Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2405 ggr
[Konstig]
2014-05-16 16:09

Vad räknas som vegetarian

Tycker ni man är vegetarian om man äter ägg och mejeriprodukter men inget kött fisk eller kyckling osv.

Annons:
Stallmima
2014-05-17 10:50
#1

Ja det tycker jag

: )) kram
2014-05-17 11:16
#2

Jajamensan. Lakto-ovo- vegetarian heter det : )

Hjärta

: )) kram
2014-05-17 11:21
#3

En tjej jag mötte en gång gick på om att hon minsann var vegetarian men åt både kyckling och fisk……..öh?….nä det är du inte. Jag äter räkor om jag äter ute kanske en gång i månaden eller mer sällan ändå och jag känner mig som en hycklare då för jag äter alltid vegetariskt annars och föredrar det.

Hjärta

grumpy19
2014-05-17 22:05
#4

Nope. En vegetarian äter endast vegetabilier, inget från djurriket. En lacto-ovo vegetarian dock, liksom pescetarianer och demivegetarianer, äter vissa animalier. 
Viktigt att notera är att det finns tydliga skillnader mellan en vegetarian och vegan. Vegetarianism handlar mer om kosten, och man kan välja att äta en vegetarisk kost av många olika anledningar. Veganism är däremot anti-speciesism.

Medarbetare på vegan ifokus.

[Konstig]
2014-05-17 23:06
#5

Grumpy19

jag har uppfattat det som att veganer inte äter något alls från djurriket men att vegetarianer äter mejeriprodukter och ofta ägg det är iallafall vad jag läst.

grumpy19
2014-05-18 08:05
#6

#5 Stämmer att veganer inte äter något alls från djurriket, men de undviker även att stödja övriga verksamheter som profiterar på djur (ex. djurparker). :) En vegetarian kan mycket väl besöka djurparker (för vegetarianism handlar inte om anti-speciesism) men käkar liksom veganen endast vegetabilier. Den "vegetarian" du tänker på, en sådan som inkluderar animalierna mjölk och ägg i sin kost, är inte vegetarian utan lacto-ovo vegetarian. Lacto står då för mjölk och ovo för ägg. :)

Medarbetare på vegan ifokus.

Annons:
[Moa-]
2014-05-18 09:14
#7

Konstig och grumpy19; i vardagligt tal är en vegetarian just en ovo-lakto-vegetarian, den delen tror jag ej kommer att ändras eller är önskvärt att ändra. Strikt terminologiskt så är det dock så som grumpy19 skriver, i dagligt tal är det dock enklare för en strikt vegetarian att kalla sig kostmässig vegan, vilket gör att det både blir tydligt för alla och inga misstolkningar sker.

Upp till toppen
Annons: