Annons:
Etikettallmänt
Läst 4871 ggr
Ellys
2/4/15, 9:57 PM

Ska föräldrarna få bestämma?

För ett tag sedan tog jag upp mitt förslag för mina föräldrar om att jag vill bli vegetarian. Men dem var inte så värst impade av min idé och dem svaren jag fick var något i stil med: "Vi tänker inte laga någon specialmat", "du är för ung (är 16) eller "det är dyrt att köpa en massa grönsaker osv." Hur ska jag få mina föräldrar att inse att jag faktiskt vill bli vegetarian och tagen på allvar? Är det dyrt att vara vegetarian/vegan? Eller tycker ni att det är föräldrarna som ska bestämma om man ska få vara det eller inte?

Annons:
Blawe
2/4/15, 9:58 PM
#1

herregud, är du 16 ska du få bestämma själv tycker jag, det är ju då någonstans man börjar kunna sköta det ordentligt.

Ellys
2/4/15, 10:01 PM
#2

Tror att när dem sa det så menade dem nog att man fortfarande växer (det här med för ung)

[EvelinaL]
2/4/15, 10:03 PM
#3

Så länge du är under 18 så tycker jag att dina föräldrar kan säga vad dom vill, det är ju inte som att du har någon allergi eller något. De är fortfarande deras ansvar att du får i dig rätt saker vilket är svårt vid en vegetarisk/vegan kost, om du har problem med det kan du väl bara inte äta kött eller börja laga mat själv.

Saffran0Spice
2/4/15, 10:03 PM
#4

Fråga dem vänligt om dom hade ätit ex blomjord som unga om deras föräldrar bestämt att det är billigare och det är vad de skulle äta.
Vad du stoppar i din kropp är ditt val och det enda föräldrarna har med det att göra är att se till att du från början lär dig ordentligt vad kroppen behöver - vill du inte äta kött så skall dom istället hjälpa dig hitta passande alternativ och stötta dig.

Berätta för dem att det dom säger inte stöttar dig, att deras sätt att hantera ditt val är sårande och själviskt då det inte låter dig utvecklas och utforska dig själv.

Det hade jag gjort i din situation, man kan inte räkna med att man får gehör och glada toner efteråt. Men att säga sin mening i detta är något du behöver göra och de behöver höra =)

Hells Angel
2/4/15, 10:04 PM
#5

Om du säger till att äta så att du får i dig tillräckligt som om du skulle äta kött och fisk m.m så borde du få.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Lexie82
2/4/15, 10:14 PM
#6

Såklart kostar det mer, och så länge de betalar maten så får du väl äta det som serveras eller låta bli.
 Jag vet ingenting om dina föräldrars ekonomi, men jag som ensamstående timvikarie med skitlön skulle inte ha råd att köpa vegetarisk kost åt min son. Så vill du äta vegetariskt/veganskt, så visa dina  föräldrar att du läst på om vad du behöver för att få i dig allt som kroppen behöver - och betala det själv.

Annons:
Inkanyezi
2/4/15, 10:19 PM
#7

Nej, vegetarisk mat behöver inte kosta mer, men man måste komma överens om de här sakerna, och dina föräldrar borde faktiskt göra vad de kan för att hjälpa dig att må bra med ett livsstilsval som du gör. Det kan vara mer eller mindre svårt, beroende på hur strikt man tänker sig att vara, men jag gissar att du inte tänker dig att äta enbart veganmat, vilket är svårare att komponera näringsmässigt bra.

Men lakto-ovo-vegetarisk mat är inte dyrare och inte svårare än annan mat, så jag har väldigt svårt att förstå att det skulle kunna bli något att bråka om. Jag anar att problemet kan sitta någon annanstans.

JonnaCecilia
2/4/15, 10:20 PM
#8

Grönsaker är ju inte dyrt, kött är dyrt?! Kassa argument, bortsett från "vi kommer inte laga specialmat". Så, läs på, se till att få i dig ordentligt med protein och laga din egen mat! ;) jag äter i princip exakt samma saker som min sambo men vi separerar grytor odyl innan köttet läggs i. Så med tex köttfärssås - lagar en bas, tar undan sås till mig och så lägger han i köttfärs i sin del. Inte så svårt. Sen kan jag antingen lägga i soja-eller quornfärs i min, eller bara slänga i nåt annat typ bönor, linser eller kikärtor. Där snackar vi billigt! Har alltid haft morötter i köttfärssås med så blir den lite fylligare och godare. Som exempel bara. Vill de inte ens göra det får ju du göra allt från grunden själv, så det beror ju på hur dedikerad du är. Men köper och lagar du egen mat lär de ju se att du menar allvar. Annars får du vänta!

[EvelinaL]
2/4/15, 10:22 PM
#9

Jag tänker att dina föräldrar resonerar som vuxna männsikor och inte vill att du ska vara frisk och kry. Man kan få väldigt många, svåra vitamin-brister av att äta vegetarian-kost.

JonnaCecilia
2/4/15, 10:25 PM
#10

Mm, det är ju så mycket vitaminer i kött såatte… :P

LinaLj
2/4/15, 10:29 PM
#11

Vegans eller vegetariansk kost behöver inte bli så mycket dyrare. Men att hela tiden laga två olika middagar blir dyrare, hur mycket beror ju på vad du har planerat att undvika i din kost. Har man det tajt ekonomiskt så kan jag förstå att det inte är prioriterat att laga två middagar.

Inkanyezi
2/4/15, 10:29 PM
#12

EvelinaL, det blev kanske lite fel där, men jag tycker att det inte är bra att skrämma upp folk med att man kan få vitaminbrist för att man inte äter kött. Den här sajten uppfattar jag som att den inte uttryckligen är ägnad vegankost, och det finns varianter utan kött som är lite enklare att hantera näringsmässigt.

Det är sant att en del veganer har drabbats av svår näringsbrist, och att veganer vid enstaka tillfällen har varit så okunniga att de har skadat sin avkomma allvarligt genom att inte ge dem tillräcklig näring. Det finns till och med exempel på dödsfall.

Men om man  tillåter mejerier i sin kost, liksom ägg, så finns knappast någon risk för att man skulle få för lite av de viktiga vitaminer som man inte hittar i växtvärlden. En ren vegankost är däremot mycket svårare att komponera väl.

[EvelinaL]
2/4/15, 10:33 PM
#13

Jag skrämmer inte folk utan vill att de är medvetna om det, om man är medveten om det kan man tänka på det lite mer när man lägger upp sin kost så att man inte drabbas av dessa brister senare. Om man känner för att äta vegetariskt så är det helt fine för mig men det är också bra att veta riskerna innan.

Annons:
Lexie82
2/5/15, 1:52 AM
#14

#7 Kosten i sig kanske inte är dyrare, men när inte hela familjen äter samma kost så  blir det dyrare.  För att inte tala om krångligare, om hon förväntar sig att föräldrarna ska laga hennes mat. Då måste DE läsa på, lära sig recept, laga separata måltider, köpa extra ingredienser för att passa en vegetariansk kost osv.

 Visst är det lätt att säga att det är hennes eget val vad hon vill stoppa i sig, men då får hon själv ordna den maten också. För det verkar inte rättvist att kräva att föräldrarna ska ordna det åt henne. En familj är inte en restaurang där var och en kan beställa vad man vill ha.

Inkanyezi
2/5/15, 8:17 AM
#15

Jag, som faktiskt är förälder, begriper att man som förälder måste anstränga sig rätt mycket för sina barn, och jag tycker inte att det är för mycket begärt att respektera ett livsstilsval som en nära familjemedlem gör. Hur man sedan ordnar det är en gemensam fråga som jag inte behöver blanda mig i, men att inte se till att det finns mat till barnen är för mig helt otänkbart.

Ellys
2/5/15, 8:39 AM
#16

Såg att någon skrev att jag skulle betala maten själv, då tänker jag: "what"? Varför ska jag betala? Det är ju som sagt mat och inte godis och snasks jag ska köpa, vegetarisk måste väll ändå inte vara svindyrt? Och det här med att laga maten själv är ju inga problem, men ibland kanske man inte hinner och det kan ju vara bra om föräldrarna kan hjälpa till.

Ellys
2/5/15, 8:41 AM
#17

#8 lät smart, det här med att separera :)

enrödgroda
2/5/15, 10:16 AM
#18

Vi är ungefär lika gamla och jag brukar laga min mat (och även köpa den ibland)

Jag brukar göra matlådor med en rätt som jag äter till middag hela veckan som jag tar upp på morgonen ur frysen. Funkar fin-fint!

Saffran0Spice
2/5/15, 10:32 AM
#19

#16 Du är ju 16, du ska inte behöva stå för all mat själv - men att bidra är ju en bra idé, det visar att du tar ansvar och verkligen försöker hjälpa till =)

Sarah
2/5/15, 2:02 PM
#20

Vegetarisk mat är inte dyrare. Det kan bli dyrare om man ska ha ersättningsprodukter, men det kan vara väldigt mycket billigare om man använder sig av baljväxter. 

Mycket handlar om att föräldrarna är oroliga, visa dem att du vet vad du behöver äta och erbjud dig att hjälpa till med matlagningen, då borde det gå lättare.

Annons:
Rumblebee
2/6/15, 12:40 PM
#21

Kan du inte börja med att äta vegetariskt några gånger i veckan bara? Och du skulle ju inte betala all mat själv, för dina föräldrar äter väl potatis, ris och pasta? Allt du gör är att fixa något som ersätter den animaliska biten. Sedan förstår inte jag varför det skulle vara fel att stå för sin egna mat, i alla fall när man vill leva på en helt annan diet än resten av hushållet. För varför är det mer okej att köpa sötsaker och snacks för sina pengar men inte vegetabiliska alternativ till kött om man nu inte vill äta djur något mer? Varför ska dina föräldrar eventuellt betala för din vegetariska mat och du spenderar ditt studiebidrag på onödiga saker som sötsaker och snacks tex?

Lexie82
2/7/15, 8:41 AM
#22

#21 Jag håller med. Naturligtvis ska föräldrar betala maten för sina barn, men inte vilken mat som helst!

#15 Visst ska man se till att det finns mat till barnen, men betyder det att man bara snällt ska betala vad än de vill äta? För i så fall hoppas jag att min son inte bestämmer sig för att han inte vill äta andra köttpodukter än entrecote. För i så fall skulle jag ganska snabbt få flytta oss till en liten etta med kokvrå för att ha råd. Här hemma äts det vad som serveras, vilket innebär en allsidig kost. Duger inte maten jag lagar så får han ta sig en macka eller nåt, eller använda sina fickpengar för att köpa sig något annat.

Inkanyezi
2/7/15, 12:27 PM
#23

#22 Ditt exempel är irrelevant, då du väljer ut en vara som du förutsätter är ohållbart dyr för din ekonomi för att jämföra, när det aktuella fallet handlar om någonting helt annat. Vegetarisk mat är inte dyrare än annan mat, och till och med dit exempel med entrecôte haltar, eftersom det inte är så dyrt som du tror.

Det blir dock lite enahanda att äta entrecôte till alla måltider. Jag vet, för jag har provat, då min ekonomi har fått bestämma vad jag köper hem, och man måste göra slut på det som finns i skåpet innan man handlar nytt. Entrecôte är i förhållande till näringsvärdet ganska billigt när det ligger under en hundralapp per kilo och inte överdrivet dyrt när det kostar ett par tior mer än så per kilo.

Men här handlar det om ett barn som vill äta vegetariskt, och det kan finnas mycket starka skäl till det. 

När ett barn bestämmer sig för någonting av övertygelse och etiska skäl, måste man som förälder visa respekt. Om beslutet är helt galet är det inte bara en fråga om att sätta ner foten, utan också om att föra samtal om det, seriösa samtal där man visar sitt barn respekt för dess åsikter och övertygelse.

Jazmin1e
2/7/15, 1:09 PM
#24

#21 Om dom kan betala för kött till ts kan dom väl lika gärna betala för vegetarisk mat också.  Förstår inte varför det vore så hemskt. 

#22  Det är inte alls samma sak att kräva endast dyrt mat som att man inte vill äta döda djur. Vegetariskt kan vara billigt!

Sarah
2/7/15, 1:23 PM
#25

Jag skulle vara så stolt över mitt barn om den tog beslutet att sluta äta kött. Det visar att barnet har tagit ett empatiskt moget beslut. 

Men, det här med kostnaderna, det är en så onödig diskussion. Ja det är dyrt om man ska leva på sojakorvar och liknande, det är extremt billigt om man lever på baljväxter, så matkostnaderna kan man styra över ordentligt. Sen undrar jag vad dina föräldrar menar med att de inte vill köpa massa grönsaker, äter ni inga grönsaker nu? Då har du större risk att få näringsbrist nu. Kött är ingen näringsmässig mirakellösning. 

Nu kommer självklart mitt barn växa upp som vego, men det är en annan fråga.

Maria
2/7/15, 1:24 PM
#26

Det här med ekonomi när det gäller mathållning handlar mycket om kunskap tror jag.

En period när vår son bodde hemma så hade han en del kompisar som var veganer/vegetarianer och i samma veva slutade min man äta kött en period och jag tyckte det var jättekul.

Jag lärde mig att göra en hel massa ny och rolig mat och jag lärde mig uppskatta alla goda bönor som finns och kikärtor blev ett stadigt inslag i vår kost.

Numera äter min man "som vanligt" men många gånger blir det helt vegetariskt ändå.

Jag tycker att man kan vara flexibel och respektfull i en familj. Nytt är inte farligt, bara roligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ellys
2/7/15, 3:07 PM
#27

Saken är den också att vi äter väldigt mycket grönsaker, baljväxter osv till vardags, mina föräldrar är inte rädda för att prova nya maträtter, dock äter vi i princip aldrig något helt vegetariskt. Jag kräver inte några dyra ersättningdprodukter direkt, jag ska läsa på lite mer och har börjat att successivt dra ner på kött osv, kommer dock forfarande att äta laktos

Annons:
Maria
2/7/15, 3:10 PM
#28

Kan du inte själv "bjuda" på  någon vegetarisk middag?  Du kan göra falaffel med någon sallad till som exempel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JonnaCecilia
2/7/15, 3:13 PM
#29

Håller med om att man ska köpa mat till sina barn osv… MEN, frågan från TS var: Hur ska jag visa mina föräldrar att jag menar allvar och är seriös? Ja, tex genom att köpa det som behövs för sina fickpengar, istället för godis (som i många fall innehåller gelatin som kommer från gris…). Läsa på och kanske visa sina föräldrar att baljväxter och grönsaker inte är dyrt och visa en del näringslära och receptförslag på enkla varierade och billiga maträtter. Med varierade menar jag näringsmässigt, att TS får i sig det hen behöver. Det kan visa föräldrarna att TS är seriös och att det är ett genomtänkt beslut som TS kan ta ansvar för. Förstår att de inte vill behöva hålla koll på detta nya sätt att äta om det är helt främmande och de är rädda att det blir komplicerat. Är jag bortbjuden säger jag ALLTID, "tänk inte på mig, jag äter allt ni äter utom köttet." för jag tycker inte att det är värdens ansvar att hålla koll på mina matvanor utan det får jag själv ta ansvar för. Och äter ris/potatis/pasta och sallad. Ta med ett paket bönor om du är orolig för proteinet. Kostar ett par kronor? ;)

Ellys
2/7/15, 3:14 PM
#30

Bra idé, ska leta efter lite goda recept, vet några bra hemsidor :)

Ellys
2/7/15, 3:18 PM
#31

#29 skrev en kommentar för någon dag sedan att jag inte köper godis för mina pengar, mina pengar går till kläder, smink och till mitt husdjur. Mina föräldrar skulle nog inte låta mig köpa en massa skräpmat eller godis för dem

Zamioculcas
2/27/15, 1:54 PM
#32

Jag kanske har missat någon kommentar här (ganska troligt - jag har influensa och är lite groggy) men min spontana tanke är att om du läser på ordentligt, lånar böcker på biblan, kollar fakta och recept och verkligen vet var du pratar om (så att du kan bemöta eventuella kommentarer om proteinbrist, järnbrist och liknande, vilket ofta kommer upp pga att folk helt enkelt inte har full koll) så kanske det blir lättare. Då kan ni sitta ner och verkligen prata. Du kan berätta varför det känns rätt för dig och hur och vad du tänkt äta. Dessutom skulle jag nog vilja föreslå att du - om du inte redan gör det - hjälper till i köket. Om du själv lagar det som är separat från familjens mat, och diskar efter dig, så faller ju argumentet att de inte vill "slösa tid på" att laga två olika maträtter bort, tänker jag.
Lycka till! 🙂

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

ItsAlvaa
3/11/15, 7:12 AM
#33

Jag tycker att du borde själv få välja vad du vill äta och inte äta. Jag ville vara vegetarian när jag var 9 - 10 men då fick jag inte bestämma själv. Nu är jag 11, nästan 12 år, och jag har varit vegetarian i ungefär ett halvår för de accepterade det äntligen, och köper vegetarisk mat till mig. Det är inte värst dyrt tycker inte jag eftersom till och med jag köper egen mat ibland. Och jag får 60kr i veckopeng.

Men du är ju 16 år och då tycker jag absolut att du borde välja själv vad du vill äta. Och jag vill bara säga att bara för att jag är yngre så betyder det inte att jag tjatade till mig det, eller nåt sånt. Jag får inte alltid vad jag vill.

Jaja, jag tycket att du borde få välja själv om du vill vara vegetarian eller inte. Det är inte väldigt dyrt, tro det eller inte.

[höstlöv]
4/4/15, 5:03 PM
#34

Jag tycker absolut att du borde kunna vara vegetarian om du känner att det är rätt, Däremot skulle jag själv aldrig kunna förvänta mig att föräldrarna skulle laga mat till mig specifikt. Så den tycker jag att du borde kunna laga själv, även om de kanske köper den.  Sedan kanske hela familjen äter vegetariskt ibland och då skulle ju kanske du kunna bjuda på något riktigt gott så blir de kanske mer intresserade? :)

Annons:
Intehärutandär
5/2/15, 2:27 PM
#35

Jag var 7 år då jag blev vegetarian, dvs för snart 30 år sedan. Min mor gjorde så gott hon kunde att ge mig bra kost. Och då var jag ett kinkigt barn som ratade groddar, bönor, linser, spenat, broccoli osv. Halvfabrikat fanns inte då, mer än den där äckliga "kinakorven" på burk. 

Järnbrist har jag haft två gånger sedan dess - vid graviditet. 

Nu har jag en 16 åring som äter blandkost och inte är det dyrt - trots att jag äter halvfabrikat som sojakorv och quorn blandat med rena grönsaksrätter. Vår budget skiljer stort emot min pojkvän och hans son - som båda äter kött. De handlar för minst det dubbla - ibland t  o m trippla.

Spöket
5/2/15, 2:48 PM
#36

Har Inte läst allt men om du vill äta veg mat så får du väl laga den själv + att lägga till pengar om det kostar mer än vad dina föräldrar har råd med. I annat fall så får du äta det som sätts på bordet ;)

Multi vad?

Jetaime
5/7/15, 9:45 AM
#37

Jag har inte läst resten av tråden, men jag tycker inte att någon annan ska få lov att bestämma över vad man själv ska äta, speciellt inte när man ät 16 år. När jag var 13 år fick jag nog helt och hållet (hade innan dess rensat bort och undvikit kött och ätit tillbehören) och då fick jag köpa min mat själv och laga mat till mig själv varje dag.. Senare gick dom med på att handla mat till mig också, men laga den själv fick jag ändå göra, jag tror inte att mina föräldrar har lagat något (vegetariskt) till mig sen dess (9år sen lite drygt).

Upp till toppen
Annons: