Annons:
Etikettmatprat
Läst 3791 ggr
InkaAthilea
2015-05-26 17:41

Istället för äpple på vegetarisk smörgåstårta?

Jag tänkte göra en smörgåstårta som innehåller äpple men fick just veta att en av mina gäster inte tål äpple,.  Har någon något tips på vad man kan ha istället? 

(jag kan ju så klart bara ta bort äpplet…    men vill gärna ha det där fräscha! :) )

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Rita-S
2015-05-26 17:46
#1

Om du med fräsch menar friskt och lite syrlig kan du riva eller skiva rabarber och använda, du kan även använda lite syrliga friska vindruvor (gröna då framst kanske). Även Kiwi kan nog få fram det friska syrliga i smaken om du använder de strax innan de blir mogna. 
Om det är knapret du vill ha borde du klara det fint med rabarber i tunna skivor :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
2015-05-26 17:46
#2

Ananas är gott. Det beror ju lite på vad du har i övrigt på smörgåstårtan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

InkaAthilea
2015-05-26 17:51
#3

det är bl.a morötter, halloumi, purjolök, avokado, ädelost,  :)

Jag funderar på att göra en liten åt den gästen men tycker att det känns trevligast att alla äter samma och att den personen ska slippa känna sig "speciell"

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

InkaAthilea
2015-05-26 17:53
#4

jag menar nog både att det ska vara friskt och sen att det är lite knaprigt…

Rabarber kanske kan funka…

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Rita-S
2015-05-26 17:55
#5

Inget fel alls att tänka så tycker jag :) Visst at man som alergiker eller bara "gillar inte/vill inte ha" kan uppskatta den ekstra insatsen att ha gjort en egen bara för denna, men klart att det inte skadar de andra att äta äppelfritt heller :D 
Det finns iaf hur mycket som helst att ersätta med, men om du har normalt en smörgåstårta utan citrus i kan det vara bra att tenka efter innan man stoppar dit citrus. Citrus är en lika vanlig allergi som äpple, och du kan råka upptäcka en av de andra inte tål citrus exempelvis, men det går ju att kolla med folk om de har någon allergi alls. Om ingen säger nåt får man ju utgå från att äpplen är ända allergien i besöket, så får man göra ut från det. Finns hur mycket som helst att ersätta äpple med, beroende på vad du vill uppnå, crunch eller syrlig smak :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
2015-05-26 18:00
#6

#3 Till de smakerna skulle jag ta röd paprika för krispigheten och saftighet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Lavine
2015-05-26 18:05
#7

Paprika säger jag med.

n00bArtWork
2015-05-26 18:29
#8

Spetspaprika eller kålrabbi

jossan...
2015-06-26 09:28
#9

att pressa i lit citron brukar bli både fräscht och gott!

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
2015-06-26 09:30
#10

missade att det skulle vara knaprigt, men står fast vid at t citron i en smörgåstårta är riktigt gott :

Gud vad bra jag stavar…

InkaAthilea
2015-06-28 16:27
#11

Jag gjorde som jag tänkt från början och så fick den gästen en specialare där jag bara tog bort äpplet.. :)  Citron hade nog varit fräscht annars. :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Upp till toppen
Annons: