Annons:
Etikettallmänt
Läst 2510 ggr
Emouse
2015-08-25 18:48

Är kräsen

Jag har väldigt många gånger övervägt att bli vegitarian men aldrig tagit tag i det på grund av att jag är otroligt kräsen. Jag vet inte riktigt VAD jag ska äta som jag tycker är gott med tanke på att jag nästan bara äter morot, gurka, paprika och basic i grönsaksväg. Inte bönor eller linser (har försökt på så många gånger med olika recept). Och det känns som man kommer bli trött på att bara äta det. Vill ju såklart testa nya saker med. Sen så älskar jag ju kött men absolut HATAR köttindustrin och vill inte stödja den alls (förutom till djuren). Har ni tips på grönsaker och tips på recept för mig som är kräsen?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Haku
2015-08-25 19:08
#1

Har du tittat i frysdisken? det kryllar av köttersättningar finns quorn/soja korvar,hamburgare,färs,schnitzlar osv.. dem flesta efterliknar kött i smaken och man kan göra vilken köttmåltid som helst fast ersätta det med ett veganskt/vegetariskt alternativ typ som lasange. Sen om du lagar en måltid kan ha vad man vill ha till potatis/pasta/ris osv.. det är väldigt lätt att tillreda till det finns massor att äta som vegan/vegetarian deet är inte bara grönsaker, vill du göra något med grönsaker kan du ju göra en fetaostsallad till exempel. 

Lättaste sättet är väl att googla runt lite..

Här har quorn recept: http://www.quorn.se/recept-intervall/

Stallmima
2015-08-25 21:55
#2

Säger precis som #1 kolla runt på nätet. Recept och bloggar finns en uppsjö av att kolla på

Vovisch nr2
2015-08-26 07:34
#3

Tipsar om vegetariska eller veganska schnitzlar som man hittar i fysdisken. Verkligen supergott!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Hildgrim
2015-08-26 09:10
#4

Diverse köttersättningar. T ex Tzay har jag svårt att tro att någon skulle ogilla. Annars kan du ju variera med viltkött också.

Emouse
2015-08-26 20:04
#5

Tack! Problemet med köttersättningar är att resten av familjen inte käkar vegitariskt och har en knapp budget.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Haku
2015-08-26 20:09
#6

#5 Förstår inte varför dem inte skulle kunna köpa hem köttersättningar? om du vill vara vegetarian, det är ju inte dyrare att köpa ett paket med det istället för kött till dig. Det blir lite tråkigt att vara vegetarian om du bara vill äta sallad och bönor i längden..

Annons:
Emouse
2015-08-26 20:39
#7

Såklart skulle dom köpa det! Ska kolla nästa gång jag är på willys😊

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Haku
2015-08-26 20:42
#8

#7 Gör det finns en hel del!

Tant Grön
2015-09-04 12:48
#9

Här kan du hitta många bra recept: http://www.mytaste.se/s/vegetariskt.html?p=2

oddahviing
2015-09-16 01:25
#10

Jag var otroligt kräsen när jag var yngre. Jag levde på i princip köttbullar, pasta, ketchup, mjölk, smörgåsar och ost (+choklad och godis). Nyttigt huh? Vägrade typ äta något annat. Har iförsej aldrig gillat kött och ville bli vegetarian pga etiska skäl när jag var 12. Mamma var orolig eftersom hon visste att jag knappt åt något annat men jag matstrejkade och efter det började jag introducera ny mat. Lättast för mig var att köpa vegetariska halvfabrikat, t.ex. falafel istället för köttbullar och quorn i "kött"färsåsen på pastan. Sedan köpte mamma en vegetariska receptbok där vi gjorde ett recept för varje dag och det hjälpte oerhört. Jag gillade aldrig kikärter, linser, nötter etc. men när man blandar i allt i ett recept så blir det riktigt gott! Jag kunde inte med för starka och syrliga smaker eftersom jag inte var van vid det, så man började med enkla recept och ingredienser som jag ändå kände till något som när.  Idag tycker jag i princip om ALLT veganskt och tycker om det! Jag har cravings efter soltorkade tomater idag *s*. Tänk på att man måste prova någonting c:a 12-20 gånger innan man börjar känna sig ok med smaken (och tillslut börjar gilla det!). Lättast är att blanda in det man redan äter med nya ingredienser.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: