Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 1470 ggr
MoaL
2015-01-24 00:47

Vegmat till allergisk/överkänslig

Jag äter rätt mycket vegmat, medan min sambo äter sin egen typ av mat. Jag skulle gärna vilja göra någon vegetarisk måltid åt honom någon gång, men kruxet är att han är överkänslig eller till och med allergisk mot det mesta. 

Nötter, äpplen, citrusfrukter, paprika och chili, tomater, morötter, all typ av lök, mejeriprodukter, produkter som innehåller gluten, och säkert mer som jag har hunnit glömma, är sådant som han helt och hållet undviker. Han undviker för säkerhets skull även alla slags kryddor förutom salt, men det kan kanske gå bra med svartpeppar eller åtminstone så rena kryddor som möjligt som helst inte innehåller något av det han mår dåligt av. Paprika/chili är helt uteslutet även i kryddväg.

Har någon något förslag på vegetarisk mat som INTE innehåller något från ovan listade ingredienser? Går det ens att göra något gott med så små medel att röra sig med? 

Stort tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[EvelinaL]
2015-01-24 00:54
#1

Har själv en fästman med liknande allergier och när vi äter något vegetariskt brukar vi göra pasta (barillas glutenfira är både billig och god) med glutenfri fetaost eller hallomi som vi steker och sen har sallad  och egengjord pesto i (man kan utesluta vitlök och nötter).

VildaVittra
2015-01-24 01:40
#2

Det finns ju massor med gott att göra.

Pumpasoppa lär ju gå likaså allt annat med pumpasläktingarna squash och gurka. Det är ju bara att ha i lite linser för att få upp proteinhalten. Jag brukar krydda den med kardemumma. 

Stekt aubergine funkar ju också, servera med exempelvis en bovetesallad och myntasås på yoghurt. 

Avokadosoppa är ju grymt gott det också. 

Kål med dess alla varianter är ju en möjlighet, som blomkålsgratäng eller kåldolmar med lämplig fyllning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lustgas
2015-01-28 14:48
#3

Tål han baljväxter? Frön? Potatis/andra rotfrukter (förutom morötter då)? :) Där har du annars en grund av ingredienser som du kan använda dig av! För att inte behöva använda så mycket kryddor är ett tips att använda sig av de frukter/grönsaker som är i säsong, som sällan behöver tillföras mer smak än sin egen. :)

Upp till toppen
Annons: