Annons:
Etiketthälsa
Läst 1365 ggr
[kanskemenbarakanske]
2015-06-29 14:37

Få i sig allt trots viktnedgång

Jag är vegetarian men försöker äta så veganskt som möjligt. Jag har varit vegetarian i 5 år ungefär och aldrig haft några problem tills nu. Jag ofta huvudvärk och nästan ständigt illamående. Kan känna yrsel, svårt att se och blir liksom svag. Jag tränar runt 3 ggr i veckan och har ganska svårt för att äta. Har lite utav en ätstörning och har mycket "fearfoods". Så nu till min fråga: Vad tror ni är anledningen till huvudvärken osv och vad bör jag vara extra noga med att försöka få i mig, även fast jag ligger på underskott av kalorier nästan varje dag? Liksom, vad brukar man få brist av lättast som vegetarian/vegan?

Annons:
Näring
2015-06-29 18:42
#1

Vad äter du om dagarna?

Anledningen till dina symtom (förutom huvudvärken) beror förmodligen på näringsbrist.
Huvudvärk beror oftast på lågt blodsocker (vilket man kan få om man äter mycket kolhydrater i form av stärkelse, främst socker, pasta o bröd).

Prova ät lite nötter eller frön och se vad som händer. Nötter och frön innehåller allt vi behöver förutom A- och C-vitamin. Har du näringsbrist så kommer du må bättre efter bara nån dag om du äter en näve nötter eller frön/dag.

För övrigt behöver du inte begränsa kalorierna för att gå ner i vikt. Det blir bara jobbigt o svårt att göra så! För att aktivera fettförbränningen måste du äta mindre stärkelse och socker (ett par-tre frukter om dagen är OK). Sluta ät bröd och pasta, dessa är dom största bovarna när det kommer till vikten! (och naturligtvis godis, läsk och annat med socker). Ät även mindre ris, quinoa o likn. dvs stärkelserik mat. Ät dig istället mätt på grönsaker, gröna blad och frukt + linser, bönor, nötter och frön, så kommer du rasa i vikt samtidigt som du är mätt och mår toppen, utan huvudvärk o annat!

enrödgroda
2015-06-30 01:00
#2

Det är ganska vanligt att man kan få brist på b12 (och kanske b6, minns inte) om man är vegan vet jag, så kankse det?

Järnbrist kanske också?

[kanskemenbarakanske]
2015-06-30 01:47
#3

Tack för tipsen. Hade jag inte haft sprutfobi så hade jag tagit prover ifall något fattas men tyvärr klarar jag inte av det än. Så ska försöka äta mer varierat. Dock är frön/nötter energirikt vilket är lite svårt. 

Jag äter knäckebröd med ägg, kikärtor, lite jordnötssmör ibland, havregryn, quornprodukter, pasta, potatis, tofu osv. Har lite svårt för lagad mat och i för stor mängd, är inte riktigt bekväm med mättnadskänslan.

Men som sagt, får försöka äta mer varierat och bli mer noga. Ska kolla upp mat med mer av det som man lätt får brist på.

enrödgroda
2015-06-30 16:28
#4

Jag käkar "Mitt Val: Vegetarian" tabletterna som finns på apoteket, som inneller saker som man kan få brist på som vegetarian (typ b12).

Du kan ju prova det ett tag om du tycker att det är jobbigt med lagad mat, så kan du ju vänja dig långsamt i din egen takt vid sådan mat, men ändå må okej under processen 🙂

Upp till toppen
Annons: