Annons:
Etikettrecept-varmrätter
Läst 1749 ggr
enrödgroda
2015-01-24 20:55

En riktig "Proteinbomb"

Hade tråkigt häromdagen och gjorde ett riktigt ordentligt hopkok på saker som vi hade hemma, vilket resulterade i några ordentligt proteinrika och goda biffar!

Ingredienser (ca 10st):

  • 1 dl okokta röda linser 

  • ca 250g sojafärs

  • 2 ägg

  • En näve jordnötter

  • 2-3 klyftor vitlök

  • 1 röd paprika

  • Ströbröd efter önskad konsistens

  • Kryddor (salt, cayanne och svartpeppar, chili, lökpulver, paprikapulver, spiskummin eller helt enkelt efter dina egna smaker/behov!)

Recept:

  • Lägg ut sojafärsen så att den tinar. Koka linserna enligt anvisningen på förpackningen i 5 minuter. Låt det svalna.
  • Vispa ihop ägg, ströbröd saltet, pepparn och lökpulvret. Låt stå.
  • Hacka eller mortla ned jordnötterna till önskad storlek, jag föredrar när det är lite crunch.
  • Skär paprikan i små bitar.
  • Skala och pressa ned vitlöken i äggsmeten.
  • Blanda ned linserna och sojafärsen, ha eventuellt i mer ströbröd. Släng i resten av kryddorna.
  • Ha i jordnötterna och paprikan (gör detta gärna nära slutet så att de inte blir alltför blöta och sladdriga)
  • Forma till biffar och stek i stekpanna tills de blir gyllene och servera gärna med en sallad, då de är ganska matiga!

Dessa kan ju sedan varieras i all oändlighet som tex  en omelett om man skippar störbrödet och har i något ägg till.

Ledsen att jag inte kunde få det mer exakt, men jag tog bara sådant som vi hade hemma och tänkte inte så mycket på det…

Annons:
Upp till toppen
Annons: