Annons:
Etikettallmänt
Läst 7132 ggr
MynonaE
9/5/14, 9:02 PM

Tips och råd till nybliven vegetarian!

Hej! Jag har ätit vegetarisk kost sedan i Juni ungefär. Tycker att det gått hyfsat bra och vill gärna fortsätta. Är dock lite rädd för att få någon näringsbrist. Jag har inte lagat så himla mycket mat ännu. Det blir oftast sallader och liksom inget man måste koka ihop själv. Men iallafall, just nu blir det en del ägg för det äter jag. Och avocado och andra grönsaker. Färdiga quorn- och sojaprodukter har jag också ätit just eftersom att jag inte vet vad jag ska laga, det vill jag dock kunna utesluta sedan.

Här är mina frågor:
1. Har ni något bra boktips där det finns recept på vegetarisk mat? Gärna att det är kaloriberäknat också.
2. Jag har aldrig ätit mycket bönor, linser eller nötter men vill gärna börja med det. Vilka bönor är nyttigast/godast/enklast att tillaga? Vilka nötter är nyttigast i en vegetarisk kost?
3. Tycker ni att jag ska ta något kosttillskott ifall jag inte får i mig allt jag ska? Vad för något isåfall?
4. Hur ser typiska frukosten och mellanmålet ut för dig? Äter du lagad mat en gång om dagen eller både till middag och lunch? Kan man utesluta potatis, ris, pasta och bröd fast man är vegetarian? Ja, berätta lite om hur du lägger upp din kost!

Annons:
tlover
9/7/14, 9:48 PM
#1

1. Jag vet inte om nån "kaloriberäknad kokbok" men är du intresserad av att äta mer bönor/linser/ärter m.m så är mitt tips att du köper en gammal vegetarisk kokbok. Förr i tiden så hade man ju inte så mycket fakeprodukter som man kunde köpa utan man fick laga eget så det finns mest sånt med tex bönor el liknande.

2. Nyttigast beror på vad man behöver, eller varierat är ju nyttigast så "alla" kanske kan vara ett svar tex så innehåller sojabönor mer protein än kidneybönor men kidneybönor innehåller mer antioxidanter. Enklast att tillaga från grunden är väl röda linser som man kan slänga i en sojafärsås el liknande för att börja vänja sig med baljväxter. Dom kokar också på bara ca 10 min utan blötläggning. Annars så kan du testa dig fram med burkbönor tills du vet vad du gillar för vad är det för mening att tvinga i sig det nyttigaste när man kanske äter det näst nyttigaste med glädje?

Vilka nötter/frön som är nyttigast beror ju också på vad man vill ha/behöver tex innehåller jordnötter mest protein men har sämst fettsammansättning (om jag minns rätt) och har också dåligt med mineraler/vitaminer om man jämför dom med andra frön/nötter.

3. Med bra kost behöver man inte alls kosttillskott om inte man har nån sjukdom som gör att man tar upp vissa ämnen dåligt.

4. Frukost är "starkmat" vilket just nu är 1 dl havregryn, 1 liiten näve russin och just under 1 dl växtmjölk. Tidigare har jag haft andra ingredienser i däremot, allt från nässelpulver (hemmagjort) till frön eller sylt. Mellanmål varierar ibland är det rostade nötter och torkad frukt (ekologiskt), ibland är det 1 tsk riktigt jordnötssmör och torkad frukt (ekologiska), ibland bananer (ekologiska), ibland jordgubbar (ekologiska), ibland en liten portion starkmat, ibland bovetegröt, ibland fuskar jag och äter bröd (tål inte riktigt gluten) med matigt pålägg, ibland kokt ägg osv osv

Jag äter lagad mat till både lunch och middag (jag äter totalt minst 6 mål mat/dag).

Man kan utesluta bröd, potatis osv men jag ser ingen anledning till det (förutom gluten om man inte tål gluten såklart) men man måste tänka efter lite extra för att se till at få en bra aminosyresammansättning (vilket man i princip inte behöver om man äter potatis m.m. och bönor el dyl) men det går helt klart.

Själv äter jag ovo-vegetarisk kost som är ganska rik på kolhydrater men utan gluten (tål som sagt inte det), jag äter mycket grönsaker (så mycket lök att jag inte räknar det som grönsak längre), sällan fakeprodukter om inte jag gör det själv, helst inte konserverat i metall utan helldre i glas (el torkat). Jag är däremot inte rädd för nått sött/gott på socker om jag vill det (men jag äter aldrig sötningsmedel) även om jag äter någorlunda nyttigt. Mycket grytor el liknande snarare än stekt mat även om det blir stekt mat ibland också.

l'm back

Lisart
9/23/14, 11:36 PM
#2

1. Nej, annars kan man ju köra med någon slags kaloriapp om man inte har koll. Det brukar jag göra, sedan lär man sig hur det ligger till med det mesta. 

2. Något jag ofta gör är bollar av sojabönor, de har så bra konsistens. Köper torkade, blötlägger dem och kokar dem. Sedan stavmixar jag dem med gul lök och kryddor och rullar till bollar. Bakar dem i ugnen och fryser sedan in dem. (Gör en JÄÄÄÄÄTTESATS så det räcker, för när man väl tar sig tiden kan man ju lika gärna bunkra upp så man klarar sig ett tag). Dessa kan man sedan ha till lite allt möjligt. Antingen som falafel med typ tortillabröd, grönsaker och såser. Eller med kokt potatis, sås och grönsaker. Eller varför inte på en smörgås? Det har även hänt att jag har slängt i kokta linser i och gjort biffar, då hade jag svarta bönor som bas om jag inte minns fel. 

Bönsallader är också gott, som tillbehör. Nyttigt och mättande! Bönor, antingen från en konserv eller som du kokat och låtit svalna. (Jag gillar svarta bönor bäst till detta). Finhacka rödlök, tomat, gurka eller vad du nu gillar. Blanda, häll på olja (rapsolja ska vara bra fett i), vinäger och kryddor. Klart! Gott att ha till typ vegburgare osv. 

Linser är skitgott att slänga i tomatiga grytor. Detta gör jag också jätteofta. Istället för köttfärsen liksom. Lök, krossade tomater, linser, kryddor. Lite vad jag har i kylen som behöver ätas upp. Kokt broccoli och kanske matvete till eller liknande. 

Nötter är asbra, de flesta är väl bra tror jag. Jag har dock väldigt svårt att äta det för jag är extremt rädd för kalorier. Har en ätstörning som jag försöker ta mig ur. Har dock kommit på att jag kan lura i mig det, och detta borde ju gå med vilken nöt som helst. Rosta dem i en panna och kör i en mixer till det blir ett smör. Använd sedan detta istället för smörgåsmargarin, på gröten eller till vad som helst. Också jättegott att lägga mellan bananskivor, frysa dessa och doppa i choklad. Smakar snickersglass! Så får jag i mig bra nötter utan att känna panik över ett extra kaloriintag. (Smyger in dem i smörgåsen jag ändå skulle ha ätit eller som kvällsfikat). Tahini är rätt bra också tror jag, det kör jag med nu. Finns att köpa i affären. Det är en pasta gjord på sesamfrön, har det på knäckesmörgås på morgonen med tomat eller gurka. Jättegod, nötig smak. 

Enklast att tillaga är väl "färdig-bönor" på burk ja, men de är rätt trista. Särskilt blandningarna med olika bönor. De har alltid färgat av sig på varandra liksom, men funkar rätt okej. Skulle dock påstå att det är mer värt att bunkra upp med torkade bönor istället. 

Får även gula ärtor av en lokal bonde som jag kokar ärtsoppa på. Det tar också lite tid men när jag väl gör så gör jag en jättesats som jag fryser ner. Alltså ärtsoppa är grymt underskattat. Jättegott att koka själv. Massor med kryddpepparkorn, och utan fläsk såklart! Bara att köra i några extra lökar istället. Gott, mättande. Åh, nu vet jag vad det blir till lunch i morgon. 

Linser kan man slänga i lite var som helst förresten, gör du bolognese på sojafärs eller liknande kan du ju antingen ersätta färsen med linser eller slänga i några. Går även att koka och ha till istället för typ pasta. 

3. Jag äter något som heter MittVal Vegetarian. Vet inte riktigt om det hjälper något. Det är väl rätt vanligt med brist på B12, sa det till mig i alla fall. Har haft oregelbunden menstruation ett tag. Fast det har nog mer med mina ätstörningar att göra. Tränat hårt, ätit för lite fett. Hetsätit, om vartannat. Är på bättringsvägen. Men spontant skulle jag säga något med B12 i, fråga på ett apotek. Det kan det där. 

4. Frukost går i perioder för mig. 

Havregrynsgröt, havremjölk, hackat äpple, linfrön, kanel. 

Just nu: Knäckebröd med tahini, random grönsaker, smoothie på havremjölk/frukt eller bär. Kaffe. 

Ibland blir det bara en smoothie. 

Ibland kan det bli sojgurt. Försöker dock alltid ha koll på kalorierna. 

Lunch beror på hur jag går om dagarna eller om jag tränar. Är jag hemma brukar jag äta gröt, inte särskilt bra kanske. Är jag i skolan har jag föregående dags middag med mig. 

Jag undviker potatis, ris och pasta i för stor mängd då jag är väldigt mån om att hålla vikten. (Har lyckats gå ner 32 kg efter att ha varit överviktig hela livet). Behöver du gå ner i vikt så är det ju ett effektivt sätt att göra det på. Många kalorier gömmer sig ju i exempelvis bröd som man kanske inte tänker på om man vuxit upp med smörgåsar (som jag själv). Lite kolhydrater kan man ju gott äta, men då ska det ju vara bra grejer. 

Blev ju värsta romanen, det här. Förhoppningsvis hittar du något användbart tips.

Sarah
10/26/14, 10:11 PM
#3

Boken "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" är superbra för att lära sig mer. 

Gillar själv mycket sallader, bönfavoriterna är gröna sojabönor och groddade mungbönor. Gröna sojabönor behöver du inte ens tillaga då de är förvällda innan de fryses.

Upp till toppen
Annons: