Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2454 ggr
moizzz
12/31/14, 10:23 AM

Proteinbrist

Jag är vegetarian och har varit det länge men för ett tag sen började jag träna och nu har jag märkt att jag har mycket svårare att bygga muskler än andra personer. Men tror ni att det beror på Proteinbrist eller bara att jag har svårare att bygga muskler, och isåfall hur ska jag göra för at få i mig mer protein. Just nu så äter jag inte speciellt mycket bönor och sånna saker utan mest quorn och soja produkter.

Annons:
VildaVittra
12/31/14, 10:40 AM
#1

Det är omöjligt att svara på, för det skiljer markant mellan människor hur lätt de lägger på sig muskler och hur mycket protein de behöver. Du skulle kunna kolla dina värden och se om det finns någon indikation på att du tar upp/får i dig för lite protein.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/2/15, 9:48 AM
#2

Proteinbrist är här i väst väldigt ovanligt men som #1 säger så varierar det från person till person hur bra man tar upp ämnen och hur bra man bygger muskler.

Men det kan vara helt andra saker också än vad du tar upp (proteinbrist och svårt att bygga muskler) tex att man äter för lite allmänt, att man vilar för lite (eller för mycket), att man tränar fel, att man stressar för mycket och mycket mer.

Det bästa sättet att få en någorlunda bra hum om var "felet" ligger är väl att för mat och träningsdagbok ett tag.

l'm back

Sarah
1/2/15, 1:42 PM
#3

Det är ju som sagt, extreeeeemt ovanligt med proteinbrist i väst. Fyller du ditt kaloriintag varje dag så får du förmodligen i dig alla proteiner du behöver (om du inte dricker fett hela dagarna :P ) 

Alla är ju olika, och jag tycker att det är olika bara på min egen kropp. Har jättelätt att bygga muskler på överkroppen, men inte på underkroppen : P

Fialialej
1/3/15, 2:22 PM
#4

Proteinbrist får man bara om man svälter (enligt min dietist), så sålänge du äter ordentligt rent mängdmässigt (och någorlunda varierat då) så ska det inte vara nån fara. 

Alla får inte stora muskler så det beror kanske på din kroppstyp, eller att du tränar på ett sätt som inte passar dig. Du kan ju prata med en instruktör/PT om du går på gym.

"På natten är alla katter svarta"

moizzz
1/13/15, 7:00 PM
#5

okej då behöver jag inte vara orolig för nått sånt. jag ä ter ju trots allt fisk och har blivit bättre på att äta bönor m.m

Upp till toppen
Annons: