Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1633 ggr
grugnina
6/22/14, 7:26 PM

Hur tar jag steget till att bli vegeterian?

Hej,

Jag har under några års tid varit vegeterian, eller snarare försökt att vara det. Det längsta som jag klarade var ca. en månad. Jag gillar livsstilen men man blir så begränsad så jag undrar om någon har några tips på hur man tar steget att bli vegeterian på bästa sätt, och hur man håller livsstilen :)

Hur gjorde du?

Annons:
tlover
6/22/14, 7:31 PM
#1

Jag åt mycket vegetariskt redan innan jag blev ovo-vegetarian (har vuxit upp så då vegetariskt är billigt) så för mig var det inte ett så stort steg, jag hade en övergångsperiod då jag inte köpte hem animaliskt men åt upp det jag hade i skåp, kyl m.m och sen blev jag ovo-veg helt enkelt.

Vad är det som är begränsningarna? Vet vi exakt var det blir jobbigt är det ju lättare att hjälpa.

l'm back

grugnina
6/22/14, 7:34 PM
#2

Här hemma äts det mycket kött och man blir bjuden på animaliska produkter överallt och det anses otrevligt att inte äta det som bjuds. Så fort jag så att säga äter något protein från djur blir jag fast i det.  😕

tlover
6/22/14, 7:45 PM
#3

#2 har du möjlighet att ta med egen "proteindel" då du blir bjuden? Min mans familj är en riktigt "kött är gött" familj så jag har med mig Quorn el liknande som jag steker (el liknande) och äter till potatisen som dom ändå äter.

Vill du bli lakto-ovo-veg, ovo-veg, lakto-veg eller helvegetarian?

l'm back

Fridaosx
6/28/14, 10:14 PM
#4

Att inte äta det man bjuds på tycker inte jag inte är "en bra anledning". Jag menar, folk måste faktiskt acceptera DITT val. Det finns folk överallt som inte äter det eller det av allt från religösa, etiska, sjukdoms eller rent dietiska skäl, så att du inte skulle ha samma rätt som alla andra är ju fel. 

Är det hos/med speciella personer som du känner dig (mer eller mindre - som jag tolkar det) tvingad att äta kött? Kanske kan du prata med dessa personer om att du inte vill äta allt som bjuds :)?  Speciellt folk du är med/hos ofta. kanske kan du ta med egen mat om de är motsträviga till att köpa till dig. 

Jag tror att det handlar mycket om att bestämma sig. Sedan kan anledningen till varför du vill äta vegetariskt* vara bra att undersöka. Är det etiska, religösa, miljö eller hälso-skäl?

You haven't lived until you've found something worth dying for

Upp till toppen
Annons: