Annons:
Etiketthälsa
Läst 7441 ggr
Kasumi
4/19/15, 11:25 PM

Hälsoproblem av att byta till veg.

Hej! Vill börja med en TW, så känsliga bör inte fortsätta att läsa! Äckelvarning, det kommer alltså att handla om magproblem (bajs). Jag har alltid haft en sån där mage att jag går på toa ungefär 3-4 ggr i veckan, och har ibland perioder med lös mage men oftast är bajset helt normalt. Men sedan jag slutade med rött kött samt kyckling i November har jag haft raka motsatsen! Slutade även med fisk i Februari samt då också mejeriprodukter. Det enda animaliska jag nu äter är typ pasta och ibland potatissallad som innehåller ägg, kexchoklad som innehållet mjölk, ja och kanske någon bulle här och där med ägg typ, det är väl det. Men iaf som jag sa, sedan jag la om kosten i November fick jag extrema magbesvär, dvs. STENHÅRD i magen, vart förstoppad först i 2 veckor då när jag slutade äta kött, sökte då läkarvård och fick Duphalac i väntan på en koloskopiundersökning för dom upptäckte slem och blod i bajset. Duphalac'en hjälpte litegrann till och från i ungefär 1-2 månader, (tar det dock fortfarande för vågar inte sluta). Men i Januari fick jag desutom börja ta till Microlax då och då i väntan på undersökningen. Slutade att äta fisk i början av Februari men fortsatte vara hård, även när jag slutade med mejeri vart det ingen skillnad. I slutet av Februari gjorde jag den där undersökningen och enligt läkaren är min tarm helt normal, dvs. inga fickor, polyper eller någon cancer. Han trodde snarare det kunde bero på min kost, och det sa han innan jag ens hade berättat något om den! Vart inget mer med det förutom att jag nu väntar på en vidare utredning så småningom. Men nu sedan en månad tillbaka har det blivit riktigt jävla hemskt, visserligen hänt en familjetragedi då också men jag kan inte bajsa alls längre, och knappt ens när jag tagit Microlax. Så nu har jag fått prova Dulcolax i en vecka (vilket är max man ska behandla per gång). Tömde tarmen rätt bra i förrgår, men nu börjar det fyllas på igen och känner mej sjuk igen. Blir dålig varje gång jag är förstoppad, med riktiga magsmärtor, fryser, svettas, nästan feber, mår illa och yrsel samt ökad trötthet. Sen i förrgår har jag börjat tagit utöver Duphalac'en varje morgon även matolja, och kan tilläggs att jag dricker kaffe varje morgon och det satte jämt fart magen förr men inte längre. Jag orkar helt enkelt inte med detta längre, och kan också tillägga att varje gång jag har tagit medicin till hjälp så kommer det MYCKET, får springa flera gånger på en och samma dag, känner mej dock ALDRIG helt tömd. Så det är ju inte direkt så att jag inte har nåt i tarmen för det har jag, jag kan bara inte få ut det längre på egen hand. Tänk att en sådan sak som att bajsa tar man förgivet, men det ska man fan inte göra egentligen! Ursäkta att jag skriver så "öppet" men är bara så fruktansvärt leds och jag varnade ju i början så förhoppningsvis är det ingen känslig som läser detta, men vafan bajsar det gör vi ju alla!! Men har något så fruktansvärt ont så funderar fan seriöst på om det är värt att leva ibland, för man MÅSTE ju bajsa liksom.. Och som sagt, läkarna verkar ju inte kunna göra något.. Vad ska jag göra? Kanske skippar detta vegetarian grejset snart, tar dock emot som fan att tänka så. Skulle dock aldrig kunna äta en gris eller en ko igen men kanske får börja dricka mjölk igen ibland, börja äta fisk och skaldjur igen för att få iordning på det nångång. Obs: Är allergisk mot nötter, frön, viss frukt så kan inte äta vad som helst om någon föreslår, men har provat allt med fibrer och frukt som jag kan äta, även provat bara köra sånt som är lättsmält så som vit pasta tex. osv utan resultat. Som jag sa det tar verkligen emot att tänka att jag bör börja äta fisk osv igen, men vet inte vad jag ska göra längre, orkar inte ha det såhär..

Annons:
Inkanyezi
4/19/15, 11:39 PM
#1

Om du varje dag, gärna mer än en gång, tar en sked fiberhusk, dvs krossade psylliumfrön, uppblandat med vätska, så kommer dina besvär att gå bort och du slipper spruta upp laxermedel.

Det måste röras ner i vätska innan man tar det. Mängden spelar inte väldigt stor foll, men ungefär en dessertsked är lagom. Man kan blanda det i vatten eller något annat man dricker - juice etc.

Efter en tid kan det räcka med att ta det bara en gång om dagen. 

Om man vill kan man blanda det i annat också, men man måste se till att få i sig tillräckligt med vätska tillsammans med fiberhusk/psyllium. Det är effektivare än linfrö, men om du hellre vill ta linfrö går det också. Hela psylliumfrön fungerar också.

Billigaste jag har hittat var Finax Psyllium på Willys
http://finaxglutenfritt.se/produkter/psyllium/

(Det är samma sak som apoteket säljer som Lunelax.)

Sarah
4/20/15, 12:19 AM
#2

Låter konstigt, brukar vara tvärtom. Äter du ordentligt med fibrer? Baljväxter? Dricker du ordentligt?

Kasumi
4/20/15, 2:29 AM
#3

#1 Okej, och dom fröna är säkra för nötallergiker? Försökte hitta info men utan resultat :( Annars kan jag prova Lunelax igen.

Kasumi
4/20/15, 2:31 AM
#4

#2 Jag äter Hälsans Kök väldigt ofta, har dock varit utan det en vecka nu för att se om det är det som gör mej hård men är fortfarande samma. Jag som trodde man skulle må bättre som veg. då det sägs det! :'(

Inkanyezi
4/20/15, 6:52 AM
#5

Lunelax är psylliumskal, alltså exakt samma som de man kan köpa som fiberhusk eller psyllium i affären.

Och allergier är i regel ganska specifika för vissa ämnen, men det är omöjligt för mig att avgöra vad just din allergi är. Om du kan äta bröd, som ju också är gjort av frön, kan du troligen också äta fiberhusk. Man kan använda det till att baka, om man exempelvis inte tål gluten, då det har förmåga att binda.

Det är ett bulkmedel, alltså att det fyller ut i tarmen och gör innehållet mjukt. Det underlättar tarmrörelserna och gör att man lättare får ut skiten. För att det ska funka bra måste man se till att ta in tillräckligt med vatten, eftersom det binder stora mängder vatten.

Sarah
4/20/15, 8:57 AM
#6

#4 fibrer som i baljväxter som inte är tillredda till korv etc, mycket färska grönsaker. Äter man sojakorv och potatis med sås (ingen aning om vad du eg äter utan ger ett exempel) så får man såklart problem. En böngryta med mycket grönsaker är bättre för magen.

Annons:
Effie
4/20/15, 11:06 AM
#7

Min första tanke är fett. T.ex. kokosolja. Det brukar sätta fart på magen. Börja försiktigt, med en halv tesked, och öka, till ett par matskedar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sarah
4/20/15, 11:17 AM
#8

För mig är fett samma sak som att döda all funktion i det hela :P

Lustgas
4/20/15, 11:26 AM
#9

De gånger jag har varit förstoppad (dock max i en vecka) så brukar jag hetsäta torkade katrinplommon, vilket till slut brukar hjälpa. Om du tål det, vill säga? Annars kanske torkade aprikoser eller dadlar kan funka?

Själv har jag ju upplevt motsatt effekt sedan jag började äta veganskt. Dock vet jag inte vad du äter, bara vissa saker som du inte äter? Min egen kost består av fiberhavregrynsgröt med bland annat linfrön, psylliumfrön och vetekli, som ju brukar hålla magen igång. Har ofta blåbär i gröten, som uppvärmda har en laxerande effekt. Till lunch/middag äter jag nästan alltid baljväxter eller linser, som båda också är fiberrika, tillsammans med rotfrukter/potatis/grönsaker/kålväxter etc, som också är fiberrikt. Därutöver en massa nötter, frön och frukt varje dag. Väldigt sällan pasta och vitt mjöl som inte innehåller fiber, eller färdigprodukter (såsom sojafärs). De enda gångerna jag varit förstoppad ens i någon dag sedan jag la om till vegansk kost var när jag helt enkelt åt för lite för att magen skulle ha så mycket att jobba med. 

Vart jag vill komma med detta är, förutom eventuella kosttips, att min omläggning av kosten inte bara utesluter kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Jag har snarare ersatt dem med (mestadels) fiberrika livsmedel. Men jag kunde lika gärna ersatt dem med processerade färdigprodukter där mycket av näringen "försvunnit" i processen (vilket jag till viss del gjorde när jag "bara" var lakto-ovo-vegetarian, och då fortfarande kunde ha kortvariga problem med förstoppning). Eller så kunde jag bara tagit bort dem och levt på pasta och tomatsås.  

Som sagt, nu vet jag ju inte vad du äter, så detta är på intet sätt någon slags pekpinne (eftersom jag ju inte vet om det faktiskt finns något att peka på). Men det är på detta sätt som min mage har börjat fungera bättre. Om du har en liknande kosthållning som mig, så är väl det bara ett bevis på att olika kroppar fungerar olika. Men om du inte har det så kanske det är värt ett försök med en omläggning? :)

Ria74
4/20/15, 12:30 PM
#10

Nu vet jag inte om du tål apelsin, men äter jag en apelsin samtidigt som jag dricker en stor kopp kaffe får jag alltid springa på toa.

Annars kan jag rekommendera fikonsirap om du tål det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

retep
5/2/15, 1:24 PM
#11

#8! "För mig är fett samma sak som att döda all funktion i det hela :P" Det hela vaddå? Ekologisk kokosolja eller fett är bland det bästa man kan tillföra kroppen, när det gäller oljer och fett!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

veggie4every1
5/2/15, 2:47 PM
#12

Ett annat tips är att sitta på toan med fötterna på en pall. Så pass hög att positionen ungefär liknar att du sitter på huk.

Att sitta på toan i sittställning är inte en naturlig position att använda. Om du sitter på huk eller efterliknar den naturliga positionen bör det underlätta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Inkanyezi
5/2/15, 4:37 PM
#13

Jag tror inte att du behöver någon märklig ställning när du ska göra tvåan, utan det är helt enkelt så att förstoppning är förstoppning, hur mycket man än gör sig till för att få ut skiten. Hukande ställning underlättar, javisst, men det hjälper inte mot förstoppning.

Bulkmedel, som psyllium eller linfrö, hjälper absolut, men det hjälper inte när man redan har förstoppningen. Det bästa i det läget är att gå till apoteket och köpa en förpackning Klyx och spruta upp det. Man kan också ta ett klassiskt lavemang med vatten. Det funkar rätt bra med en handdusch om man kan få fram den till där man sitter. Hemma hos mig har jag ett bidé-set, som jag köpte på Ö&B,  och som man skruvar fast på vattenkranen till handfatet.

Men normalt brukar man inte få förstoppning av vegetarisk kost, så det måste ha något samband med precis vad du äter. Jag antar att "Hälsans Kök" handlar om färdigmat, och det är kanske inte det smartaste att basera sitt födointag på. Bättre är att laga sin mat själv och se till att den innehåller allt man behöver, inklusive sådant som får tarmen att fungera som den ska.

Baljväxter är fiberrika, de allra flesta, men tillredningen har betydelse. Alla baljväxter innehåller antinutrienter, som man eliminerar genom att först svälla bönor och ärter minst tio timmar, och sedan bör man låta dem vara ytterligare minst tio timmar för att deras enzymer ska kunna eliminera makronutrienterna. De kan gott få gro lite grann innan man lagar till dem. 

Jag läste på Hälsans Kök, och det står att deras rätter är baserade på soja- och veteprotein. Veteprotein kanske du borde undvika, det är inte särskilt nyttigt, vare sig man är vegetarian, vegan eller äter blandad kost.

Laga din mat med rotfrukter, baljväxter (rätt behandlade) och annat. Om du äter ägg, så fortsätt med det, hur många som helst. Gröna bladgrönsaker är bra, och de innehåller mycket fibrer som är bra för tarmarna. Också potatis innehåller lite fiber; mer får man om man käkar skalen också. Kokas alltid med skalet på.

Och som nämnt tidigare, för att få fart på hela systemet, ta lite psyllium varje dag. Det är helt oskadligt, och verkligen skitbra. Det gör under mot alla tendenser till förstoppning. Det bästa är att det fungerar åt båda hållen, eftersom det också hjälper mot lös mage.

Förstoppning är inte bra att ha. Förutom att det är besvärligt och kan vara smärtsamt, kan det också leda till hemorrojder och bristningar i anus, så att man blöder. Visserligen inte direkt farligt, men mycket obehagligt, och om det händer ofta kan man få hemorrojder som måste behandlas kirurgiskt. Bättre att slippa. Det är därför jag föreslår att du ska ta psyllium.

Annons:
veggie4every1
5/2/15, 4:58 PM
#14

#13 Men att sitta på huk är faktiskt inte någon märklig ställning utan en naturlig ställning. Att sitta som på en stol och göra tvåan är däremot en märklig ställning. Egentligen.

Det skadar ju inte att prova eller hur? Garanterar inte att det skulle göra underverk, men man har väl heller inget att förlora på att prova det och kanske göra det till en vana när tarmen börjar fungera som vanligt igen.

Det finns en bild på den här sidan som visar hur tarmen ser ut i de två olika positionerna.

Håller helt med annars att psylliumfrön och linfrön är väldigt bra.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Inkanyezi
5/2/15, 6:51 PM
#15

Naturligtvis är hukande en naturlig ställning, medan sittande på en stol inte är det, och det tämligen oavsett vad man ska göra. Att sitta på en vanlig stol för att arbeta är närmast ren idioti, och ganska långt från god ergonomi.

Men - om man har förstoppning blir det inte mindre risk för bristningar och hemorrojder av att sätta sig på huk. Det enda som hjälper är att mjuka upp skiten. Och det är inte alls lätt att göra när den väl har blivit hård.

Därför är det bra att se till att maten är sådan att man inte blir hård i magen, och om man upplever sådana problem är psyllium en väg att lösa det, men man bör verkligen kolla vad det kan vara som gör att man blir hård i magen. Mängden vätska kan spela in, likaledes hur mycket fett man äter, och så fibrer. Mer fibrer, mer fett, och mer vätska behövs för att det ska gå lätt, och vissa livsmedel gör att man lättare blir hård i magen, exempelvis vitt bröd eller mager ost.

Jag vet inte hur rätterna från Hälsans Kök är tillagade, men om problemen började där, kan det finnas skäl att misstänka dem.

veggie4every1
5/2/15, 7:37 PM
#16

#15 Visst, jag håller med dig. Men tipset med pallen kan kanske underlätta när avföringen blivit normal och länken kanske är användbar för ts, vem vet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Sarah
5/2/15, 7:39 PM
#17

#11 mycket fett pajjar min mage på alla sätt helt enkelt.

Kasumi
5/2/15, 8:17 PM
#18

Tack så mkt alla, har läst allas inlägg! Detta med olika ställningar på toan visste jag inte, dock har jag provat en hel del haha ;) Dock inte detta, men jag tror det är som #13 säger att i denna situation spekar nog knte ställningen nån roll tyvärr. Jag har försökt hitta om dom där fröna kan korsreagera med hasselnötter/pollen/mandel osv. men inte hittat nåt så antar dom är safe att prova. Vad som kommer till allergier får jag tydligen inte äta plommon, aprikoser, nektariner osv. Men katrinplommon funkar inte ändå så, provade det i höstas innan jag fick mitt allergibesked. Men visst kan jag väl prova den där ställningen o se om det ger nåt. Haha känns ju kul o prata om lika ställningar på toan. ;) Hur det har sett ut sen jag skrev tråden är typ att jag har dubblat dosen av matolja o bytt ut rapsplja mot olivolja o det har hjälp, dock inte normalt än då men det kommer lite iaf o det är jag jätte glad över, men antar att jag inte bör ta olja varje morgon i resten av mitt liv så därför tänkte jag dom där fröna kan vara nåt då kanske :) Omivoljan tar iaf 2 timmar innan det ger effekt, hur lång tid tar det för fröna? Nån som vet? Tack alla som har tagit sej tid att både läsa o skriva, om ett sådant känsligt ämne. Trodde inte jag skulle få några svar alls så är jätte tacksam :)

Kasumi
5/2/15, 8:22 PM
#19

Gaah många slarvskrivningar, hoppas ni fattar. Skrev ganska fort ;P spelar* inte* olika* ställningar inte lika) ställningar rapsolja* olivolja* Tror det var alla stavfel :)

Inkanyezi
5/2/15, 8:58 PM
#20

Det kan vara bra att förstå hur olika medel fungerar i det här sammanhanget. Psyllium är ett bulkmedel, det är inte laxerande. Det påverkar alltså inte alls det som redan finns i tarmen, utan bara det som du fyller på i samband med eller efter att du har tagit psyllium. Det ger helt enkelt en bra konsistens, och underlättar tarmrörelser och tarmtömning. Man blir helt enkelt inte hård i magen när man har tagit psyllium.

Om man redan är hård i magen har psyllium ingen verkan alls, så någon särskild tid är tämligen meningslöst att nämna. Det som redan finns i grovtarm och ändtarm påverkas inte av att man tar psyllium. Om du redan är hård i magen är det andra grejer som ska till. Fråga på apoteket vad de har.

Katrinplommon eller apelsin fungerar på samma sätt som psyllium, dvs de påverkar inte det som redan är hårt, men de gör att det man äter inte blir hårt. Apelsin är också lite irriterande på tarmen, så att man kan få mer tarmrörelser.

Annars är det generellt för alla bulkmedel att de inte löser proppar som redan finns, utan de hindrar att propparna uppstår. Om du är hård, så att det är svårt att få ut, kan Klyx eller liknande hjälpa. Fråga på apoteket.

Annons:
veggie4every1
5/2/15, 10:44 PM
#21

#18 Roligt att höra att det blivit lite bättre i alla fall🙂

Good luck med pallen och ramla inte av toan nu bara😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Huygens
5/2/15, 11:49 PM
#22

En halv rå gul lök och tre klyftor rå vitlök sätter fart på det mesta. Kan ätas på en macka.

Kasumi
5/2/15, 11:52 PM
#23

#20 Okej då vet jag :) #21 Hahaha!!! #22 Äter faktiskt väldigt mkt lök, gul o röd. Kanske inte en halv om dagen då men :P

Upp till toppen
Annons: