Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 3623 ggr
grönsak
9/29/14, 4:16 PM

festmat som alla gillar?

ska ha en asbra fest om några veckor när jag fyller år, för ca 20-30 pers och alla förutom jag är lix köttisar (förutom två stycken av dem som påstår sig vara pescetarianer fast jag vet att de käkar bacon & sånt när ingen ser typ), de flesta är ni vet sådana dära kräsna som inte klarar sig utan blodiga biffar (eller tja de är ju rätt snälla men de är också vääldigt kräsna vad gällande veganmat), tänkte först att jag ville ha lite plockmat ni vet med massa goda matiga sallader, bönor, tofu, svamp, olika röror och såntdär asgott men liksom majoriteten av mina gäster gillar inte sån mat??? och det kommer bli lite stelt om jag är den enda som häver i mig massa käk och alla andra sitter där med bit baguette och en tallrik som är tom förutom en kvadratcentimeter där det ligger grönsallad.

såååå: god veganmat som är lite festlig sådär och som ALLA kan uppskatta, även inbitna köttisar?  vill ha massamassa tips, tips mottages tacksamt!! <3

obs:: jag är VEGAN så vill ej ha recept som innehåller en massa fetaost och äggröror och skit

Annons:
Cragan
9/29/14, 4:22 PM
#1

oj ja du om det finns någon sådan mat så är det nog ett mirakel, eller så har man bara bekanta med liknande smak som en själv.

är själv en sån där som du klassar som kräsen då jag inte äter vegetabilier men drogs hit av rubriken 🙂

grönsak
9/29/14, 4:24 PM
#2

vänta… äter du inga vegetabilier…? varför & hur fungerar det? eller, du menar väl att du äter animalier också?

grönsak
9/29/14, 4:26 PM
#3

och om du äter kött, då kan väl du tipsa om nå grejer som du tror att köttätare kan gilla? nån soppa, gryta typ?

Saffran0Spice
9/29/14, 4:27 PM
Cragan
9/29/14, 4:32 PM
#5

äter nästan inget från växtriket. skulle nog kunna klassas som motpol till vegitarian 🤪

men bland bekanta som är blandätare så verkar en del tycka att soya/tofu bitar som ska simulera kött bitar funkar, fast om du kan tänka dig att tillaga haloumi så det med en gratäng (gissar på att du kan mer gratänger än mig då jag bara kör på potatisgratäng utan lök så klart 😃)

Ria74
9/29/14, 4:32 PM
#6

Laga till en god matig gryta där det inte är så uppenbart att det inte finns kött i.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Moa-]
9/29/14, 8:03 PM
#7

Lasagne, gratäng och olika pajer, allt med olika fyllningar så att det upplevs finnas variation, komplettera detta med sallader och olika röror/dipper. Gärna något av ovanstående med tex-mex variant så att alla kan känna sig hemma med smakerna. Tzayspett brukar även det gå hem, är matigt och lite köttigt, men väldigt gott. =)

grönsak
10/6/14, 3:21 PM
#8

Tack för tipsen!

slarvigt
10/6/14, 5:12 PM
#9

http://www.spisa.nu/3.19591/recept/kantarellgryta-med-farsk-spenat/ Ovanstående kantarellgryta skulle jag göra! Den är inte så tung, men ändå mustig på det där sättet som jag tror köttätare gillar, pga svampen :) Hmm, bygger kanske på att du plockar själv dock, annars blir det dyrt :D

Endezeichen
10/6/14, 6:28 PM
#10

Någonting marockanskt är ju alltid gott. Tacos eller andra plockrätter? Chiligryta? Vegetarisk kebab? Jägargryta med svamp?

Sarah
10/26/14, 10:08 PM
#11

http://www.vardagsmatad.se/2011/04/18/fiskgratang-pa-tofu/ 

Inte så festligt kanske, men alla jag bjudit på den har ätit tills de storknat :)

vresrosen92
11/17/14, 9:09 PM
#12

Jag lagade vegetarisk lasagne när jag hade släktkalas (och mkin släkt är också såna där köttisar, det var första gången många av dem åt veg!). Till det en sallad och baguette - det var iaf väldigt uppskattat :)

Don´t worry, Be happy!

Upp till toppen
Annons: