Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4905 ggr
Garm
3/14/15, 11:03 AM

Bönbiffar som ramlar sönder

Jag blir smått tokig! Jag försöker göra bönbiffar ibland, men tappar sugen varje gång då jag aldrig får dem att hålla i hop när jag steker dem. Hur gör ni? Hur får ni biffarna att hålla ihop fint utan att ramla sönder?

Jag är less på att bara få till bönröra hela tiden..

Annons:
tlover
3/14/15, 11:04 AM
#1

Vad använder du som bindemedel? vad har du i förutom bönor och kryddor? (om du har nått mer än bönor och kryddor)

l'm back

Garm
3/14/15, 11:16 AM
#2

Jag har testat ha i lök och majsmjöl, men det blir inte bra.

Måste jag använda ägg för att det ska bli bra?

Garm
3/14/15, 11:42 AM
#3

#1 Minns nu helt plötsligt att jag fick ett recept av dig i annan tråd på fröbollar som jag testade och som höll ihop bra. De innehöll havregryn, jag ska testa med det istället för något mjöl i biffarna.

Hur kunde jag glömma det, pratade t.o.m. om att ersätta en del att fröerna med bönor!

tlover
3/14/15, 11:45 AM
#4

#2 Definitivt inte, jag har aldrig ägg i.

Blir biffarna smuliga så kan det antingen vara att du har för mycket bindemedel i (fast med majsmjöl blir det snarare "gummi aktig" koncistens då) eller att om du har hackad lök och inte mixad så kan det vara för att det är för lite "gegga" för att hålla ihop biffen. Så antingen kan du testa att minska på majsmjölet eller så kan du testa att mixa löken/bönorna eller ha i nån vätska tex vatten, sojagrädde, krossade tomater osv. Det behövs inte mycket däremot.

Själv föredrar jag däremot havregryn som bindemedel.

l'm back

lillan-65
3/28/15, 6:06 PM
#5

Det är lettare o hålla ihop om man steker dom i ugnen på en plåt med bakblåts papper på 200 grader ca 30 minuter, då håller dom ihop.  Här kommer ett recept som är supergoda.

1 gul lök, 1 vitlök, 1 chili (finhackat) 2 dl riven morot, 1 tsk curry, 300 g mosade (med gaffel) kiddnybönor, 1 dl majs 1 dl sorosfrön 1 ägg 3 dl riven ost (med smak typ cheddar). Fräs lök o chili i olivolja nårra minuter tillsett rivna morötter o curry o fräs ytterligare nårra minuter. Blanda allt i receptet en skål med med 1 o en halv tsk salt o 1 krm peppar o ta lite olja på händerna o forma till 4 stora biffar o lägg på en bakplåts klädd plåt 200 grader i 30 minuter. Tipps ta 4 hamburgerbröd med röd lök salladsblad tomater o dressing så blir det jettegott. Dressing kan va 1 dl majonäs 1 msk ketchup 1 krm tabasco, olivolja o salt.

Upp till toppen
Annons: