Annons:
Etikettlivsstil
Läst 3883 ggr
Bill&Bull
2014-10-06 07:27

arg veg

Blir ni vegetarianer bemötta negativt? Jag har varit vegetarian i ca 10år nu, och kan ärligt säga att under alla åren har jag fått försvara mitt val som veg. I gymnasiet så fick jag ljuga och säga att jag var allergisk, visst jag kunde stått på mig men mådde inte bra psykiskt då och orkade inte ta diskussioner om varför osv då. Men än idag får jag höra att mitt val är töntigt, kött äter man, kaninmat. Jag blir så jävla trött på de! Jag förstår att kött anses som en stor del i maten eftersom det har man ätit i tusentals år eller miljoner vad vet jag, men då hade man ju inte så mycket att välja på heller.. men idag klarar man sig bra utan kött å allt därtill. Ne, jag blir bara så less jag känner mig ofta besvärad vid nya möten där man tex ska äta eller bli bjuden på mat, blir ofta "jaha är du veg" hmm får se om jag har nånting till dig då.. Tycker det är hemskt att inte folk kan acceptera val man gör oavsett anledning! Jag accepterar att du äter kött kan du acceptera att jag inte gör det då. Är stolt veg idag och kommer fortsätta vara det - och om du undrar varför så är det för att jag älskar djur och hatar slakt! Kram på er

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Cahira
2014-10-06 07:50
#1

Jag äter kött och hittade hit via "senaste inlägg". Jag förstår din frustration, jag möter liknande i många delar av mitt egna liv.

Jag dricker inte alkohol och festar inte, detta ska ofta försöka övertalas.
Jag bor i USA och äter inte bacon - nåt som är svårt att greppa i landet som älskar bacon mer än nåt annat i denna värld. 
Jag vill inte ha barn - jisses vilka diskussioner jag haft om detta.
Jag har massa djur - Men oj då kan du ju inte resa nånstans!
Jag använder inte tjejkläder… Ja du fattar poängen. 

När folk inte förstår utanför sin egna bubbla så ligger det på dom och säger ingenting om personen som väljer annan livsstil. Kram på dig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[rumelle]
2014-10-06 12:51
#2

Jag upplever inte att jag blir bemött negativt. Visst har man fått kommentarer och folk som försöker argumentera men jag brukar ge igen med samma mynt. Så jag tror det beror lite på hur man är som person också. Jag har inga problem med att skämta om mig själv när folk försöker vara dryga. Det brukar oftast tysta dem.
Jag ställer heller inga krav på att andra ska få mer att göra bara för att jag inte äter det som bjuds. Lite grönsaker brukar det inte vara några problem att få sen ser jag till att få i mig andra näringsämnen vid en annan måltid. Om jag hälsar på släkt/vänner erbjuder jag alltid att ta med egen mat så att de inte behöver tänka extra på mig, vilket ju funkar bra för båda parter.
Men visst kan jag förstå din frustration! Det är många som verkligen vill att man argumenterar för sitt val trots att det inte är något som påverkar dem på minsta sätt.

[1990]
2014-10-12 00:21
#3

Köttätarens typ av försvarsmekanism är väl att trycka ner veganism för att lyfta upp och rättfärdiga köttätande. Blir ofta bemött av kommentarer och alla är plötsligt näringsexperter. Inget att bry sig om.

[Moa-]
2014-10-12 19:32
#4

Jag får istället mest positiva reaktioner, människor vill veta mer vad jag äter och vilka alternativ som finns. Många svarar rent generellt att de gillar vegetarisk mat och önskar att de själva åt mer vegetariskt. Så jag känner tyvärr inte igen det ni beskriver. Någon enstaka person har öppnat för debatt/diskussion, men då har den varit på en öppen nivå och frivillig, samma person jag även ofta diskuterat politik med exempelvis.

n00bArtWork
2014-10-13 15:20
#5

Blir positivt bemött jag med men så är det så att jag är lakto-ovo-veg och har inte valt det p.g.a att det är döda djur (uppväxt med jägare osv) utan jag kan bara inte förmå mig att äta det för jag blir illamående av smaken/lukten.

Många har en väldigt sned syn på vegetarisk mat och tänker "sallad" för det är ungefär det en normal Svensson med falukorvs gryta ens kommer i kontakt med i grönsaksväg (sen finns det gastronomer som vidgar vyerna men de ställer aldrig veggo frågan).

[JeanetteK]
2014-10-13 15:43
#6

Jag äter kött men åt bara vegetarisk i ett år för några år sen. Då fick jag ofta frågan om jag åtminstone åt kyckling eller korv. 🤔 För det är inte kött eller??😕

Jag dricker inte alkohol och får nästan alltid försvara och förklara det.

Annons:
Honestyisdead
2014-10-13 15:44
#7

Är själv blandkostare och har i verkluga livet inte stött på någon vuxen som kommenterat andras val av kost.

Däremot inne på forum har jag flera gånger sett att det varit veganer som bemött blandkostare väldigt negativt.

vallhund
2014-10-13 15:48
#8

#3 Svepande generaliseringar tillför inte så mycket till diskussioner. Just nu befinner vi oss på sajten vegetariskt iFokus o inte på vegan iFokus.

Själv har jag inga som helst problem med att folk är vegetarianer eller veganer, så länge de inte beter sig sekteristiskt o försöker frälsa mig.

Däremot stör jag mig extremt på folk som förlöjligar blandkostätare o som tror att de själva sitter inne med den enda sanningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[1990]
2014-10-15 13:49
#9

#8 Nu svarade jag faktiskt med uppsåt att vara generaliserande. Dels för att svara på rubriken och dela för att ny forskning visar på att köttätare använder sig av en viss försvarsmekanism och därför bör man inte ta kommentarer så allvarligt.

vallhund
2014-10-15 19:09
#10

#9 Om någon forskning stödjer dina påståenden om blandkostares försvarsmekanismer så förutsätter jag att du kan länka till forskningen?

Många veganer/vegetarianer framstår som sekterister som inte accepterar andra människors val.

Ditt beteende visar tydligt på sekterism o total frånvaro av respekt för alla som inte gör samma val som du.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2014-10-15 19:16
#11

#9 Var har du källan till det påståendet?

[1990]
2014-10-15 21:11
#12

#10 http://www.dn.se/insidan/varfor-varnar-vi-om-vissa-djur-men-inte-andra/, VARSÅGOD! Men nu har du ju verkligen lagt in dina egna värderingar och misstolkat det jag hade att säga. Jag är lacto-ovo-vegetarian och har aldrig varit militant angående mina åsikter om köttätande, det var inte längesedan jag själv åt kött och människor brukar ha sina negativa åsikter om det med. Min poäng är att karnismen kan vara en del hur köttätare rättfärdigar varför de äter gris men kelar med hund. Och att min erfarenhet är den att de negativa kommentarerna man ibland får höra är en del av en försvarsmekanism. Det är väl trots allt en vegetarian-tråd? Så vänta dig inget annat än att människor på detta forum står för en köttfri-livsstil och argumenterar också för en, vare sig du känner dig respekterad eller ej.

vallhund
2014-10-15 22:23
#13

#12 Jag hittar då ingen länk till eventuell forskning som stödjer det du påstår i #9

Din erfarenhet är just din erfarenhet o är näppeligen underlag för de påståenden som du serverar som fakta.

Självklart får man ha egna åsikter om att vara vegetarian eller blandkostare. Att förlöjliga de som gjort andra val är däremot inte OK

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
2014-10-15 22:27
#14

Hittar inte heller något forskningsunderlag till påståendet.

[1990]
2014-10-15 22:27
#15

#13 Jag publicerade det i mitt andra inlägg, kan inte vara så svårt att missa. Tycker det stämmer otroligt bra. Är det här en diskussionstråd eller inte, undrar jag? Har gjort det tydligt för vad jag anser är fakta och vad jag anser är egna erfarenheter, om du väljer att tolka det fel är inte mitt problem. Vet i övrigt inte om jag ska ta åt mig av det sista du skrev, för jag har då inte förlöjligat någon. Varför denna fientlighet? "Självklart får man ha egna åsikter om att vara vegetarian eller blandkostare. Att förlöjliga de som gjort andra val är däremot inte OK" Poängen med tråden är väl att berätta de antal gånger man blivit förlöjligad för att vara vegan/vegetarian? Blandkostare är ju normen i dag och knappast ett aktivt val man idag behöver göra.

Honestyisdead
2014-10-15 22:32
#16

#15 Det visar inget resultat över någon forskning.  Det är e  intervju med en enskild person.

[1990]
2014-10-15 22:38
#17

#16, Men förklara gärna för mig då någon bättre förklaring till varför ni/du äter gris och inte hund? Tycker hon är en värdig kandidat att prata om ämnet och prickar det rätt så tydligt med sitt begrepp karnism. Ni får ju gärna argumentera mot/för det istället för att ta det till en löjlig nivå och i flera inlägg ifrågasätta bevisbördan över ett begrepp som tydligt finns i samhället. Missat poängen helt.. Sen så tog TS upp hur hon fått försvara sin vegetariska-livsstil, då vore det intressant att se hur människor försvarar sitt köttätande..

josya
2014-10-15 22:38
#18

Behövs det forskning menar ni för att inse det här med köttätares försvarsmekanismer? Trodde det var enkelt att förstå själv…

Honestyisdead
2014-10-15 22:46
#19

#17 Jag äter det kött som är lagligt att äta i vårt land. För såvitt jag vet är det inte lagligt att slakta och äta hund här?

Har växt upp på bondgård under sommrarna och då bondade jag med kor, grisar mm. Jag äter detta ändå.

josya
2014-10-15 22:47
#20

#19 du skulle alltså äta hundar om det var lagligt här?

Annons:
[1990]
2014-10-15 22:49
#21

#19 Så med handen på hjärtat, enda anledningen till varför du inte äter hund är för att det är olagligt? Du skulle med andra ord äta det om det nu var tillåtet? Frågar enbart för att jag är nyfiken.

Honestyisdead
2014-10-15 22:51
#22

Om vi hade det som köttdjur så tror jag det. Är deras liv mer värda? Är en kos mimdre värt?

[1990]
2014-10-15 22:58
#23

Men det är ju det man försöker säga här. Hunden är i mina ögon likvärdig Gris, men med en vegetarisk livssyn kanske man snarare ser de som lika MYCKET värd människan. Medan en köttätare likställer de som mindre värda människan, eller värderar de båda djuren annorlunda?

[1990]
2014-10-15 23:01
#24

I övrigt så har vi stulit TS tråd och gjort om den några gånger. Ber om ursäkt för det ;)

Cahira
2014-10-15 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag vill bara inflika lite tankar och idéer. Jag respekterar folks val och jag vill absolut inte trampa på någons tår. Detta är bara min personliga vinkel. Jag får anemi om jag inte äter kött, även om jag äter linser och annat. Jag äter inte gris både för att det är ohälsosamt och för att min kropp mår pyton av det. Samma med mjölk och ägg. Men när jag köper kött och grönsaker så är det alltid organiskt.

Djur har urusel status i USA så jag förstår absolut vad kvinnan pratar om. Grisar och fåglar massuppföds och får aldrig se dagsljus eller känna jord och gräs under fötterna. Och jag instämmer att folk ser grisar och kor som dumma och smutsiga. Folk som kommer ut till vår gård håller för näsan och är rädd för vart de sätter fötterna för det är "smutsigt". Allt ska rengöras med blekmedel, allt ska vara sterilt - även dricksvattnet. Grödorna besprutas med både ogräsdödare (som grödorna är genetiskt framodlade att inte dö av men träd m.m. dör för att vinden färdar det åt alla håll för dom besprutar från flygplan) och insektdödare vilket dödar enorma mängder pollinerare. De skjuter och fiskar till den mängd att det lär snart inte finnas något vildliv kvar. Amerikanska sätt är otroligt destruktiva. 

Gårdshundar och gårdskatter lever utomhus året om, får inte ens komma in i huset. Hästar och kossor får andas in dessa besprutningarna om dom bor på samma gård och många gånger är deras lilla utrymme ute leriga och de har bara en liten byggnad som vindskydd som inte är stort nog för alla. I south dakota såg jag stora ytor men i gengäld såg jag inga skydd från vädret alls, inte ens träd. Inga skydd från sol eller nånting. Det finns så gott som inga lagar gällande djurskydd. Kattungar och valpar skänks bort gratis så tidigt som 6 veckor, hästar skänks bort gratis…. ja listan är lång på saker som brister. Att valpar och kattungar säljs i djuraffärer är vida känt.

Med detta sagt, det FINNS de som gör rätt. Det finns de som odlar och avlar organiskt och humant. Och vi har 300 acres för 40 kor, och många av dom har namn, även kalvarna. :) De kommer när vi ropar, de gillar kel, och jag älskar dessa kor. Jag är köttätare och i sverige köpte jag kravmärkt. 

Jag är medveten om att detta är en vegetariskt sida, men jag vill ändå dela med mig en bild av hur det ser ut när kossor får leva naturligt med utlopp för alla sina naturliga instinkter och behov. :) Vi slaktar inte själva ska tilläggas, men trots att jag älskar dessa djur så äter jag organiskt anguskött. 

Jag bor på en cattle ranch i Minnesota och Mike har haft flertalet kossor som levt att bli 20-26.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[1990]
2014-10-15 23:31
#26

#25 Vi kommer aldrig komma ifrån att folk äter kött. Men att det finns människor inom industrin som i alla fall försöker göra det mindre lidsam för djuren, gör så att de får ett värdigt liv i det fria innan slakt och har en mer human djurhållning, är rätt riktning när det kommer till köttindustrin. Sen vill jag självklart inte att en sådan industri ens ska existera, men det hör inte till just nu.

Cahira
2014-10-15 23:51
#27

#26 Ja jag förstår helt, men tänkte att det kanske känns positivt i detta ämne att se kossor som får vara i skog. :) Och bada i sjö eller bäck, äta fallfrukt, klia sig mot träd, gräva i jord, trava, galoppera, och så vidare. :) Vi har till och med några som älskar att beta i träsket för (min bästa gissning) benen och magen hålls sval och de får ha växtligheten för sig själv. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
vallhund
2014-10-21 14:18
#28

#18 Självklart så krävs det vetenskapliga studier som publicerats i vetenskapliga tidskrifter, med tillräckliga parametrar så att studien kan dupliceras av andra forskare.

Att antyda att människor är obegåvade, oempatiska o okunniga som inte är vegetarianer är inte acceptabelt ö.h.t.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[1990]
2014-10-23 07:34
#29

Fortfarande ingen som antytt att köttätare är okunniga eller obegåvade. Vore enklare att ha en diskussion ifall du slutade stoppa ord i mun på oss. :)

Gronstedt
2014-10-23 08:06
#30

Finns det något stöd för den här teorin om att köttätare klappar vissa djur och äter andra till följd av något slags moralisk störning eller oförmåga att inse att alla djur består av kött?

Jag både klappar och äter kor, hästar, höns, ankor och kaniner. Grisar med flera djur äter jag och skulle klappa och jag hade tillfälle. Fanns det hundkött att köpa skulle jag prova det, även om jag hört sägas att köttätarkött inte är speciellt gott. De allra flesta blandkostare skiljer mellan individer, inte mellan arter.

Att vi inte har rovdjursköttfarmer beror knappast på att blandkostare är emotionellt disponerade att inte äta till exempel hund, utan mer på att det är extremt orationellt att föda upp djur som omvandlar kött till kött med väldigt dålig verkningsgrad. Syftet med köttuppfödning är ju att förvandla kalorier som människan inte kan tillgodogöra sig till energität och nyttig människoföda.

[1990]
2014-10-24 00:06
#31

#30 Ja? Eller va? Stöd till den teorin kan man konkret se i hela västvärlden och kulturen och förhållandet vi har till djur. Annars skulle vi i Sverige förmodligen ha katt-hund-marsvin-hamster-insekter- farmar och inte skapa oss tama husdjur ö.h.t. Finns det något stöd i att teorin INTE stämmer, bortsett från din individuella historia? Inte sagt någonstans att det gäller alla, visst har en generalisering gjorts, men förstår inte annars vad som rättfärdigar köttätande. Med en mer inhuman syn på djur, så skulle vi förmodligen omvandlat allt levande till kött. Du skriver att du klappar djuren, men du får säkert inte i det tillfället samma emotionella band till djuret som de flesta får när de t.ex skaffat ett husdjur, dvs. te.x katt eller hund. Det är det som artikeln jag länkade handlar om, karnism, läs den så slipper jag upprepa hela tiden. Syftet med den här sajten är att belysa att man kan förvandla kalorier och näring utan att behöva stoppa i sig kött.

Upp till toppen
Annons: