Annons:
Etikettdjuretiska-frågor
Läst 4653 ggr
ebzi
2014-08-28 20:55

Löpe - vad görs med resten av kalven?

Hej! Jag har en fråga om Löpe, eller rättare sagt om kalvarna som används. Jag läste någonstans att kalvarna slaktas vid 2-3 veckors ålder och att det är enzymet i magen som används vid framställning. Min fråga är om det går att använda någon annan del på djuret också eller om restan av kalven slängs?

Jag har precis blivit vegetarian men har fortsatt att äta ost. Jag vet att det finns ost utan Löpe men den jag smakat hittills har varit rätt så tråkig tyvärr.

Annons:
tlover
2014-08-28 20:59
#1

Jag vet inte vad dom gör med kalvarna men jag tänkte tipsa att man kan göra egen ost.

Färskost är väldigt lätt att göra, hårdost/lagrad ost är däremot lite svårare (men inte omöjligt) men man kan köpa vegetabiliskt ystningsemzym från Danmark 🙂

l'm back

Geru
2014-08-28 21:01
#2

Uh… Inte för att vara sån, men det är inte speciellt stort svinn på saker inom köttindustrin, nästan allting används.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-28 21:03
#3

#2 Det är ju en hel del som inte används (tex hönserihöns) så jag skulle snarare säga att det är en hel del svinn.

l'm back

Geru
2014-08-28 23:09
#4

#3 Jag är nog järv nog att påstå att allt kött används, i vilket fall.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-29 08:36
#5

#4 Det görs då inte med hönseri höns (dvs hönsen som lägger ägg), dom får leva i ca 1½ år och slaktas sedan (vanliga höns kan leva i över 10 år, alla våra höns är äldre) men pga div regler så används dom inte till mat (eller djurmat, djurmat har lika hårda regler som människomat)  utan bränns istället.

Vissa höns köper däremot privatpersoner för att ha som sommarhöns el liknande (utan att veta att dom behöver rugga osv så dom får knappt några ägg).

Tuppkycklingar som kläcks när man föder upp hönserihöns mals däremot ned levande.

Kycklingköttet man köper i affären är ju inte samma sak som fullvuxna höns (förr kunde man däremot köpa höns i affären, mamma brukade göra det tex).

Med tanke på att en kalv har så lite kött på sig jämfört med när dom nått slaktvikt så tvivlar jag att dom tar hand om köttet men det vet jag inte, kanske gör dom det jag bara tvivlar på det.

Edit: ett annat exempel på slöseri i djurindustrin är vasslen som man får då man gör ost. Den är väldigt användbar men bara en bråkdel används till tex messmör, kosttillskott m.m. Den mesta slängs däremot.

Eller som den mesta ullen som klipps i Sverige, den bränns direkt efter klippning

etc etc

l'm back

CelsiusT
2014-08-29 09:42
#6

#5 fast just vassle är ju en sån sak som dom faktiskt stoppar i livsmedel lite här och var, ofta helt utan anledning. Så det är nog så att dom försöker använda det men kanske inte lyckas göra av med allt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
tlover
2014-08-29 09:44
#7

#6 Det mesta slängs faktiskt, även om det används på vissa håll.

Nog för att mat slängs sker ju också på andra håll, tex bränns det mesta av det svensktillverkade havren upp, även om det också säljs. Vi har en överproduktion av havre och vassle helt enkelt.

l'm back

CelsiusT
2014-08-29 09:50
#8

#7 fast då är det ju inte riktigt slöseri. Om man får fram ett överskott av en restprodukt och man försöker använda den på så många håll man kan och det ändå blir över så man får slänga. Finns mkt slöseri inom livsmedelsindustrin, men just vassle känns väl kanske inte som en av dom direkt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
2014-08-29 09:56
#9

#8 det är väl lite personligt vad man tycker är slöseri och inte, jag tycker det är slöseri eftersom man kan göra så mycket att vassle (messmör, mesost, istället för mjölk i pannkakor, mjuka kakor, bröd, kosttillskott, dryck etc) Det bästa skulle väl vara om man kunde sälja det direkt till kunden och få kunden att få upp ögonen för vassle. Ungefär som ett billigt substitut till mjölk.

l'm back

Geru
2014-08-29 11:27
#10

#5 Det har jag ingen koll på. Och det var inte heller det som vi pratade om, eller hur?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-29 11:40
#11

#10 Du sa att det inte var stort svinn inom köttindustrin, jag visade att det inte är så.

l'm back

Geru
2014-08-29 19:49
#12

#11 Du har faktiskt inte visat någonting alls, du har sagt mycket dock, om vi ska märka ord. 

Dessutom är det indikerat att vi pratade om kalvar och hur bra dom tas om hand. Att du sen vill byta ämne är din ensak, men inget jag är speciellt intresserad av.

Tror personligen det finns mer vassle än vad som faktiskt behövs, därav svinnet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-29 20:50
#13

#12 Du drog igång det, jag citerar från inlägg #2 "men det är inte speciellt stort svinn på saker inom köttindustrin, nästan allting används. "

Vilket inte alls är sant

l'm back

Annons:
Geru
2014-08-29 20:53
#14

#13 Och om man då inte går via ett autism-spektra på hur man ser saker så menade jag då självklart just med kalvar.

Att ta citat ur ett sammanhang eller del av en diskussion är inte bara missvisande, utan det visar också på att man vill missvisa.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-29 20:58
#15

#14 Då kunde du ha sagt det från början (vilket du inte gjorde löpendustrin må vara en del av köttindustrin men löpeindustrin är inte hela köttindustrin), jag tänkte med tanke på allt annat slöseri i köttindustrin och även annan djurindustri (och annan matindustri för den delen) så blir jag tveksam att man just när det gäller kalvar gör ett undantag och tar hand om allt.

Eftersom sa att du inte sagt det så var jag ju tvungen att visa det, jag citerade inte bara utan hänvisade även till inlägget du skrev det så att det inte skulle bli missförstånd vilket borde visa att jag inte försöker missvisa.

l'm back

Geru
2014-08-29 21:59
#16

#15 TS pratade om det från början. Så var stack det iväg?

Jag menar, kyckling-industrin är inte ens relaterad till löpe…

Att människor slösar på resurser är ju ingenting nytt, men det sker i alla industrier. Det kastas grödor med liksom… Allt av det kan göras mer effektivt.

Missförstånd sker tyvärr ändå.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-29 22:24
#17

#16 I ditt (#2) då du började prata om köttindustrin i stort och inte löpeindustrin och eftersom du tog upp köttindustrin i stort och sa att det inte slösades med resurser där så tog jag exempel där jag vet att det slösas eftersom jag erkänner i #1 att jag inte vet exakt hur det är i löpeindustrin.

l'm back

Geru
2014-08-30 00:08
#18

#17 Hur vet du om att jag började prata om köttindustrin i stort? Sa jag det? Var det implicerat? Och var i sådan fall? Bemödade du dig att fråga om vad det var jag menade?

Alla dessa frågor borde poppat upp, och ingen av dom ska man anta saker om.

Okej, då förstår jag ditt svar bättre.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

tlover
2014-08-30 08:41
#19

#18 Läs dina inlägg i #2 (och även #4) så ser du att i princip det enda man kan tolka det som är att du talar om köttindustrin som stort.

Hade du inte menat köttindustrin som stort skulle du tex sagt det redan i inlägg #4

l'm back

Geru
2014-08-30 11:37
#20

#19 Jag ser inte det. Men vi kanske ser hur man läser trådar överlag annorlunda? I min värld skapar man nämligen en helt annan tråd för att te.x. prata om industrin överlag, och en till annan för att te.x. prata om kycklingindustrin.

Man håller sig alltså alltid till TS ämne som är satt…

Vilket vi inte gör, i och med att vi pratar om helt olika saker än TS just nu, något som egentligen borde tas mellan oss i PM:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
tlover
2014-08-30 17:42
#21

#20 För att vara säker så frågade jag även min man vilket också tolkade det som att du pratade om köttindustrin (dvs ej enbart löpeindustrin)

det kan ju höra till ämnet, jag har som sagt erfarenhet av att kött och animalieindustrin är allmänt slösaktiga därför kan jag göra en kvalificerad gissning att det är samma inom löpeindustrin.

l'm back

Geru
2014-08-31 22:57
#22

#21 Det betyder inte så mycket att din man höll med dig, i och med det där med familj och medhåll(se även rättsväsendet på den punkten). Men visst, det kan tolkas så, men det kan som sagt tolkas på andra vis med. Men du liksom frågade inte, du antog… Och därför sitter vi där vi är just nu, och gnäller på varandra genom datorskärmar från andra sidan landet.

Jag tror dig på att köttindustrin slösar, men beror ju på vilken del specifikt, som gör det, och vad man kan göra med andra "rester".

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sarah
2014-09-01 13:20
#23

Ok hörrni, lägg ner nu :)

ebzi
2014-10-11 23:17
#24

Inte för att vara jobbig män känns inte som jag fick svar på min fråga :P

Alltså bränns hela kalven upp vid två-tre veckors ålder då den slaktas bara för att vi ska få enzymet eller vänds andra delar på djuret också?

Sarah
2014-10-13 12:28
#25

Jag tror, som Geru säger, att hela kalven används, men jag vet inte.

Åsa S
2014-10-13 15:47
#26

Gissar att det nog blir djurfoder. Annars är det väl alltid så att mjölkdjurs ungar slaktas, de måste ju föda barn för att det ska bli mjölk och man brukar inte kunna behålla alla dessa kalvar till alla de mjölkdjur vi har i sverige. En del föds upp till köttdjur och en del blir nya mjölkkor men resten slaktas när de är bara några veckor. Samma gäller för sånt som mjölkgetter men där är nog risken att de bränns högre eftersom få slakterier är godkända att hantera getkött och finns det ingen som kan ta hand om köttet återstår bränning.

(som kommentar till övriga kommentarer, man gör ekologisk gödning av gamla höns med = man gödslar ekologiska grönsaker med en blandning av malda höns och hönsgödsel. Har jobbat en sommar på ekologiskt grönsaksfält +På Willys kan man fortfarande köpa 2-3 kilos kokhönor, så visst säljs de fortfarande.)

Bjallstal
2014-10-21 11:32
#27

Ekologiska värphöns gör man även ekologisk kycklingbuljong av

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Upp till toppen
Annons: