Annons:
Etikettlivsstil
Läst 2900 ggr
Whippetgerbilen
2015-02-06 23:30

Vad äter ni?

Hej! Jag är vegetarian och vet inte riktigt vad jag ska äta liksom, vad äter ni? Jag är inte så förtjust i bönor, ska prova linser, gillar sallad och liknande. Brukar även äta sojaprodukter. Men räcker det? Känner mig ofta hungrig, så skulle vilja ha tips om hur jag ska äta bra!

Dogs is my world ♥

Annons:
Vaargen
2015-02-06 23:42
#1

Hej :) äter du ägg och mejeriprodukter? vad har du med i din vegetariska kost? finns ju flera sätt att äta vegetariskt på. Om jag får svar på det ska jag försöka ge lite tips

IngaTrnqvist
2015-02-07 23:53
#2

Jag äter allt! Som inte innehåller animalier. Svårt att säga såhär på rak arm, men biffar av olika slag, grytor, och en del substitutprodukter. 

Vegania.net är en otroligt bra sida med hundratals recept och även annat nyttig fakta. Sidan innehåller bara helt vegetariska (veganska) recept.  :)

Lustgas
2015-02-10 16:30
#3

Linser/bönor/kikärtor till lunch/middag (oftast), havregrynsgröt med frukt/bär och frön/nötter till frukost och till mellanmål en smoothie med frukt/nötter/bär/frön/spenat/havremjölk (olika kombinationer för varje gång), vegansk mugcake nötter och frukt som det är eller helt enkelt havregrynsgröt igen. Nötter och frön är en bra proteinkälla att ha även i huvudrätter :)

[WiresInABox]
2015-02-14 17:09
#4

Om du inte gillar att äta bönor som de är så testa att göra biffar av dem! Det är jättegott. Det finns så många typer av bönor och liknande, jag har testat mig fram och vissa är ju godare än andra. Jag äter mest kikärtor, kidneybönor och svarta bönor, jag köper torra som jag lägger i blöt, det är billigare & godare. Äter bönbiffar/falafel, böngrytor, bönröror, bönsallader… jag är tokig i bönor! Ska inte tvinga dig att gilla något men kan inte låta bli att lyfta fram bönor ändå! Äter även mycket paprika, broccoli, spenat, kål, zucchini, rotfrukter, bulgur & couscous, svamp, hembakat bröd, havregrynsgröt. Jag äter aldrig "vego-kött", mest för att jag tycker det är för dyrt och jag har upptäckt att jag inte saknar det så mycket heller, föredrar en kost som jag lagar själv från grunden. Men är man rikare än jag så är det ett bra tips!

mrsmrs
2015-02-15 20:02
#5

ojojoj… vad äter jag inte liksom? känns det som haha. finns hur mkt som helst!!

falafel, lasagne, tofu, rökt  tofu, pajer, piroger, avocado, bönor, morotsbiffar, linsgrytor, currygrytor med kokosmjölk, sallader, tzai, quorn,…

Sarah
2015-02-17 13:10
#6

Man kan lära sig gilla det mesta :) Många säger sig ha svårt för baljväxter, men efter lie om och men så lär man sig att älska dem.

Annons:
Zamioculcas
2015-02-26 17:38
#7

Mycket soppor och grytor, gratänger och ugnsrostade grönsaker (så slipper man massa extra disk också.. ;))
Mättande sallader (sås baserad på mosad avocado eller tahini och citron gör det hela lite mer mättande) med till exempel matvete, rostade kikärter eller tacokryddade (hemgjord mix, så slipper jag lustiga tillsatser och socker) mosade svarta bönor till det gröna, och gärna rotfrukter.
Kål! Blomkål, broccoli, vitkål, grönkål etc etc. Bra mättnad där.
Biffar, bollar och puckar av olika slag. Falafel (testa att göra på gula ärtor, vettja!), bönbiffar osv.
…och jag älskar bönor och linser. Har svårt att INTE slänga i en tetra kikärter eller bönor eller en näve linser när jag lagar mat. ;)

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

enrödgroda
2015-02-26 21:00
#8

Falafel är bra om man är skeptisk till bönor.

Jag blev själv vegetarian för ca 2 månader sen, och var också inte så jättesugen på bönor, men nu är jag helt tokig i bönor! 😍
Bönbullar eller bönbiffar med sweet chilisås, bröd och coola grönsaker…

Omnomnomnom.

Upp till toppen
Annons: