Annons:
Etikettmatprat
Läst 2459 ggr
[EmmiieErixon]
2015-01-31 21:29

Noll koll

Hej allihopa! 

Jag är helt ny i detta med att bli vegetarian och behöver eran hjälp lite! 

Hur håller jag mig borta från mat gjort på djur? Och hur håller jag mig borta från att svacka och ramla in i gamla gängor? Hur håller ni motivationen uppe att bryta dåliga vanor? 

Vad ska jag ersätta kött med? Fisk? Ost? Smör? Ägg? Tips gärna! 

Jag vill gärna slippa köpa färdigmat och helst fryst så det håller skapligt. 

Finns det några bra sidor där ni hämtar recept ifrån? Länka gärna! 

Hoppas att på kuppen av detta kunna skaka av mig lite vikt något jag behöver speciellt eller som jag bör undvika då? 

Ursäktar om jag satte det under fel kategori! 

Bomba på nu jag behöver er hjälp!

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-31 21:31
#1

Följer - intressant tråd =)

[Stockholmsbruden]
2015-01-31 21:38
#2

Tass

enrödgroda
2015-02-01 15:27
#3

Jag tycker mycket om coops kokbok "Vår gröna kokbok". Den har massor utav recept och är en väldigt fin och välgjord bok c:

Och även om du ska gå ner i vikt så är det ju viktigt att få i sig bra fetter, som finns i tex avokado och olivolja.

Stallmima
2015-02-01 21:57
#4

Jag använder bland annat quorn som substitut för kött, googla fram vegetariska recept så hittar du en uppsjö av goda maträtter

Hoseok
2015-02-02 03:24
#5

Quorn och Soya! Kolla i en välsorterad matbutik. Jag föredrar Quorn framför Soya. Framför allt när det gäller färs och sådär.

Kolla in olika vegetariska soppor och grytor, det är alltid enklast att göra! Pastasåser, biffar (Jordnötsbiffar! Kommer aldrig komma över dessa), olika omeletter.
Svamp, linser, avokado, bönor. Finns så mycket gott man kan göra massa spännande saker med!

Har tyvärr inga tips på hemsidor/böcker, för jag brukar alltid freestyla i köket eller googla när jag kommer på ungefär vad jag vill göra, hehe.

tlover
2015-02-03 10:26
#6

Tänk på att Quorn innehåller ägg och även en hel del sojaprodukter gör det (som jag förstår det vill inte TS äta ägg men jag kan ha missförstått).

Seitan finns ibland att köpa, tofu kan både ersätta kött och ost (men det smakar inte som lagrad ost) och i vissa recept även ägg. Både tofu och seitan går att göra själv om man har intresse också.

l'm back

Annons:
Hoseok
2015-02-03 12:32
#7

#6 Oj ja, vet att quorn innehåller ägg. Jag tolkade det TS skrev som att hen ville ha tips på att ersätta kött med, för att sedan rabbla upp exempel. Det var nog jag som missförstod!

[EmmiieErixon]
2015-02-04 01:05
#8

Jo jag menade allt jag rabblade upp efter med skulle skrivit ett ''och'' så hade det nog blivit mer tydligt :) Tack allihopa so far so good! 

#7 Tilltalas gärna som hon :D

Hoseok
2015-02-04 01:51
#9

#8 Uppfattat! :3
Vill tipsa om Oatlys produkter om du vill undvika mjölkprodukter! Jag tycker dom är supergoda, framför allt deras yoghurtar. Brukar finnas i de flesta matbutiker.

Xeati
2015-02-04 11:11
#10

Oatlys chokladdryck är grymt god! Jag dricker vanligt mjölk och så annars men chokladdryck dricker jag bara oatlys. :)

[EmmiieErixon]
2015-02-04 15:49
#11

Oatlys yoghurt har jag faktiskt ätit och är ett återkommande köp, älskar deras slogan wow no cow ! xD Måste testa chokladdrycken någon gång då! 😃

Sarah
2015-02-05 14:04
#12

Det finns ju hur mycket recept som helst på den här sidan som exempel.

[EmmiieErixon]
2015-02-05 15:13
#13

#12 Har kollat men tycker det va så rörigt att hitta bara. :) Lättare om det finns en färdig hemsida men recept listade. Ogillar att ha allt på nätet med och har igen möjlighet att skriva ut, så böcker om någon vet, säg gärna till! :)

Annons:
tlover
2015-02-05 15:19
#14

Det finns en jättebra helvegetarisk (vissa recept innehåller honung) bok som heter "Varsågod" den är däremot ganska svår att få tag i

l'm back

Lustgas
2015-02-06 11:35
#15

En väldigt enkel sak är att helt enkelt ersätta kött med bönor/linser/kikärtor. Ex.v. i köttfärssås eller chili con carne, så är det bara att lägga i ex.v. kidneybönor eller svarta bönor istället med ungefär samma kryddning. Detsamma vad gäller köttsoppa och liknande. Köttbullar är lätt att ersätta med bönbollar/falafels - recept på det är det bara att googla fram. Likaså med pannbiffar - bönbiffar eller linsbiffar. 

För att få i dig proteinet, men om du skulle tröttna på allt vad baljväxter heter (och dessutom vill undvika frysprodukter), så är nötter och frön ett utmärkt alternativ. till exempel passar rostade solrosfrön/pumpafrön jättebra till diverse släta grönsakssoppor och sallader. Cashewnötter är massa gott att blanda i wok. Till frukost kan du ha nötsmör på mackan och/eller gröten. 

Om du vill ersätta mjölk med något, så finns ju mängder med substitut i form av ex.v. mandelmjölk och havregurt. Finns även substitut av creme fraise, matlagningsgrädde, vispgrädde, vaniljsås, kvarg… Listan är lång. Ost går att göra själv med hjälp av nötter. Och å, frömjölk kan man också mixa själv, så himla gott! Typ någon dl pumpafrön med vatten, lite olja och lite salt, mumma! 

I bakning används ägg främst som bindningsmedel. I bakverk såsom muffins och sockerkakor behövs helt enkelt inte detta. Om du vill göra pannkakor, så går ägg att ersätta med linfröavkok, potatismjöl eller sojamjöl (soja undviker jag personligen på grund av etiska och miljömässiga skäl, men det är ju ditt val vad du vill äta :)). Recept finns på nätet! Ett hett tips är att googla på äggfria recept - om det skulle innehålla mjölk så är ju det bara att ersätta med växtbaserad sådan. :) 

Ett annat tips är att kolla runt lite på raw food. Eftersom det inte får värmas upp blir det ofta per automatik veganskt (med vissa undantag när det innehåller honung) ;) 

Min favoritkokbok för närvarande är Green Kitchen Stories. :D

[EmmiieErixon]
2015-02-06 12:25
#16

#15 Åh tack så mycket för långt nyttigt inlägg! 

#14 Ska se om jag kan hitta boken! Älskar att ha böcker att gå efter :D

[EmmiieErixon]
2015-02-06 12:28
#17

Någon som har denna boken? Gillar ni den och dess innehåll? 🙂

http://www.bokus.com/bok/9789174242003/bonniers-vegetariska-kokbok/

Grace2009
2015-02-06 12:48
#18

#17 Jag vet tyvärr ej om den boken är bra, men titta på ditt bibliotek om de har den/kan låna in den så kan du bläddra och känna efter lite innan du köper den. Boken tlover tipsade om fanns på flera av biblioteken i mitt län, och de krånglar aldrig när man ber dem låna in ett exemplar till ens lokala bibliotek.

[EmmiieErixon]
2015-02-06 12:57
#19

#18 få mig en titt på det! Det va bra att du påminde mig, glömde helt bort alla bibliotek! 🙂

Zamioculcas
2015-02-27 14:08
#20

Jag vet inte hur bra (angående #17)  Bonniers vegetariska är, men den här har jag:
http://www.bokus.com/bok/9789187785603/vegetariska-kokboken/
Min är en äldre utgåva, och den har hottats upp betydligt har jag förstått. Den är riktigt bra och lärorik! (Finns säkert även på biblan.)

Istället för till exempel körrfärs, använder jag gärna hackade/mosade bönor. Helst svarta eller kidneybönor, de får bra konsistens. Min man vägrar att använda vegetarisk färs när vi t.ex gör lasagne. Ska vara hackade kidneybönor! 😉

Oatlys havremjölk är favoriten härhemma. Garants är inte tokig, men innehåller mer "grejs". Annars gillar jag Alpros Soja- och mandelmjölk. Osötade! De sötade är horribla… (Du KAN också göra växtmjölk hemma, den blir mycket god, men skiktar sig lättare och måste skakas noooga innan man slår upp den).

Glöm inte att kolla innehållsförteckningen på godis. Det är oftare gelatin i, än man kunnat önska. 

Lycka till med jakten på info, och ditt nya liv. 🙂

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Annons:
[EmmiieErixon]
2015-02-27 18:28
#21

Tack för alla svar och tips! 🙂

Upp till toppen
Annons: