Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 1426 ggr
CelsiusT
2014-05-07 14:58

Mat med bönor

Min sambo gillar inte bönor, tror han… Men jag tror att han ätit tråkiga maträtter med bönor i eller att han bara fått tråkiga sorter tidigare. Jag saknar bönor väldigt mycket nu och tänkte att nu får han lära sig att äta mat med bönor. Så ska försöka laga lite mat med bönor så han får vänja sig vid smaken och prova det i lite olika varianter.

Men skulle gärna vilja ha lite tips på god och nyttig mat med bönor, gärna nåt där man gör lite roligt med bönorna och inte bara har dom naturella. Vilka bönor kan vara bra att börja med och vad bör man göra med dom?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Sandi92]
2014-05-07 15:03
#1

Har inga tips, men jag vill också gärna veta. Skulle gärna vilja äta vegetariskt några gånger i veckan, men jag avskyr bönor och bönor är det ju ofta i vegetariska recept. :p

Torparmor
2014-05-07 15:09
#2

Är det torkade bönor du menar eller gäller det också gröna bönor (färska eller djupfrysta)?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

ChristineL
2014-05-07 15:12
#3

Texaspanna 

140g hackad bacon (finns det vegetariskt alternativ?)
400g färs
1 stor skivad rödlök
1tsk salt
1tsk svartpeppar
500g krossade tomater
2-3msk chilisås
400g bönor efter smak
350g majs (eller kikärter brukar jag ta)
tabasco

Fräs bacon och färs smuligt. Blanda i rödlök, salt, peppar, tomater och chilisås. Puttra 10 min. Späd ev med lite vatten.
Skölj av bönorna och blanda ner med majs/kikärter, smaka av med tabasco.
Servera med ris, bröd eller vad du gillar.

slarvigt
2014-05-07 15:14
#4

Jag gjorde dessa biffar och tillsatte även kidneybönor till dem. De blev väldigt goda och fick en fastare struktur än andra bönbiffar. http://justbento.com/handbook/recipe-collection-mains/mediterranean-flavored-green-vegan-burgers Sedan kan jag även tipsa om att koka svarta bönor med en skvätt vitt vin, hackad chili, hackad paprika och hackad lök och smaka av med salt och peppar. Mosa med gaffel eller potatispress och servera till tacos. Då kan man fortfarande ha quorn- eller sojafärs men ändå få med bönor :) Om även linser får vara med vill jag tipsa om att koka röda linser tillsammans med quinoa och servera istället för bulgur i tabbouleh.

CelsiusT
2014-05-07 15:43
#5

#2 Alla sorters bönor tänker jag på. Gärna torkade eftersom det är billigt och kan dryga ut matkassan lite samtidigt som man slipper laga köttmåltider varje dag (vi båda äter kött men jag skulle gärna vilja sänka vår köttkonsumtion genom att någon eller några måltider kan få vara vegetariska). Men som sagt, jag älskar bönor av alla dess slag medan sambon skrynklar ansiktet så fort ordet böna eller ärta nämns (tror knappast han har smakat alla sorter som finns).

Vill även nämna att det gärna inte får synas allt för mycket att det är bönor. När jag gör chili con carne så mosar jag bönorna och kallar det köttfärsgryta, då äter han. 

#4 Den röran lät jättegott att ha till taco, det ska jag absolut prova. Dock kan det vara svårt att få sambon att testa, men ska försöka. 

Ska även testa linser, det är något som jag själv tidigare inte varit så förtjust i men det var ett tag sedan jag provade så ska testa igen. Beror ju så på vad man gör med det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

slarvigt
2014-05-07 16:29
#6

#5 Den är väldigt god, men ser ju mest ut som en gråsvart sörja så det kanske inte är det bästa att presentera för någon som är så skeptisk :P

Annons:
CelsiusT
2014-05-07 16:30
#7

#6 Tror ändå det är lättare än om det är något som har formen av bönor. Han är inte rädd att smaka på mat även om den ser konstig ut. Dock tror jag att han inte har behovet av att stoppa i mer i sina tacobröd än han redan gör och kanske därför avstår.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
2014-05-12 19:44
#8

Kom ihåg att vi inte ger recept med kött i här på sajten. Jag förstår poängen med det här, men vill poängtera att det inte är ok :)

Röror, som ex hummus brukar de flesta gilla och de tänker inte på att det är kikärtor. Jag har det på mackor, som tillbehör till mat eller som dipp. 

Gröna bönor, edamame/ sojabönor, har inte den mjöliga konsistensen som torkade har. Lite dyrare än torra, men ändå en ganska bra inkörsport för många.

Upp till toppen
Annons: