Annons:
Etikettrecept-efterrätter-och-snacks
Läst 2484 ggr
SaraU
5/25/15, 9:18 AM

Mousse fyllning till tårta

Jag ska baka en tårta till min son som fyller 4 år och vill göra en apelsin mousse utan gelatin men har svårt att hitta något bra recept. någon som har något bra tips?

the esthetic grown up is the child who survived

Annons:
enrödgroda
5/25/15, 1:14 PM
#1

Jag vet att jag för några år sedan gjorde en jordgubbskräm på frysta jordgubbar, potatismjöl och vatten som man låt sjuda tills det bildade en tjock kräm.

Man skulle säkert kunna göra något liknande antingen med bara apelsinjuice och potatismjöl eller med hela apelsinklyftor, vatten och potatismjöl.

Lustgas
5/25/15, 9:53 PM
#2

Vet inte hur relevant detta är, men när jag och min kompis gjorde chokladmousse för ett tag sedan så bestod av ingredienserna av vispgrädde, mörk choklad och grädde. Eftersom jag är vegan, så tog vi vispbar sojagrädde istället för kovispgrädde och så hade jag helt enkelt inte något ägg medan min kompis hade ett. Lät stå i kylen några timmar. Vi hade förväntat oss att min mousse skulle ha konsistensen av vanlig vispad grädde, men av någon anledning så var min också stelnad. Vet inte om det beror på sojagrädden eller om det var chokladen som helt enkelt hade stelnat - men relativt fast konsistens hade den i alla fall!

Hur som helst, om du äter ägg så skulle du i så fall kunna ha det istället. Rent spontant tänker jag att chiafrön också skulle kunna funka, men det är dock varken något jag provat själv eller sett recept på.

SaraU
5/26/15, 7:36 AM
#3

#1 & #2 tack för tips, ska se vad jag kan göra :)

the esthetic grown up is the child who survived

Sarah
5/26/15, 5:51 PM
#4

Kolla kikärtsfluff :p verkar funka till det mesta.

Upp till toppen
Annons: