Annons:
Etikettlivsstil
Läst 5604 ggr
tlover
7/22/14, 10:33 AM

Varför blev du vegetarian?

Varför blev du vegetarian? (el vegan för den delen) Var det för miljön? för djuren? för att du inte tyckte om kött?

Nu förstår jag att de flesta har flera olika skäl men jag tänker att man kan svara på det som är mest sen kan man skriva resten i tråden.

Skriv gärna ut om du är lakto-ovo-veg, ovo-veg eller vad du nu är.

(Ja jag vet det finns andra trådar men dom är så gamla nu så det kan ju ha ändrats för vissa el så)

Så varför blev du vegetarian? (el vegan)

l'm back

Annons:
tlover
7/22/14, 10:34 AM
#1

Jag blev det för miljön men även tex hälsan, ekonomin och smaken spelar in.

Själv är jag ovo-vegetarian

l'm back

Uppkatten
7/22/14, 10:41 AM
#2

För djuren. Läste en insändare i Kamratposten när jag var 14 år och insåg att den som skrivit insändaren hade helt rätt i sitt resonemang. I samma veva fick jag veta att ponnyn jag skötte skulle slaktas. Jag köpte ponnyn och blev lakto-ovo-vegetarian. Ponnyn var 9 år gammal då och levde tills hon blev strax över 30. Själv är jag fortfarande lakto-ovo-vegetarian och har varit det hela tiden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

starhawk
7/22/14, 10:50 AM
#3

För att vitsa till det kan jag säga att jag är lakto-ovo-caro-vegetarian 😃.

 Har svårt för dessa som kallar sig ovo- eller lakto-vegetarian, en vegetarian är en person som inte äter animaliska födoämnen, det slogs fast redan när vegetarianismen bildades så ni är inte vegetarianer! så varför vill ni nödvändigtvis kalla er vegetarianer? Och kom inte dragandes med veganer för dom nyttjar inte animaliska produkter över huvud taget och kan därför inte använda alla sorters schampo och inte ha skinnsoffa så det är en helt annan sak.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Uppkatten
7/22/14, 11:08 AM
#4

#3 Man kan alltid krångla till allt om det är det man vill det! Men ska någon bjuda mig på mat så är det till hjälp för dem om jag säger "lakto-ovo". I den här tråden ville TS också att man skulle skriva ut detta.

Kalla mig vad du vill - för mig är det inte viktigt! Jag äter på det sättet som känns riktigast för mig: etiskt och praktiskt. Och på det sättet har jag ätit sedan -78 och så kommer jag också att fortsätta äta. Sedan är det också så att det är bättre att många minskar sitt köttintag än att några få är strikta veganer. Det handlar då alltså inte om vad man vill "kalla sig" utan det handlar om vad som gagnar djuren, miljön o s v bäst. (Bättre att många gör vad de kan än att några få "är perfekta").

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

tlover
7/22/14, 12:20 PM
#5

#3 Det är därför jag brukar betona att jag är ovo-vegetarian istället för att bara säga vegetarian.

Det var också därför jag ville skriva att folk skulle skriva ut det då många anser sig vara vegetarianer och dom äter fisk tex.

Det var själva gruppen jag inriktade mig på inte bara hel vegetarianer (vilket jag brukar säga endast för att förtydliga jag vet vad ordet vegetarian betyder) men jag visste inget bättre sätt att skriva ut det så att folk skulle förstå.

Sen så har ordet vegetarian två betydelser, ett för gruppen och dit hör veganer och ovo-vegetarianer också och en betydelse för dom som äter vegetarsikt (dvs från växtriket men inte utesluter tex skinn), just i det övre inlägget syftade jag på alla dom som hör till gruppen.

Sen får även veganer svara för min del för dom är inte mindre värd i mina ögon.

l'm back

lillan-65
7/22/14, 12:26 PM
#6

Jag har röstat, men det jick bara rösta på ett alternativ o ja är det för djuren (dom plågas i onödan) hälsan (nytigare) miljön (tenker med rösta på miljöpartiet), det är med god mat (ja älskar spenat o helst fersk eller om fryst så helst bladspenat. Har vart vegetarian i nestan hela mit liv (har smakat på kött men jillar det INTE (segt tort o ecklig smak) men ja jillar fisk (mest lax) o skaldjur men det vet ja med är plågeri ijentligen med kräftskiva, men det är både gott o roligt tyver.

Annons:
tlover
7/22/14, 12:49 PM
#7

#6 Jo jag vet att de flesta har flera anledningar men jag tänkteden främsta, tex jag tog steget efter att jag såg dokumentären "livestocks long shadow" (tror jag den hette) och det är miljön som är det viktigaste för mig. Därför röstade jag "För miljön".

Jag har däremot aldrig gillat smaken/konsistensen av kött och alltid gillat vegetarisk mat (tex min favoritmat då jag var liten var linssoppa) jag är också intresserad av hälsa och näringslära och vegetarisk mat är både nyttigare och mer utmanade på samma gång (dvs bara för att man äter vegetariskt så betyder det inte att man äter nyttigt och bara för att man äter kött el i alla fall fisk betyder det inte att man äter onyttigt).

Sen tycker jag inte heller om storindustrin när det gäller djurhållning men det kommer faktiskt ganska långt ner på listan för mig.

l'm back

fairyautumn
7/22/14, 12:50 PM
#8

Jag vet inte riktigt om jag kan kalla mig vegetarian, jag äter fågel och fisk och ekologiskt & närodlat kött där jag vet att djuren har haft det bra. Jag säger inte att jag är helvegetarian för det är jag inte. Jag äter inget som inte är svenskt eller oekologiskt och det tänker jag nog aldrig göra. Det känns bra att jag har minskat på mitt köttintag, jag mår mycket bättre av det och jag stödjer ju inte längre "dåligt" kött eller hur man ska säga haha

Jag blev alltså "vegetarian" för djurens skull. Jag försöker verkligen att inte äta så mkt kyckling då jag vet hur dåligt de flesta har men det är rätt svårt :/

//doge

lillan-65
7/22/14, 12:54 PM
#9

Jag har med helst ekologist på fil, gredde ägg o mjölk o jillar med hälsa (mat man mår bra av)  o ja jillar med träning o helst gym.

IngaTrnqvist
7/22/14, 4:08 PM
#10

Jag blev lakto-ovo för djurens skull, för 3-4 år sedan någon gång. Vegetarian (el. vegankostare, beroende på hur noggrann man är) blev jag då jag helt enkelt tycker att tanken på att äta något som produceras av en annan art känns äckligt och ofräscht.  (Nu dömer jag inte er som gör det, det är bara min egen åsikt).

Saga85
7/22/14, 4:50 PM
#11

Jag blev lakto-ovo-vegetarian först för att min storasyster och ett par vänner i klassen var det (i mellanstadiet). Tyckte det var en kul grej (och att den vegetariska skolmaten var godare).  Började äta kött igen när jag var 14, men blev åter lo-vegetarian efter något år för att jag tyckte illa om köttindustrin. Numer är jag vegetarian/vegan pga miljöskäl.

Sarah
7/22/14, 4:59 PM
#12

#8 nej du kan inte kalla dig vegetarian :) 

Började för djuren, nu är det även miljö, resursfördelning och hälsa som spelar in. 

Kallar mig för "hobbyvegan" lever veganskt 99% av tiden, men äter mejeriprodukter ibland för att inte krångla till livet för folk som bjuder på middag etc.

Stallmima
7/22/14, 6:48 PM
#13

Det började med att dottern blev vegetarian för många år sedan. Jag tyckte väl det var lite larvigt men för ca 1,5 år sedan slog jag vad med mig själv i en utmaning att bli vegetarian och har varit det sen dess. Visst kött är jättegott men nu mår jag superdåligt att veta hur djuren utnyttjas till att bli mat. Visst jag dricker mjölk och äter ägg men försöker köpa rätt märken, Faktum är att jag hittar fler maträtter nu som vegetarian  😃

Annons:
[mommo 12]
7/23/14, 12:23 PM
#14

Jag är inte vegetarian.

TatsuOni
7/24/14, 4:38 PM
#15

Är lakto-ovo-vegetarian och blev det både för djurens skull och för att jag inte tycker om smaken. Har alltid tyckt att vegetariskt är godare så jag slutade äta kött så fort jag flyttade hemifrån.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[tk1971]
7/27/14, 3:47 PM
#16

Ja, nu är ju jag inte helvegetarian, men jag tröttnade helt enkelt på kött. Det kändes äckligt att göra i ordning kötträtter. Sen så kommer man inte ifrån det där med den etiska sidan. Det känns mer och mer konstigt att vi ska ha vissa djur enbart för att de ska ätas. Jag har brottats med den frågan länge, men jag ser ingen lösning på det.

Därför har jag medvetet minskat på köttet och ökat de vegetariska matdagarna. Det är inte så lätt när man har en sambo som helst vill ha "kött och potatis, och potatis och kött". Men nu är det jag som står för matinköp och matlagning så jag tar mig rätt stora friheter 😉

[mommo 12]
7/27/14, 3:50 PM
#17

Det har varit så sedan stenåldern. Jag ska fortsätta, däremot tycker jag det är äckligt med stekta skalbaggar och pulver.

Ecologisk
7/28/14, 7:57 PM
#18

Jag är lakto-ovo, men fuskar ibland med fisk, främst för att underlätta för mina föräldrar då jag hälsar på hos dem. Jag ville bli vegetarian redan i tonåren för att jag tyckte synd om djuren, men fick inte för mina föräldrar. När jag väl flyttade hemifrån var det så mycket annat nytt och främmande så jag hade inte energi nog att sätta mig in i att bli vegetarian. Jag träffade dock en trevlig person som var vegetarian och som idag är min sambo och detta gjorde att övergången till vegetarianism blev väldigt smidig. När jag tog steget till att bli vegetarian på egen hand (alltså även äta vegetariskt när min partner inte var närvarande) så var det för miljöns skull.

JonnaCecilia
8/2/14, 11:04 PM
#19

Jag växlar något mellan att vara lakto-ovo vegetarian och pescatorian. Har inte riktigt "bestämt" mig. Lättare att iallafall äta fisk när man är bortbjuden, och har dålig hälsa så läkarna tycker jag ska äta fisk. Tar omega lin tabletter för att få omega 3 o 6 iallafall, så kan de inte säga så mycket ;-) De få gånger jag faktiskt äter fisk, och det kan gå månader emellan, så är jag noga med att den iallafall ska vara miljömärkt och "godkänd". Bortförklaringar kanske men det är svårt att ta steget fullt ut tyvärr. Så några gånger om året äter jag fisk. Blev vegetarian mest för djurens skull, jag är så fruktansvärt emot köttindustrin. Äter bara ekologiska lakto-ovoprodukter, allra helst bondgårdsköpta :) Sen mår jag dåligt av mycket köttprodukter, inte kyckling men den industrin är ju helt fruktansvärd som de behandlas. Och miljön spelar väl in, men inte som primärt skäl för mig.

[Olärd]
8/30/14, 9:34 PM
#20

Jag är tyvärr periodare. Är lakto-ovo-vegetarian + käkar sushi och skaldjur. Men periodar.. äter kött i perioder och äter inte kött i perioder (långa perioder). Inget jag valt själv utan blir utan förvarning väldigt äcklad av kött och sen fortsätter det så något år eller så.

Annons:
[Torpedtass]
9/17/14, 4:31 PM
#21

För djuren, miljön och hälsan.

Jag har fått se hur slakterier mm funkar och den bilden sitter inbränd bakom pannbenet. jag är miljömedveten så det var en självklarhet att inte bidra till alla utsläpp. Slutligen är jag reumatiker och vegetarisk kost har enligt studier visat sig gynna personer som lider av olika reumatiska sjukdomar.

Lisart
9/18/14, 9:10 PM
#22

För djuren, först och främst.

Har väl petat bort köttet på tallriken sedan jag var liten och inte ätit det. I några år jag tänkt på hur det skulle vara att vara vegetarian och i julas bestämde jag att det fick vara nog med kött. Höll det öppet med fisk- och skaldjur men nu har jag lagt av med det också. Trappar ner på mejeriprodukter så mycket jag kan och lever veganskt så mycket jag kan, det finns ju bättre och naturligare grejer.  Tänker att det är hyckleri att bara gå in i en affär och köpa kött från ett djur som fötts för att dö, för vår skull. Vidrigt. Kan jag inte döda djuret själv så ska jag heller inte äta det tänker jag.

– Och eftersom att jag inte skulle klara att döda ett djur så håller jag mig till vegetarisk kost numera.

Det är konstigt, att man kan gå så fort från att äta kött till att så starkt känna avsky mot det och försöka pracka på andra sina åsikter.

[Wraith]
9/19/14, 6:39 AM
#23

För djuren, miljön och hälsan! Djuren ligger i topp, men de två andra kort efter.

Vet att jag såg en dokumentär när jag var i tonåren om svenska slakterier. Brutala scener där djuren knuffades ner från två våningskärror, bröt benen och tvingades ändå att ta sig till slaktplatsen, medans de blev slagna 😕Kan bara tänka mig vilken smärta och rädsla dessa djur fick genomgå och samma sak förekommer nog även idag. Även om man hoppas på att det bara blir bättre…

Jag gillar dock kött, men kan inte stödja denna industri för min egen del. Det kött jag köper åt djuren försöker jag köpa på bästa sätt, gärna svenskt (även om våra slakterier har mycket kvar), bra djuretik osv. Men det är en svår balansgång, men djuren behöver kött; jag gör det inte.

Lakto-ovo här.

JonnaCecilia
9/19/14, 10:07 PM
#24

Lite OT men tyckte det var lite kul: Åkte med pappa till syrran i Norge. Mina föräldrar brukar köpa med mat eftersom det är dyrare i Norge och pappa sa att han köpte två paket köttfärs för det var så billigt. Min kommentar var *sarkastiskt*: Åh, de måste ju haft jättebra djurhållning när det är så billigt! Pappa skämdes och sa:Jo, du har rätt, det borde man ju inte köpa… Kom fram och vi åt tacos, jag sa: "Antar att det inte är sojafärs?" Och hon började ursäkta sig för hon hade glömt, men jag trodde tacos var för att jag kan äta så mycket annat, bladspenat, grönsaker, guacamole… :)

[fabienne]
9/27/14, 4:34 PM
#25

För 4-5 år sedan slutade jag köpa nöt, gris och kyckling med djuren i åtanke. Jag åt dock mejeriprodukter och åt ägg och fisk, och sedan fick jag älgkött efter jakten. Jag bytte ut köpeköttet mot Quorn och soyafärs.  Så åt jag fram tills våren 2013 då jag bytte ut mjölk och smör mot havremjölk och liknande. Jag slutade även äta älg och slutade köpa Quorn och andra substitut. 

Sommaren 2013 ställde en penicillinkur till det för mig och jag fick candida. Jag har efter det testat lite olika dieter för att försöka råda bot på problemet. Ett tag åt jag fisk och smör men inget mer animaliskt. Jag har testat LCHF och åt kött och smör, ägg och fisk i mängder. Efter en vecka på LCHF blev jag så äcklad av att äta såpass mycket animalier att jag totalvände och uteslöt alla animalier.

Sedan juni har jag varit vegetarian och även om största anledningen från början har varit att jag inte vill stödja djurindustrin så har hälsan blivit nästan en lika stor anledning.  

Jag har inte en enda gång sedan i juni saknat att äta animalier, eller tyckt att kött som andra äter ser gott ut. Jag som tidigare älskat att äta kött och är i princip uppvuxen på älgkött. Att äta LCHF i en vecka och må pyton samt att slakta fem tuppar var perfekt ingång och motivation till att helt slopa animalier. Jag har svårt att se kött som annat än hundmat nu. 

Eventuellt kommer jag börja äta ägg igen när våra höns börjar värpa. Eller så struntar jag i det. Vi får se. 🙂

mmillann
9/29/14, 11:46 PM
#26

Jag blev vegetarian kanske 80 % för hälsan. Hade innan det problem med IBS, fick aldrig diagnos men  jag måste haft det. Jag hade det jobbigt att göra vadsomhelst nånstans eftersom att min mage kunde få för sig att spöka. Jag gjorde det lite för djurens skull oxå och jag har blivit en djurrättsaktivist numera.

Jag började äta vegetariskt (då åt jag ofta quorn) ca 2-4 gånger i veckan och jag märkte skillnad i magen :) Efter några månader gick jag över till lakto-ovo-vegetariskt och mådde hyfsat bra i magen. Nu har jag varit enbart vegetarian och min mage är så bra som den kan bli!

[WiresInABox]
10/2/14, 12:04 AM
#27

Främst för djuren och miljön men jag har också märkt att jag mår mycket bättre av att äta vegetariskt, så det är även av hälsomässiga skäl. 

Jag definierar mig inte som något eftersom jag inte tycker om att vara absolutist eller att ha stenhårda principer… jag lagar mestadels helvegetariskt när jag lagar mat själv, men äter även ägg- och mjölkprodukter av och till.

Annons:
[rumelle]
10/2/14, 5:47 AM
#28

Jag var vegetarian i tre år när jag var 17-20. Jag kände att jag ville prova på det och fastnade sen för det. Dock så skötte jag mig inte så jag började svimma framåt slutet pga dåliga blod/järnvärden och gav då upp. 

Nu är jag kanske tvungen att bli vegetarian igen. Har haft problem med sur mage en tid och kopplar det till intag av fett och då framförallt mejeriprodukter och charkprodukter. Så nu tänker jag prova att äta vegetariskt, eller helst veganskt en tid för att se om magen lugnar ner sig. Jag började i måndags och har inte haft problem alls med magen efter det. Hade det jobbigt hela helgen innan. Så det känns ju som att jag kan ha rätt i min gissning.

MoaL
10/11/14, 8:55 AM
#29

Jag är inte vegetarian och lär aldrig bli det heller (jag var det dock i ett par år när jag var yngre). Däremot äter jag gärna vegetarisk mat och lagar hursomhelst gärna mat som innehåller stor mängd grönsaker och dylikt från växtriket. Jag köper huvudsakligen ekologiska och allra helst KRAV-märkta varor, oavsett om det är vegetabilier eller animalier.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Yllhilda]
10/13/14, 4:56 PM
#30

Jag är inte vegerterian eller vegan, men den korta tid jag hade som vegan var knivig och en anledning till att jag tappade hår, däremot har jag funderat på att bli vegeterian i flera år, men jag har funnit det väldigt svårt då mina partners inte kunnat leva utan kött, även om nuvarande växt upp i ett mer grönsaksvänligt inställt land. 

En sak jag dock inte saknar var hur dum jag kände mig när jag blev bortbjuden och jag blev presenterad som "vegeterianen" och i rödaste rappet skulle bjudas på något alternativt.

emlyyy
10/23/14, 10:21 PM
#31

Jag är ju inte egentligen vegetarian eftersom jag äter fisk och räkor. Men jag säger oftast det till folk man inte har så stor relation till eftersom det blir så jobbigt att hålla ett långt tal varje gång när man säger att man inte äter kött… 
Anledningen till att jag inte äter kött är för att jag har ALLTID så länge jag kan minnas äcklats av det. jag har som liten suttit och petat på det. men det tog 21 år innan jag kunde sluta med det helt på grund av att det var svårt att ta bort det, man måste ändra sin livsstil. jag ångrar nu inte en sek att jag gjorde det! 

Slutade också äta kött på grund av djuren. Jag tycker helt enkelt det är så sjukt jävla hemskt. Vi säger att vi i Sverige gör det så bra för djuren, men om man går in djupare. Är det hårfina ändringar vi gjort, några cm ändringar. 
Och jag förstår inte varför tex en katt och en gris ska behandlas olika ?

En dag ska jag bli hel vegetarian. Det är mitt mål (:

ShitGoose
10/24/14, 1:45 AM
#32

Jag är inte vegeterian, äter fisk ibland.. Men jag har slutat att äta bl.a. ko och gris. Har dragit ner på mjölk och ägg också. Tycker det är sjukt vidrigt, inte att det smakar äckligt utan vart ifrån det kommer osv. 

Jag gör det för djuren, sen miljön. Det är hemskt hur vi behandlar djuren och det känns fel att äta något som en gång levt. Jag får dåligt samvete. Tycker kött är gott, men liksom ska ett djur behöva dö för att jag ska få njuta i några minuter… Nej.

Tanken är att bli vegan när jag flyttat hemifrån.

Medarbetare på Sphynx iFokus

veggie4every1
10/25/14, 5:34 PM
#33

#32 Men det låter ju toppenbra👍

Det är inte svårt eller någon uppoffring att vara vegan i dagens samhälle. Så synd du inte kan börja tidigare, men håll fast vid det målet. Det betyder mycket för djuren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ShitGoose
10/26/14, 1:01 PM
#34

#33 Ja, jag hade gärna blivit vegan redan nu om det inte vore för att jag inte har råd att köpa egen mat osv.. Men jag ska försöka göra något iallafall, dra ner på allting så mycket som möjligt!🙂

Medarbetare på Sphynx iFokus

Annons:
veggie4every1
10/26/14, 1:27 PM
#35

#34 Jag förstår. Det är synd att inte alla föräldrar gör som jag. När min dotter ville bli vegan för några år sedan så lyssnade jag och tog reda på vad det innebar för oss och djuren.

Efter det var inte valet så svårt. Vi blev veganer tillsammans. Det bästa jag gjort och jag är så tacksam att hon puffade mig i rätt riktning🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

pebb
10/28/14, 7:24 AM
#36

Jag är uppväxt som vegetarian eftersom mamma är det, dock åt jag kött när jag gick i 6an-9an, men sedan slutade jag igen. Sedan blev det även för djurens skull och miljön, numer tycker jag det är äckligt att ens tänka tanken på att tugga på ett dött djur.

uz00x
10/28/14, 1:22 PM
#37

Är vegan, men blev det av helt andra anledningar än varför jag blev vegetarian, jag blev vegetarian därför att jag 1 alltid tyckt att äta kött är riktigt äckligt eller gott var det ju men det var äckligt att äta, har alltid tyckt det. och sedan 2  i sexan var både mina äldre systrar vegetarianer. och min syster gav mig 600 kr om jg klarade av att vara vegetarian i ett år. Efter det skulle jag gå tillbaka till kött igen, men det var svårt då jag tyckte det var ännu värre att äta en förut. så jag slutade med rött kött helt. Sedan blev jag vegetarian helt igen efter ca ett åt. Efter ca 1-2 månader som vegetarian blev jag vegan, mestadels för djuren men har även blivit mycket för miljön det sista. :)

[[thelamb]]
11/7/14, 1:02 PM
#38

För djuren och bara för djuren. Jag skäms över att jag snor kalvens mjölk och bidrar till att kycklingkillarna blir mördade (men äter inget annat än kravägg, vilket är dåligt men bättre..) Men i framtiden kommer jag att vara helt och fullt VEGAN. Det svåra är att pengarna ska räcka till veganskt oooch annan, då min pojkvän aldrig i livet skulle bli vego.

Så när jag är mer påläst och har tjockare plånka blir jag vegan, och kommer undra hur fan alla kan sno kalvens mjölk och äta foster.

-Cissi-
11/22/14, 5:35 PM
#39

#38 vad syftar du på när du skriver äta foster?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Nelley
11/23/14, 12:37 AM
#40

#39#38 syftar nog på ägg. 

Håller alltså inte med, vet att det inte är några foster i och tycker det är själva utnyttjandet av kycklingarna som är värre än äggätningen. 😛

-Cissi-
11/23/14, 10:59 AM
#41

#40 precis. Det är ju inte nått foster i äggen. Då behöver dom ju vara befruktade och fått ligga några dar under hönan för att det ens ska börga likna ett foster. Om ägget ska beskrivas som nått så är det en cell.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
Whippetgerbilen
11/24/14, 6:12 PM
#42

För djuren framförallt! Men också för att kött smakar såhär slimeaktigt, vegetarisk är fräschare.

Dogs is my world ♥

[M1nho]
11/28/14, 11:27 PM
#43

Jag är inte vegetarian, men äter vegetariskt 2-6 dagar i veckan Samt mycket ekologiskt. . Både för miljön och djuren. Mest för djuren.

Falafffel
12/10/14, 7:24 PM
#44

Mina föräldrar var vegetarianer när jag föddes så det började där. Men när jag började förskoleklass så fick jag äta fisk och kött om jag ville, fast det gjorde jag inte. Jag har alltid älskat djur så jag har aldrig funderat på att ens testa kött. Nu när jag blivit äldre har jag ju även börjat tänka lite på miljön. Det är liksom naturligt för mig att va vegetarian av många anledningar :)

Falafffel
12/10/14, 7:50 PM
#45

Jag är vegetarian och det är av lite blandade orsaker.🙂

Mina föräldrar var det när jag föddes så det är det som serveras hemma. Men när jag började förskolan sa dom att jag fick äta kött och fisk om jag ville, fast det valde jag att inte göra

Jag har inte funderat så mycket på varför jag fortfarande är vegetarian, det har helt enkelt bara varit helt naturligt och har inte ens funderat på att testa kött.Jag har alltid älskat djur så det beror nog mycket på det. Nu när jag blivit lite äldre och börjat tänka på miljön mer så har det såklart bidragit. 😃

Lustgas
12/13/14, 1:13 PM
#46

Jag är "vegetarian", eller snarare pescetarian som inte äter mejeri- eller äggprodukter (såtillvida jag inte bjuds på det och inte orkar krångla. Inte än). Anledningen är för miljön och för människan. För de som undrar över det sistnämnda, så tycker jag inte att det känns rätt att äta sådant som fötts upp på soja som stackars fattiga sydamerikanska bönder odlat med för även människor giftiga, till och med dödliga, bekämpningsmedel, dessutom på bekostnad av regnskogsskövling som jag anar har ett stort estetiskt värde för många av dem. Med det argumentet äter jag alltså hellre en svensk älg som någon med jaktlicens skjutit ned, än ett ägg som kommer från en höna som blivit uppgödd på soja som någon kan ha dött av för att odla. Eller äta sojan som kommer direkt därifrån heller, för den delen. (Dock skulle jag ha svårt att äta något kött alls numera, eftersom jag inte vet hur min mage mm skulle reagera på det. Är så ovan vid det.)

Av miljömässiga skäl är jag också väldigt medveten om vilken fisk/skaldjur jag äter när det väl kommer till den punkten. Till exempel när det kommer till jätteräkor - det skulle jag vägra äta om så ens kungen i egen hög person bjöd på det.

Upp till toppen
Annons: