Annons:
Etikettnäringslära
Läst 2264 ggr
Maja
1/19/15, 9:32 AM

Ägg: Fullvärdig proteinkälla?

Jag är vegetarian och äter Paleo - kort sammanfattat så är det inga mejeriprodukter (ingen mjölk, ingen grädde, ingen ost) och allt ska vara "naturligt" (inga halv- eller helfabrikat med konstiga tillsatser). Inget ris, ingen pasta, inget bröd. Inga linser, inga kikärter, inga bönor, ingen potatis och så vidare. Jag lever i princip på ägg, grönsaker, lite frukt, kokosmjölk, mandelmjöl, mandelmjölk och sådant. När jag tar bort bönor/linser/annat protein är att det egentligen bara är äggen kvar som innehåller någon större proteinhalt. Jag vet att proteinbrist är ovanligt och det tror jag inte att jag kommer drabbas av, men jag funderar på om det är "protein som protein"? Alltså kan jag ha ägg som enda proteinkälla?

Annons:
Näring
1/20/15, 11:30 AM
#1

Ägg är en fullvärdig proteinkälla, men det är inte en fullvärdig mineralkälla. Nötter och frön är bättre proteinkällor eftersom de även innehåller alla mineraler i signifikanta mängder.

Maja
1/20/15, 12:02 PM
#2

Tack! Nötter och frön äter jag varje dag, eller nästan varje dag i alla fall! 🙂

retep
1/23/15, 8:54 PM
#3

Tänker att om jag som varit vegetarian i 35 år skulle börja äta enligt Paleo. Då skulle jag tänka till och förstå att sannolikt så åt man och tog tillvara bra mycket mer födoämnen än vi tror och föreställer oss. Säkert kände man till alla naturens resurser och kunde utvinna salt, ta tillvara vildhavre och andra växter och örter. Mjölk från vildhästston, vildget och andra mjölkdjur, än om de inte alla fanns i Europa, o.s.v. De flesta grönsaker vi äter idag fans inte på stenåldern! Mandelmjölk innehåller 2%mandel och 98%vatten!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Sarah
2/5/15, 2:06 PM
#4

Det finns protein i allt, så länge du äter varierat (hur varierat det nu blir för dig) så behöver du inte oroa dig för protein. Om du ändå gör det, varför inte lägga till frön och nötter i din kost?

Upp till toppen
Annons: