Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2355 ggr
Officielle
2015-06-10 14:26

Bli vegetarian

Jag har länge velat bli vegetarian, dels för att jag inte tycker om kött/kyckling särskilt mycket och för att jag inte mår så bra när jag äter det. Vill nödvändigtvis inte sluta äta fisk utan skulle vilja bli semi-vegetarian och äta fisk(inte skaldjur, blä). Problemet är att jag bor hemma och aldrig lagar maten. Mina föräldrar är måna om att alla i familjen ska äta samma mat och samtidigt. Hur ska jag förklara att jag vill bli vegetarian? Har framfört det tidigare men de tyckte att jag tramsade och blev irriterade. De är rädda för att jag ska sluta äta och bli jättesmal om jag slutar äta kött och eftersom jag redan är rätt smal vet jag att de är lite oroliga över min vikt. Man slutar ju inte äta för att man blir vegetarian, man äter bara protein i annan form än kött. Behöver verkligen hjälp med att ta tag i det här och "få bli" vegetarian.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Lucky12
2015-06-10 14:36
#1

Själv så tycker jag inte att man ska bli vegetarian. Och eftersom att du nog är ganska ung eftersom att du bor hos dina föräldrar så behöver din kropp proteinet den för genom att du äter kött/fisk.

Officielle
2015-06-10 14:38
#2

#1 Man kan få i sig protein genom att äta annat än kött. Uppskattar kommentarer från de som vill hjälpa mig, inte från folk som tror att de vet mitt bästa och ska säga åt mig vad jag får och inte får göra.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Wraith]
2015-06-10 14:40
#3

Visa dem hur du har tänkt igenom det, visa hur du istället kommer införa protein i din kost, visa dem att det finns riktigt fina alternativ som smakar ännu godare än kött. Om du visar att du verkligen tänkt igenom det och har en väl fungerande plan så kanske de kan ta in att vara vegetarian inte handlar om att leva på salladsblad och morötter. Stå på dig och ge information till dem när de känns mottagliga, ge förslag på recept eller byt ingredienser osv. Små steg kan kanske få dem att släppa "garden" lite…

Alt. kan du be föräldrarna att införa några köttfria dagar i veckan, så att ni är hela familjen på samma blad och då kan de se att det inte var så farligt. Det är mycket att lära sig dvs vad man kan byta ut och vad man borde föra in som man troligast aldrig testat tidigare. Men det går om man tar det sakta. Köp en bra vegetarisk kokbok eller hitta goda recept på nätet. Var med och laga maten, visa intresse för det du stoppar i dig.

Leta fram bra dokumentation som visar hur hälsan påverkas positivt med vegetarisk kost, är ett annat alternativ men kräver lite efterforskning.

Kan inte alls förstå mig på föräldrar som tvingar i sina barn kött när de uppenbarligen inte gillar det :(

*~HamsterHamster~*
2015-06-10 14:41
#4

#1 tyvärr så skriver någon som inte har någon aning igen, Skulle vara bra att informera sig innan man skriver något sådant, vill inte låta arg men jag blir alltid lite irriterad när folk skriver saker de inte har någon aning om.

För det första är proteinet någ det minsta man behöver bry sig om, du behöver egentligen inte ens tänka på proteinet då man till och med som vegan över dagen får mycket nog med protein, jag ska svara lite mer senare om inte någon annan svarar innan =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Officielle
2015-06-10 14:44
#5

#3 Har försökt med att införa "vegetariska dagar" då vi inte äter kött. Mamma uppskattade det ett tag men det har vi slutat med nu. Lagade quorn åt alla en gång men det var bara jag som åt det. De andra tyckte inte om det och åt endast tillbehören. Har inga problem med att laga min egen mat om det skulle bli så. Vill bara att de ska acceptera mitt beslut. Ska absolut visa de fakta och goda vegetariska rätter! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Magi-cat
2015-06-10 14:45
#6

Föräldrarna kanske känner sig osäkra om de inte vet vad det innebär?

Presentera någon bra bok för dem (och en plan, som skrevs ovan), 

t.ex. Mera vego, av Sara Ask.

http://www.adlibris.com/se/bok/mera-vego-mat-for-hela-familjen-9789170377808


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[EmmiieErixon]
2015-06-10 14:45
#7

#1 Om du inte är för att vara vegetarian vad gör du få här på ett forum för vegetarianer? :S 

Men till TS så satt jag i samma situation som dig men jag fick helt enkelt försöka övertala samt laga min del av maten själv och sådant. 

Mina föräldrar är fortfarande skeptiska till vegansk och vegetarisk livstil och tycker jag gör tok fel men det ända jag kan tipsa om är som sagt att ta större ansvar själv hemma med din mat. 

Åk med och handla, var med och laga maten och sedan diska din del av det du använt så blir det säkert lättre för dem då de säkert kan sucka om att göra dubbla måltider osv. :)  Och viktigast av allt stå på dig utan att bli arg :)

[Wraith]
2015-06-10 14:49
#8

#1 Det där var väl ändå onödigt! Detta är en sida för vegetarianer eller de som funderar på att bli det, eller som vill föra i lite mer köttfria dagar i sin kost. Att stövla in och tycka att folk inte ska bli vegetarianer på en sådan sajt är inte speciellt givande.

Men stanna gärna kvar och lär dig att man visst kan äta en fullgod kost som just vegetarian.

FemFem
2015-06-10 14:50
#9

Jag är vegetarian och blev det när jag var 14! (Är 24 nu) Mina föräldrar tyckte också att det var besvärligt i början att fixa annan mat till mig, men nu för tiden finns det ju vegetariska motsvarigheter till kött för typ allt! Tyvärr blir det mycket halvfabrikat för min del nu för tiden eftersom jag är dålig på att laga mat samt tycker det är tråkigt. X)

Jag är ingen expert på kost heller direkt men jag äter mycket bönor och linser och gröna grönsaker. Sen äter jag fisk ibland så där får jag också lite protein. ^^ För övrigt kan man ju göra himla mycket olika maträtter med t ex bönor och linser: biffar, lins/böngryta, soppa mm. Det viktigaste är ju att man äter allsidigt så att man inte får näringsbrist.

Mitt råd till dig är att läsa på ordentligt och skaffa en massa förslag på vegetariska maträtter så att dina föräldrar inser att du menar allvar och att du faktiskt vet vad du pysslar med. Du kan ju även erbjuda dig att laga mat till familjen och då laga något nyttigt vegetariskt! Mina favoritrecept (när jag väl lagar mat, haha) är paprikor fyllda med quornfärs, gryta på quornbitar med Arlas färdiga sås och bönor och hackad morot och paprika i, linssoppa, quornfärssås och spagetti. Kommer jag på något mer så editar jag inlägget sen. ^^ Man kan ju även göra jättegoda sallader med bönor, grönsaker, pasta och tonfisk.

Hoppas du fick lite tips!

Officielle
2015-06-10 14:51
#10

#6 Vilken fin kokbok! Ska försöka få tag på den genast. 

#7 Ska planera och förbereda lite innan jag återigen presenterar min idé. Min sista utväg får bli att äta kött i ungefär ett år till, tills jag fyller 18 och kan bestämma själv.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Wraith]
2015-06-10 14:53
#11

#5 Ja vad jobbigt att de satte sig på tvären med köttfria dagar :( Men har man den inställningen att köttfri mat är dåligt mat så smakar nog allt man testar dåligt. Hade velat tvinga på sådana människor blindtest, dvs att de är helt ovetandes att de faktiskt inte äter kött ;)

Men jag tycker att du även kan hävda din rätt att få må bra. De är inte bara de som ska få må bra. Förklara för dem hur du mår när du måste äta kött och att det inte bara är propaganda för att slippa kött.

Officielle
2015-06-10 14:54
#12

#9 Quornfärs med spagetti är ju nästan samma sak som spagetti och köttfärssås, mycket bra. 

Har funderat på att laga något med quorn och sedan servera det till familjen utan att berätta att det är quorn för att se om de märker något. Tror att de stör sig mest på tanken och inte har full koll på vad quorn är för något.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Wraith]
2015-06-10 14:59
#13

#9 Det viktigaste är ju att man äter allsidigt så att man inte får näringsbrist.

Är bara tvungen att tillägga att många tror att det är extra viktigt att äta allsidigt om man blir vegetarian, men precis samma sak gäller om man äter kött. Är man en gedigen köttätare så är det många näringsämnen man hoppar över då man oftast då väljer kött framför det "gröna". Ganska ironiskt.

Har träffat på för många var mat bara innehåller kött och spannmål. Har aldrig sett dem äta frukt eller större mängder av grönsaker, ganska skrämmande egentligen. Och så tittar de snett på en för att man valt bort kött och tänker på det man sätter i sig 😂

Annons:
FemFem
2015-06-10 15:02
#14

#12 Det tycker jag att du ska göra! Hemma hos mig lagar vi alltid med quornfärs och min familj tycker inte att det smakar någon skillnad. ^^

Quorn är typ den godaste maten som finns!

[Wraith]
2015-06-10 15:08
#15

Sen måste man nog kanske intala dem att vegetarisk färs inte är ett fullgott substitut för köttfärs, det ska inte vara det heller. Och med det menar jag att man inte ska anta att det ska smaka/kännas precis likadant som köttfärsen, smaken och konsistensen skiljer sig (om man granskar); MEN om man inte bara letar efter "samma" smakupplevelse så blir man inte besviken om man äter tex quornfärs, är man öppen för det så ÄR det gott och betydligt nyttigare än köttfärs. Sen att vissa inte alls känner någon skillnad på de båda produkterna är ju bara bra :)

Sarah
2015-06-10 16:00
#16

#1 folk klarar sig utmärkt utan kött. Fler kommentarer om att folk inte borde bli vego och du blir portad från forumet. Här stöttar vi folk som vill äta vegetariskt.

enrödgroda
2015-06-10 16:56
#17

En "semi-vegetarian" som äter fisk kallas för pescetarian. :)

(Blir lite lättare att kolla upp recept tänker jag om man vet vad det heter)

Upp till toppen
Annons: