Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2298 ggr
Endezeichen
5/10/14, 12:06 PM

Skulle ni kunna tänka er bli helvegetarianer?

Det finns olika sorters vegetarianer. Helvegetarianer (som inte äter något från djurriket), lakto-vegetarianer (som äter mjölkprodukter men inget annat från djur), ovo-vegetarianer (som äter ägg men inget annat från djur), lakto-ovo-vegetarianer (som äter mjölk och ägg men inget annat från djur. Sedan har vi pollotarianer (som vad jag har förstått äter kycklingar men inget annat) och pescetarianer (som äter fiskar och ev. skaldjur men inget annat). Sedan har vi de som i allmänhet inte äter rött kött. Som jag har förstått vill en del människor bli helvegetarianer, men har ofta en svårighet (släkt, vänner, arbetslivet, reslivet eller dylikt) eller en svaghet (någon form av ost är vanligt) av något slag. Skulle ni kunna tänka er att bli helvegetarianer? Och om inte: varför? Om ni vill det men anser er inte kunna: vad hindrar er?

Annons:
IngaTrnqvist
5/10/14, 3:43 PM
#1

Jag blev helvegetarian vid årsskiftet 🙂
Anledningen till att jag inte vill kalla mig vegan är att jag har djur som äter köttfoder och tyvärr använder jag en del djurtestade produkter, samt har jag några ullprodukter.

Jag var lakto-ovo i ca. 2 år, det sista halvåret började jag använda växtmjölk men åt komjölk i andra produkter. Men när jag besökte en komjölksgård så valde jag att bojkotta allt som har med komjölk att göra. Det var på hösten förra året, sedan bestämde jag mig att vid årsskiftet skulle jag enbart äta vegetabilisk kost 🙂

Varför jag inte blev helvegetarian direkt var för att jag inte visste bättre, jag var bara 11 år då, litade på reklamerna med glada pratande kor i stora gröna hagar.  Sedan fanns det inte så mycket veganska livsmedel på den lilla ort jag bor, men nu på senare tid har det kommit mycket nytt, som jag är väldigt tacksam över.

Sarah
5/12/14, 7:39 PM
#2

Är redan, men nu är det ju så enkelt. Vill man äta halvfabrikat och ersättnignsprodukter så finns ju allt. I dagarna kom den sista jag saknat, en creme fraiche från oatly <3

tlover
5/12/14, 8:50 PM
#3

Skulle jag bo i lägenhet skulle jag nog bli (hel)vegetarian men nu när jag bor på gård och har höns och bin känns det inte så viktigt. Att odla helt veganskt funkar nog men det är svårt särskilt med bristen på oljeväxter osv (och jag tror på att försöka skapa istället för att bara köpa)

l'm back

Sarah
5/12/14, 9:43 PM
#4

Hade jag kunnat ha egna höns hade jag definitivt haft det och ätit ägg :).

Wony
5/14/14, 5:04 PM
#5

Nu är inte jag vegetarian i något avseende, men flikar in en stilla undran. Om man äter ägg, mjölk och fisk t ex, är man lakto-ovo-pescetarian då? Eller har jag missförstått? Att man liksom "staplar" på orden framför vegetarian.

För övrigt skulle jag nog inte riktigt klara av att bli helvegetarian, av olika skäl, däremot försöker jag välja så bra producerat som möjligt. T ex från lokala gårdar. 🙂

Upp till toppen
Annons: