Annons:
Etikettmatprat
Läst 8090 ggr
NuiCic
2014-09-18 21:49

Magbesvär

Jag har sedan lite över en månads tid varit vegetarian. Jag har dock upplevt problem med min mage i form av gaser och lös avföring.

Jag äter lakto-ovo vegetarisk kost. Jag antar att mina magbesvär beror på att jag har ökat på mitt intag av baljväxter och grönsaker (eftersom grönsaker och baljväxter även tidigare ingick i min kost) och att min mage behöver tid att vänja sig.

Jag undrar om någon har varit med om liknande besvär vid övergång med kostbyte och hur lång tid det kan tänkas ta tills magen är på banan igen? Finns det någonting jag kan äta för att lugna och stilla min mage?

Om magen inte hittar balans eller om problemen skulle kvarstå länge eller bli värre så får jag ju såklart ta kontakt med vården.

Tack på förhand!

Annons:
Tant Grön
2014-09-23 22:31
#1

Kumminfrön skall ju vara bra mot gaser. Passar att ha i bröd. Eller du kan tugga några frön efter maten. Tror man skulle kunna göra te på dom också men har inte provat det.

NuiCic
2014-09-23 22:37
#2

Ska prova kumminfrön. Tack för tipset!

Sarah
2014-10-26 22:06
#3

Det kan ta lite tid. Jag har haft känslig mage i perioder och då har det funkat bra att äta råkost ett tag (med mycket groddar) och sen sakta gå över till mer lagad mat generellt. Sen har det varit lättare om jag tagit bort snabba kolhydrater (ris är min mages värsta fiende typ).

tlover
2014-10-27 07:04
#4

Jag hade problem med magen redan innan och om nått blev det snarare bättre än sämre då jag blev vegetarian (men ja har fortfarande problem men då har jag IBS enligt läkaren då också).

Några tips

Mot gaser: anis, fänkål eller kummin (i bröd eller liknande eller som örtte som får dra i 5 minuter, anis är rent utav gott).

Mot diarré/lös avföring: torkade blåbär el ett te (svart) som man tillsätter citronmeliss till och lägger ner torkade blåbär i.

För att stärka magen: Örtte på kamomill, pepparmynta eller ingefära.

Mat som är snäll mot magen: surkål, groddade bönor är mycket snällare än tex kokta. allmänt syrad mat (yoghurt/soyghurt, fil, kefir/sojakefir etc).

Saker folk kan vara känsliga mot: gluten, laktos, fruktos (fruktsocker), fett, etc vissa kan vara känsliga mot sådana saker men det syns inte på prover.

För mig hjälper en kost med stor del grönsaker (ca 75%) men det är svårt att hålla det länge tyvärr och att äta max 10E% fett hjälper men för vissa är det tvärtom kolhydraterna som är boven.

Du skulle ju kunna föra matdagbok om det fortsätter, kanske kan du se ett samband mellan någon matvara och dålig mage men än så länge skulle det kunna vara övergångsbesvär.

l'm back

Upp till toppen
Annons: