Annons:
Etikettmatprat
Läst 6810 ggr
mausan
6/12/14, 12:59 PM

Kaviar?

Hej! Jag har en snabb fråga som jag googlat runt på utan att få svar, så jag tänkte fråga något här :)

Jag har varit vegetarian sedan jag var 8 år, och så vitt jag vet så äter vegetarianer inte kött, fisk, gelatin och Löpe. Döda djur helt enkelt! 

Jag äter inte något av det som står ovan, men jag äter ägg (ifrån mammas jobbakompis hönshus), mjölk om jag måste (har alltid hatat smaken av mjölk, har därför alltid mandelmjölk hemma) och 2 gånger sedan jag blev vegetarian så har jag ätit; Kaviar. Är det fel?

Anledningen till att jag har ätit kaviar är för att det är precis som ägg, trodde jag iallafall? Rommet är ju inte befruktat, fiskar lägger ägg och låter sedan en hane spreja ner dem med mjölke. 

Jag läste någonstrans på att forum ett inlägg där det stod "sluta kalla dig vegetarian, du är lakto-ovo-vegetarian", men hallå… Det finns ju ingen typ av vegetarian som inte är lakto, ovo eller båda. Isåfall är man ju VEGAN..

Vad säger ni om kaviar? (sist ja åt det var flera år sen men har ändå alltid undrat)

@ the gym

Annons:
_Elina
6/13/14, 11:14 AM
#1

Att vara vegan har inte endast med kosten att göra. Taget från wikipedia:

"Veganism är ett levnadssätt där en person avstår från exploatering av djur i den mån möjligt och praktiskt. En vegan avstår därför från alla animaliska produkter såsom kött, fisk, fågel, mjölkprodukter, ägg, honungs- och vaxprodukter samt olika tillsatser av animaliskt ursprung.

Veganer avstår även från att använda andra produkter utöver mat som är av animaliskt ursprung, till exempel skinnkläder, pälsprodukter, ylletröjor och dunkuddar. Produkter som tagits fram med hjälp av djurförsök avstår även de flesta veganer ifrån. Likaså avstår veganer ofta från konsumtion av tjänster där djur utnyttjas, till exempel besök på djurparker, cirkus som handhar djur, rodeos och tjurfäktning."

Medan vegetarianism bara har med kost att göra:

"Vegetarianism är en näringslära enligt vilken endast vegetabiliska livsmedel bör ätas."

Mjölk och ägg är inga vegetabilier, så om du äter det är du lakto-ovo-vegetarian.

På din fråga om kaviar är fel tycker jag att det är det. Så vitt jag vet måste man döda fisken för att få ut rom så för fiskarna är det ju lika illa som att man skulle äta själva fisken.

[VGN]
6/14/14, 6:56 PM
#2

Jag tycker att _Elina gav ett bra svar och håller med om det som står. Att vara vegetarian innebär som sagt att man utesluter animaliska produkter från det man äter och att vara vegan handlar om en livsstil.

Btw, lakto-ovo betyder mjölk och ägg på latin om du inte visste det 🙂

tlover
6/15/14, 2:46 PM
#3

Jag är ovo-vegetarian men äter gärna helvegetariskt (därför ber jag gärna om vegetariskt på restaurang istället för att specefiera att jag är ovo-vegetarian).

Vegetarian innebär att man äter mat från växtriket och varken ägg el mjölk kommer från växtriket därför läggs lakto och/el ovo före eftersom många som äter vegetarisk kost också ofta äter ägg och/eller mjölk.

Många vegetarianer äter honung och bivax däremot (jag själv äter det tex men jag har inte sett att man specifierar det kanske för att det produceras av bina men inte kommer från bina).

Är man vegan så undviker man också tex läder, ull, djurparker, smink som testats på djur etc det behöver man inte göra som vegetarian då det bara har att göra med kosten.

Jag själv äter inte kaviar även om jag är ovo-vegetrian eftersom vad jag förstår så dödar man fisken för att kunna skörda kaviaren (inte svindyr kaviar men jag gissar att det inte är det du menar) man dödar däremot inte hönsen varje gång man hämtar ägg.

l'm back

VildaVittra
7/8/14, 2:40 PM
#4

Faktiskt så har ni alla fel. Vegetarian är ett samlingsbegrepp för veganer, laktovegetarianer och lakto-ovo-vegetarianer osv.

Från nationalencyklopedin:

vegetaria´n, person som äter enbart någon form av vegetarisk kost.

vegeta´risk kost, kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngaTrnqvist
7/11/14, 3:01 PM
#5

#4 Vegetarian är både en kost och ett samlingsnamn för olika koster. 

Om vi tar t.ex. ovo-vegetarian. Ägg + vegetariskt. Tar man bort äggen (ovo) blir det bara vegetariskt.

 Om man exempelvis går på djurparker och använder ullprodukter men äter en helt vegetabiliskt kost så är man inte vegan, utan just vegetarian.

VildaVittra
7/11/14, 3:19 PM
#6

#5 Så du menar att nationalencyklopedin har fel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
IngaTrnqvist
7/11/14, 3:27 PM
#7

#6 Har jag skrivit det? Nej, men NE tar inte upp det exemplet jag nämnde. Folk som enbart äter vegetabilier men brukar andra produkter från djur. Vad skulle du kalla en sådan?

VildaVittra
7/11/14, 3:32 PM
#8

#7 Enligt NE är en vegan en person som enbart äter vegankost. Så jag skulle kalla kalla personen för det korrekta vegan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/11/14, 3:43 PM
#9

#8 Nej veganer använder inte nått från djur/försöker utesluta det i största möjliga mån, det är skillnad.

NE´s förklaring är helt enkelt inte lång/bra nog (NE har ju sällan långa förklaringar alls)

l'm back

VildaVittra
7/11/14, 3:48 PM
#10

#9 Svenska akademins ordlista definierar vegan på exakt samma sätt som NE.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngaTrnqvist
7/11/14, 4:14 PM
#11

http://theveganlightbulb.blogspot.se/2011/04/veganism-definition.html

Jag tror personligen att begreppets myntare har större koll på den korrekta definitionen än NE och SAOL, eller varifrån hämtar de sin fakta? Kunde inte klippa ut stycket så skickar länken.

tlover
7/11/14, 4:20 PM
#12

#10 och dom har om möjligt en ännu kortare förklaring.

edit: sen är ju inte NE fullständig på nått sätt.

Jag försökte tex söka på permakultur, svart te, vitt te, gult te, pu-erh m.m. och hittade ingen förklaring alls

Edit2: och om te står det att det tillagas av teblad och kokande vatten 😂

okej det finns tesorter som man tillagar med kokande vatten men dom är betydligt färre än dom man tillagar i varmt el hett vatten men inte kokande.

l'm back

VildaVittra
7/11/14, 4:52 PM
#13

#11 Nu befinner vi oss i Sverige och pratar om ett ord i svenska språket, inte engelska. 

#12 De flesta svenskarna tillreder te med kokande vatten, inklusive mig själv. Det är bara tenördar som gör på annat sätt. 😉 Permakultur är ett väldigt nytt ord, så det kommer att komma med tiden. Tittar du i gamla upplagor hittar du inte ord som tjej eller mobiltelefon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
7/11/14, 5:29 PM
#14

#13 Nu är ju vegan ett låneord från engelskan, det heter ju inte tex "grönsaksätare", "grönsakskostare" el "vegetabilkostare" så man måste ju kolla vad det betyderpå ursprungsspråket också..

Nja jag skulle väl säga att många tillreder te med nyss uppkokat vatten (det är få som faktiskt använder vatten som faktiskt kokar). Sen så dricker vi väldigt lite te och många av de största teländer dricker tex grönt te (som amn inte tillreder med kokande vatten).

Svart te skulle jag inte räkna som nytt ord men det fanns inte med (däremot fanns grönt te med och oolong)

l'm back

IngaTrnqvist
7/11/14, 5:34 PM
#15

#13 Ordet vegan har samma betydelse på svenska och engelska, eller vad menar du? Det är ett låneord från engelskan, eftersom det var en engelsman som myntade det.

VildaVittra
7/11/14, 5:35 PM
#16

#14 Ursprungsspråken är väl snarare latin än engelska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/11/14, 10:13 PM
#17

#16 Jag tänkte mer att det var en engelskman som myntade det, han talade engelska, och det myntades först på engelska, sen att ordet vegan är baserat på har sitt ursprung från latinet men det är ju inte riktigt samma sak (ordet vegan inte direkt kommer från latinet utan från vegetarian )

l'm back

Saga85
7/16/14, 2:33 PM
#18

Saken är den att det blir lite svårt om man frågar efter vegetarisk kost - då blir man med stor sannolikhet bjuden på saker med både ägg och mjölk (och i vissa fall även fisk).

Själv kallar jag mig "hobbyvegan" (laktosintolerant vegetarian som kan gå med på om det bjuds på något som innehåller ägg). Blir lättare att kalla sig vegan när man blir bjuden på mat (även om familjen vet så blir det quorn och andra ovo-vegetariska produkter ibland).

Upp till toppen
Annons: