Annons:
Etikettmatprat
Läst 1095 ggr
tanteva
2015-10-06 09:33

Tofu - tips?

Den 1/10 firade vi 1 år som vegetarianer. Lite fusk för vi började med att utesluta rött kött då, men det var iaf då vi tog steget mot att trappa ner. Numera har vi slutat med annat kött plus att jag även slutat med fisk o skaldjur (ngt min man äter ibland). Nu är vi lakto-ovo-vegetarianer. Hur som helst - tofu!? Jag köpte det en gång (Kung Markattas marinerade) men vi blev inte imponerade. Smaklöst och tråkigt. Utgår ifrån att jag inte tillagade den rätt. Skam den som ger sig, nu har jag köpt en Blue Dragon Extra Firm Silken Style och tänkte ge det en ny chans. Alla tips mottages tacksamt. Favoritrecept? Ngt att tänka på vid tillagning? Ä Bästa tofun? Tack på förhand!

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Annons:
tlover
2015-10-06 09:37
#1

Marinerad tofu är bäst el smaksatt på något sätt som tex terökt tofu

Själv föredrar jag däremot bönor som de är eller tofu som "mjukost" Förutom vid jul då är tofusk*nka och terökt tofu et måste.

l'm back

tlover
2015-10-06 09:48
#2

Om du undrar hur man gör "mjukost" förresten så mosar du tofu eller om du gör egen (det gör jag) så pressar du inte tofun utan bara låter den rinna av.

Sedan rör du bara ner önskad smak, favoriter här hemma är vitpeppar och citron, vitlök, vitlök och örter, chili (rör ner garam masala) etc. Passar på kex eller på vanligt bröd.

l'm back

Sarah
2015-10-06 13:30
#3

Lägg i egen marinad. I af jag ogillar den färdigmarinerade.

VästkustFia
2015-11-23 15:45
#4

En av mina favoriter är rökt tofu med mandel och sesam av märket Taifun. Den är fast och bra i konsistensen och passar till mycket. Finns även smaksatt med tomat men den har jag inte prövat än.

vendelay
2015-11-23 20:29
#5

Jag brukar köpa naturell och krydda själv. Tycker de blir godast om de steks ordentligt, så att de inte har någon "ost-konsistens". Brukar mest ha dem i gryta. Exempelvis steka tofu i tikka masala och göra en sås på havregrädde, tomat, vitlök och masala/curry. Gillade inte tofu heller förut, men det var för att jag stekte dem för lite och kryddade för dåligt 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: