Annons:
Etikettmatprat
Läst 1275 ggr
Flöffo
2015-06-09 19:59

Goda rätter

Jag vill gärna börja äta mer vegetariskt. Vad jag kan komma på har vi aldrig i vår familj haft en middag bestående av endast vegetarisk mat. Jag tänkte jag skulle övertala mina föräldrar att ha någon vegetarisk rätt någon gång, och vill därför ha tips på goda rätter. Jag vill att både dem och jag ska tycka om maten och vilja äta mer vegetariskt i framtiden. Gärna något ganska nyttigt, mättande och inget för komplicerat och svårlagat, men det skulle vara bra om de fick dem att tänka "wow, det har var ju faktiskt jätte gott!" Har ni tips på goda rätter? Vilken är eran favorit vegetariska/veganska rätt? Skriv eller länka jätte gärna recept också!

//Flöffo

Annons:
enrödgroda
2015-06-09 23:52
#1

Nykokt bulgur+tomat+zucchini+paprika+andra grönsaker som blandar till en mumsig gegga och äter med något åt det kryddtsarka hållet (allt från hemgjord falafel till typ grilled oumph) är min go-to mat när jag inte orkar laga något. Najsigt med frön och nötter och så i geggan också.

[Wraith]
2015-06-10 15:03
#2

Om ni annars gillar tacos så kan ni börja med att bara byta ut färsen mot quorn/sojafärs, brukar gå hem hos köttätare. En mjukstart…

Flöffo
2015-06-10 15:04
#3

Tack så mycket för tipsen. Kom gärna med fler förslag :)

//Flöffo

elvatolv
2015-06-15 11:07
#4

En lasagne med qournfärs istf köttfärs är också en mjukstart för inbitna köttätare. Inte så nyttigt kanske…men gott! En god tomatsallad med ruccola till…?

Flöffo
2015-06-15 16:58
#5

#4 Ja, vi får jätte god vegetarisk lasagne i skolan, men vi har tyvärr tröttnat lite på lasagne i vår familj. Ruccola tycker jag är väldigt äckligt, tror du det skulle funka lika bra med spenat? Tack för tipsen i alla fall! :)

//Flöffo

Tant Grön
2015-06-15 18:58
#6

Smält ca 50g smör och häll i en liten långpanna. Skala och klyfta några gula lökar och lägg i. Skär potatis i ca 1 cm skivor och lägg i. Salt + svartpeppar och strö över rikligt med paprikapulver. 200 grader ca 1 tim. Rör om några gånger. Servera med sallad och stekta vegetariska chorizo från Hälsans kök.

Annons:
Flöffo
2015-06-15 20:33
#7

Tack för förslaget! :)

//Flöffo

Magi-cat
2015-06-16 09:17
#8

COOP har faktiskt lite bra recept på sin sida. 

Den här böngrytan i ugnen låter god och lätt att göra. Kan varieras  hur mycket som helst.

En bra kryddning gör väldigt mycket till resultatet.

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/u/ugnsbakade-boenor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Flöffo
2015-06-16 15:30
#9

#8 Tack :)

//Flöffo

tlover
2015-06-17 21:01
#10

Fröbollar går hem hos alla som jag bjudit på det.

Fröbollar på en höft

1 lök, 2-3 dl solrosfrön (el andra frön tex pumpakärnor), 2-3 vitlöksklyftor, 1 msk tomatpure, ½-1 dl havregryn (beroende på hur vattnigt allt är), kryddas med buljongpulver, sojasås, basilika och peppar. mixas, rullas till små bollar och steks.

man kan också byta ut en del av fröna mot bönor, krydda annorlunda osv beroende på vad man har hemma.

l'm back

Flöffo
2015-06-17 21:42
#11

#10 Låter gott. Tack för tipset! :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: