns även ofta tillsatt i tex sojamjölk

D vitamin: finns i blandannat fisk, mjölk, viss slags svamp och det kan kroppen själv producera vid solljus på sommarhalvåret. Många i norden har brist på D-vitamin och från många håll rekommenderar man att man bör ta d-vitamintillskott även om man är blandkostare. Det finns ofta också tillsatt i tex sojamjölk.

B-12 äter du en helvegetarisk/vegansk kost så får du tillsätta B-12 för det finns bara i tillräcklig mängd i animaliska produkter (B-12 skapas av bakterier så man kan få i sig tex om man gödslar med riktig gödsel och inte sköljer grönsakerna så bra innan man äter dom, man kan däremot inte vara säker att man får i sig nog så det är bäst att ta nått slags tillskott om man äter helvegetarianskt) Det finns ofta tillsatt i tex sojamjölk.

Men med baljväxter (bönor, linser och ärter) frön/nötter om man tål dom, mörkgröna bladgrönsaker och svamp täcker man det mesta ovan.

l'm back

Upp till toppen
Annons: