Annons:
Etikettallmänt
Läst 1624 ggr
Bellie
2015-07-30 23:52

Är jag vegetarian?

Hej!

Jag har tänkt länge på att bli vegetarian och nu har jag bestämt mig för att bli det.

Jag vill bli vegetarian för att många djur far illa innan dom blir mat. Men jag kommer fortsätta äta ägg, skaldjur och fisk, dessa (ignorera ägget) lever oftast i vilt tillstånd innan dom blir mat, vilket jag tycker är helt OK, jag vill däremot inte äta ett djur som tex har plågats till döds.

Kallas jag fortfarande vegetarian eller finns det ett annat ord för "sånna som jag"?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Sagolikt
2015-07-30 23:54
#1

Det brukar kallas Pescetarian.

Bellie
2015-07-30 23:58
#2

Okej, tack #1

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Goldline
2015-07-31 09:45
#3

Vill du inte äta plågade djur bör du nog tänka om ang fisken. Även industriella ägg bidrar till mångas lidande och död. 

Men du har tagit ett bra steg i rätt riktning 👍

Bellie
2015-07-31 10:28
#4

#3 Vi köper alltid ekologiska ägg eller så får vi från min mammas kompis som har ägg, ska kanske skaffa höns så då blir det från dom.

Men fisken vågar jag inte ta bort riktigt än, men om några år kanske. 

Skaldjur tycker jag är helt OK iallafall. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Lustgas
2015-08-02 14:42
#5

Har hört att dokumentären Earthlings ska vara ganska informativ angående hur djur behandlas innan slakt/vid ägg och mjölkproduktion. Den ska dock vara lite i stilen "känsliga tittare varnas". Har själv inte sett den, men som sagt, ett tips ändå om du vill veta mer! :)

Bellie
2015-08-02 15:13
#6

Om känsliga inte ska titta så borde jag inte titta, men tack ändå c:

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
[postmortum91]
2015-09-01 20:03
#7

Man kan ju käka kött ändå, det finns ju närproducerade ställen där man kan ha bra koll på hur de sköter djuren etc.

Goldline
2015-09-03 23:28
#8

#7 En kan käka bönor istället och inte vara delaktig i dödandet av andra.

[postmortum91]
2015-09-03 23:57
#9

Då borde du inte gå i skogen heller ifall du trampar på en myra

Goldline
2015-09-06 10:50
#10

#9 Jag tror faktiskt att du är smart nog för att förstå skillnaden mellan att systematiskt och egoistiskt, skära halsen av andra. Och att råka trampa på myror när man är utomhus.

[postmortum91]
2015-09-06 20:21
#11

Jag respekterar veganer och vegetarianer men stör mig så oerhört när man ska använda begrepp för att skuldbelägga andra som inte tänker likadant. Ät vad du vill men snälla respektera dem som käkar kött utan att missbruka ordet egoist. Till ts menade jag att om det endart handlade om djurhållningen så finns faktiskt bra köttalternativ. Jag tycker det ska bli vanligare med bra alternativ så att allt inte är svart och vitt (ät plågade djur eller ät inte djur alls) när det finns något mellanting

IngaTrnqvist
2015-09-08 12:05
#12

Ovo-pesce-vegetarian, men enklast är nog att bara säga "vegetarian men äter fisk och ägg". 

"Plågats" är ett vitt begrepp och något man får tolka och ta ställning till själv. Skulle inte rekommendera Earthlings då den mig veterligen inte utspelar sig i Sverige och alltså inte är aktuell i frågan om konsumtion av svenska animalieprodukter. . Kika istället på hemsidorna eller ta kontakt med företagen som står bakom produkterna och fråga ut, för att få en så ärlig bild som möjligt.

veggie4every1
2015-09-08 21:20
#13

#12 Jag tycker att man absolut bör se Earthlings, i synnerhet om man inte är vegan.

Jag skulle inte tro att man får en speciellt ärlig bild av företagen som är ute efter att tjäna pengar på djuren.

Svensk djurskyddsnationalismen, "vi" är så mycket bättre än "dom". Det är bekvämt att förskjuta alla moraliska problem till någon annan, i ett annat land.

Det finns inget vackert och bekvämt utnyttjande och dödande oavsett vilket land vi bor i.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
IngaTrnqvist
2015-09-09 09:37
#14

#13 Jag har förvisso inte sett Earthlings (och kommer aldrig göra), men jag tvivlar på att den ger en mer sanningsenlig bild av Sveriges kött- (och ägg-, mjölk-, ullindustri, osv) än om man kontaktar de som har hand om djuren direkt. Men absolut kommer de vinkla till sin fördel och försköna, definitivt. 

Anser att det bästa man kan göra är att besöka gårdar direkt, som bl.a. (vilket jag skrivit flera gånger innan) gjorde att jag la av med komjölk. Det gjorde mycket större intryck på mig än vad jag läste på Djurens Rätts och Arlas hemsidor. Kanske är svårare att kunna besöka en laxodling osv dock, vad vet jag.

De två sista styckena håller jag absolut med om.

veggie4every1
2015-09-09 18:51
#15

Ja, det blir nog svårt att besöka en laxodling. Men Tomma burars fritagning av laxen Justina filmades och här kan man se lite av hur de lever i smutsigt vatten och ihop trängda.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Bellie
2015-09-09 20:43
#16

Handlar denna diskussion om vad jag väljer att äta eller vad människor i största allmänhet äter och väljer att äta?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

kae
2015-09-15 05:44
#17

Jag tycker inte man ska shamea andras kost. Bellie undrade bara hur hon skulle definiera sina matvanor, inte något annat. 🙂

oddahviing
2015-09-16 01:11
#18

Jag tänkte precis som dig ibörjan Bellie, go for it, jag var pescaterian innan jag blev fullt ut vegan, tänk bara på att inte äta odlad fisk. Antagligen eftersom du är inne på vego-vägen så kan du ju fortsätta söka och läsa på, och till slut kommer du nog inte vilja äta fisk heller. Har man egna hönor så tycker iallafall jag det är helt ok att äta ägg (although, jag tror inte animalier överhuvudtaget är nyttigt för kroppen) huvudsaken är att du håller dig bort från kött- och mejeri industrin eftersom de är sammankopplade och det spelar ingen roll om det är ekologiskt, frigående eller vad som, djuren har inte värdiga eller långa liv eftersom det är just en industri! Bara genom att utesluta hela den industrin har du gjort en enorm skillnad.

'-Headlights on the highway-'

Bellie
2015-09-16 19:28
#19

Tack #18

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

veggie4every1
2015-09-17 01:44
#20

#19 Man lever bra och hälsosamt utan att äta fisk. Varför stödja detta i onödan?

http://www.wwf.se/press/aktuellt/1603361-wwf-hlften-av-havens-fiskar-och-ryggradsdjur-har-frsvunnit

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
oddahviing
2015-09-19 00:24
#21

#20 Det är inte ens nyttigt med fisk, det är så mycket toxiner i dem nu eftersom haven är så förgiftade, dessutom efter fukushima skulle jag aldrig äta radioaktiv fisk från stilla havet, men, fisk var det var det sista jag gav upp innan jag övergick till veganismen helt.

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
2015-09-19 00:36
#22

…Just det, när man fiskar så stora mängder fisk så är det oundvikligt att inte få upp en massa andra olika arter som inte är efterfrågade. När man fiskar tonfisk stryker t.ex. massor av delfiner också med som dör och dumpas. Så, om man väljer att fortsätta äta fisk, så kolla upp var din fisk kommer ifrån och hur den har blivit fångad. Men, vill verkligen understryka att endast veganism är det säkra valet för att veta att ingenting av det du köpt har lidit konsekvenser.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: