Annons:
Etikettmatprat
Läst 3729 ggr
n00bArtWork
10/13/14, 3:36 PM

Haha jäkla falafel kultur!

Börjar bli sjukligt trött på att det enda som de ickevegetariska restaurangerna ger oss är falafel eller sallad.. (eller asiatiska restaurangen "wokade färska grönsaker") det börjar bli jäkligt tröttsamt och det är inte billigt eller tids ekonomiskt att  springa runt och leta efter en vegetarisk restaurang samt att köttätaren man går med ej kanske uppskattar det.

My god - är så trött på alla sorters kikärts och bönbiffar så jag nobbar dessa ställen om jag inte måste ha mat på momangen :S

Klagotråd med glimten i ögat :)

Annons:
Saffran0Spice
10/13/14, 3:45 PM
#1

mmm falafel… 😃

[kerstinthemilklover]
10/13/14, 4:00 PM
#2

Jag håller med. Det är verkligen tråkigt att gå ut och äta med köttätare och ta det vegetariska alternativet, taskigt tillagade hälsanskök falafel eller en grekisk sallad.

På min examensmiddag försökte restaurangen jag var på bjuda på vårens primörer. Vi hade förbeställt 4 månader innan och varmrätten var en honungsmarinerad morrot. Det var i alla fall inte kikärtsbiffar. Men jag var faktiskt redigt besviken.

[Yllhilda]
10/13/14, 4:18 PM
#3

Ju mer något efterfrågas, desto mer av den varan eller liknande kommer att finnas. Så antingen får man starta egen restaurang, eller helt enkelt få fler vegeterianer/veganer att gå på vanliga restauranger och begära köttfria rätter och större urval. Till slut kommer dem på restaurangerna se ett behov av förändring på menyn då så många kunder efterfrågar. Men om bara 10 av 200 gäster per dag vill ha köttfritt så skulle det vara mer omständigt än lönsamt för dem som företag att ta in fler köttfria rätter.

[kerstinthemilklover]
10/13/14, 4:33 PM
#4

#3 Jag förstår att efterfrågan är en viktig poäng.

Det vore väldigt kul om den som lagar maten intresserar sig för den och kanske till och med lagar någonting gott som den kan vara lite stolt över.

Läste att cirka 10 % av Sveriges befolkning är vegetarianer. Jag tycker att det är direkt oklokt att engagera sig så dåligt i köttfria alternativ.

Saffran0Spice
10/13/14, 4:38 PM
#5

Jag som själv inte är vegetarian eller vegan kan tycka det är riktigt uruselt utbud. Även om jag äter kött så äter jag gärna veg om det finns att testa något spännande, men grönsallad och varma mackor kan jag ju göra själv för mindre än halva priset oftast 🤪

Sedan tycker jag ofta synd om mina veg kompisar då de alltid får ''samma sak'' när man käkar ute då det inte finns något speciellt på menyn…

tlover
10/13/14, 5:03 PM
#6

#4 Jag har stött på en restaurang i ö-vik som hade en kock som var jätteglad åt att göra specialkost (jag har massa matintolleranser/korsallergier förutom att jag är vegetarian så det är mycket av det "vanliga" som jag inte tål).

Som tur är älskar jag fallafeltallrik, så mycket att på den ena restaurangen (av två) som jag kan äta på i stan vet direkt vad jag ska ha när jag kommer in.

Jag äter också ute så sällan att jag inte "hinner" bli less.

l'm back

Annons:
[kerstinthemilklover]
10/13/14, 5:10 PM
#7

#6
Åh vad glad jag blir över att du har hittat ett bra ställe :)

[Yllhilda]
10/13/14, 6:02 PM
#8

#4 Så slå ett slag för mer köttfritt på facebook. Starta en rörelse. 🙂

[kerstinthemilklover]
10/13/14, 6:45 PM
#9

#8 Det hade kunnat vara en bra plan. Men i denna klagotråden vill jag nog gärna bara att fler restauranger skaffar mer attraktiva menyer så att även  köttätare vill välja en vegetarisk meny. För om man av en händelse kan se köttfria rätter som fullgod mat genom att prova en god måltid på restaurang, då har man slagit huvudet på spiken och förstått problemet.
Det är inte vegetarianers engagemang som är problemet, det är många restaurangers dåliga fantasi och kunskap kring mat.

[Yllhilda]
10/13/14, 7:59 PM
#10

#9 Om du vill få fler köttätare att våga prova vegetariskt skulle du kanske kunna skapa en meetup-group på facebook med andra som gärna skulle vilja träffa nytt folk och samtidigt prova ny mat.. jag var med på en sån sak. Vi var 12 pers som bokade bord på en restaurang och hade en specialbokad vegansk meny utan gluten. Kocken var stormförtjust över att få en sån utmaning.🙂

n00bArtWork
10/13/14, 8:13 PM
#11

Håller med er alla - framför allt de vegetariska/veganska alternativen på restauranger är ihopslängda väldigt dåliga rätter dvs inte inspirerande för fem öre och jag som gillar att laga mat skulle kunna hitta på många fler intressanta rätter. Klart efterfrågan blir dålig när kockarna inte engagerar sig att göra goda rätter och vi som "måste" äta dem klagar till våra "Köttisar" och då vill dem absolut INTE testa våran kost på restaurang! #2 usch hade vart jätte besviken… ungsstekta rödbets klyftor med chevre och rostade pinjenötter med något till lät mer exklusivt :/

Saga85
10/14/14, 4:10 AM
#12

Oj, bara jag som tycker att det finns bra utbud av vegetarisk mat när man går ut? Äter iof inte ute särskilt ofta, men om ni är i Göteborg (eller är Göteborgare) borde ni käka på Old Corner - de har på sin veganmeny 16 sorters pizzor, 5 sorters pasta, burgare, "steak", "chicken faijta, falafel/kebab/tacos-tallrik, 5 sallader och två desserter.

Och asiatisk tycker jag är ännu lättare - där kan man ju välja att ha tofu istället för kött. 

Annat var det i början när jag var vegetarian  för 18 år sedan - då fick man inte ens falafel utan fick nöja sig med en sallad de slängde ihop.

n00bArtWork
10/14/14, 9:27 AM
#13

#12 oj tur, Stockholm har några bra restauranger med veggo meny och endel veggo restauranger men majoriteten av de vanliga har dåligt utbud, Örebro (är drä ofta) har ändå sämre utbud på vanliga restauranger.

Annons:
tlover
10/14/14, 9:45 AM
#14

#7 Tyvärr är jag ju sällan i Ö-vik men killarna på restaurangen som har fallafeltallrik i stan är också goa.

#12 Det beror väl på var man bor, här i stan finns det ca 5 pizzerior, 2 hamburgarrestauranger (Sibylla och Frasses), 1 restaurang till hotellet, 3 cafeer som serverar lättlunch och så i början av året fick vi hit en kinarestaurang så det finns inte så mycket att välja mellan ens för blandkostare (jämfört med större städer).

l'm back

Stallmima
10/15/14, 8:10 PM
#15

Falafel blir urtråkigt i längden, tacka vet jag vårrullar  👍

n00bArtWork
10/16/14, 9:04 AM
#16

#15 ja exakt! Vårrullar är gott men ofta friterade :/

tlover
10/16/14, 9:05 AM
#17

#15 Då äter man ute för ofta 😉

l'm back

n00bArtWork
10/16/14, 9:09 AM
#18

#17 vad är för ofta? Det är rätt stor skillnad på kultur i att äta ute beroende på vart man bor har jag märkt ^^

tlover
10/16/14, 9:11 AM
#19

#18 Då man blir less på det, äta ute ska man ju göra för att man vill det (tex som för mig, jag vill inte alltid laga mat så då kanske jag äter ute).

På senare tid har vi ätit ute för ofta egentligen (mest för att det har kört ihop sig tidmässigt tyvärr) så vi har väl ätit ute en gång i månaden eller så 😮

Men det beror ju på lite olika saker.

l'm back

n00bArtWork
10/16/14, 2:22 PM
#20

#19 jag älskar att laga mat men det är vanligare att man ses ute än hemma hos någon (sen tycker jag själv ej om att äta min egna mat).

Annons:
Upp till toppen
Annons: