Annons:
Etikettallmänt
Läst 1961 ggr
Blanksteg
2014-06-05 20:55

Tips på alternativ till soja- och quornprodukter

Hej!

Jag har beslutat mig för att bli vegetarian igen. Denna gång tänker jag ägna mer tid åt att leta recept, och undvika halvfabrikat såsom quorn- och sojabiffar, och så vidare för att hålla nere matkostnaderna.

Jag skulle vilja ha tips på bra alternativ till dessa halvfabrikatprodukter. T.ex. sånt man kan ha till potatisplättar, ris, och så vidare.

Annons:
tlover
2014-06-06 06:58
#1

Bönor, linser, ärter, svamp, frön och nötter tipsar jag om.

Mat som är poppis här hemma är tex biffar, bollar, pastasåser, grytor, wok, curry, chilis, soppa, piroger, paj, pizza etc etc

Jag använder väldigt sällan halvfabrikat även då jag är lat/stressad.

Jag (oftast) på en höft så säg till om nått lät intressant

l'm back

Saga85
2014-07-16 14:54
#2

Jag brukar göra storkok med diverse bönor/kikärter och frysa in i lämpliga portioner. Dock brukar jag vara lat och oftast enbart nöja mig med att slänga ner det i tomatsås, i pasta/ris eller ha vid sidan av.

Blir väl hommus ibland, väldigt sällan biffar numer.

lillan-65
2014-07-22 12:50
#3

till numer 0. är komer ett recept som är gott o enkelt.

1 dl grovt rivna moröter, 1 dlgrovt rivna palsternackor, 1 dl grovt riven potatis,  halv dl fnstrimlad purjolök, 1 ägg, örtsalt opeppar eter smak. Blanda o klicka ut smeten tillönska storlek o stek i lite olja på medelverme 2 - 3 min på varje sida.

Gott med stekt champinjon, rödlök o örtsalt till

Tsatsiki är med gott till (ja bruka ha bege dela) 1 dl matlagningsyogurt, 1 bit gurka, 1 pressad vitlöksklyfta, sal  peppar.

Skriv om du vil ha fler recept på bifar med, det jhar jag måna såna recept.

Upp till toppen
Annons: