Annons:
Etikettmatprat
Läst 1074 ggr
RoyalSnake
2015-11-05 18:10

Ny på dethär med vegetariskt

Hej! Jag är ny på dethär med vegetariskt och käkar endast vegetariskt i skolan sedan ca ett års tid. Äter fortfarande kött, men i betydligt mindre utsträckning än tidigare. Vill helt enkelt bli vegetarian på riktigt känner jag.

Så jag vill då ha lite tips och förslag på vad man kan köpa för produkter. Grejen är ju att jag är miljövän, och jag  vill ju ha ekologiska produkter som ska vara producerade i Sverige helst, då jag alltid hållit mig till det. Alltid ätit t.ex svenskt kött och vill nu gå över till vegetariskt närproducerat. 

Är väldigt noga med var saker är producerade, hur långt de åkt och vad det är för något. (Som t.ex dethär med palmolja vilket inte alls är bra)

Annons:
[strawberry_pink]
2015-11-05 18:38
#1

Det finns så mycket, framförallt tipsar jag om att googla recept och mat:)

Men man kan göra mycket med potatis, om du vill äta ägg, mjölk& ost finns det ju mycket rätter man kan använda det i. Det finns ju massa sallader, goda grönsaksgrytor du kan lätt göra egna grönsaksbiffar annars om man vill vara lite snabb av sig så finns det ett växande vegetariskt utbud i affärerna det finns ju en del av fryshörnan/vegohörnan som bara e fylld med veganskt/vegetariskt typ sojabullar/quornbullar (det smakar typ som köttbullar..) och massa liknande köttersättningar tofu osv.

Jag kan dock tyvärr inte ge tips på vad som finns just som ekologiskt och närodlat utan gav bara lite av det jag vet nu ;)

RoyalSnake
2015-11-05 19:01
#2

Är väldigt anti-icke närproducerat, och det känns bara fel. Tänker främst på dethär med Soja. (Skövling av regnskogar etc) Ogillar det starkt.

Men tack för de andra tipsen iallafall! :D

tanteva
2015-11-06 11:34
#3

Är nog svårt att hitta färdiga rätter som inte innehåller soja och är lokalproducerat. Det blir till att lusläsa ingredienserna. Går säkert att göra på hemsidorna. Det enda jag kommer på på rak arm som görs i Sverige är http://ekonovum.nu men de är tämligen nya och små fortfarande. Lätt bästa vegeburgaren! Mitt bästa tips är dock att du fortsätter köpa ekologiska grönsaker och gör biffar etc själv. Ska du fortsätta med mjölkprodukter och ägg så rekommenderar jag detta recept: http://www.hemmetsjournal.se/mat/Blomkalsbiffar/recept-12470 Numera utgår jag alltid från det receptet vilka biffar jag än gör. Smeten blir inte så fast så man riktigt kan forma biffar av den, jag brukar klicka ner den i stekpannan. Har hittills gjort receptet som det är och så har jag provat att ersätta blomkålen med potatis en gång och en konserv kronärtskockor en gång. Gå till bibblan och låna en kokbok om/med vegetarisk mat. Kunskap är nyckeln. Har de den här http://www.bokus.com/bok/9789187785603/vegetariska-kokboken/ rekommenderar jag den. Den har mycket fakta om grönsaker och vegetarisk mat.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

veggie4every1
2015-11-08 14:48
#4

#2 Det är animalieindustrin (inklusive mjölkindustrin) som står för sojaproduktionen och skövlingen av regnskogen.

Du har väl sett Cowspiracy eftersom du är miljöintresserad?

Anamma (som gör korvar, burgare, färs etc. ) importerar soja från USA och Europa och endast gmo fri soja.

Populära Oumph ( jättegoda produkter tycker jag ) köper sin gmo fria soja från USA i dagsläget och säger själva att de aldrig kommer att köpa soja som bidragit till skövlingen av regnskogen även om de skulle behöva kompletta med andra leverantörer.

Vi kan odla soja i Sverige också och det kommer säkert mer och mer av det med tiden så du även kan äta soja producerad i Sverige.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

RoyalSnake
2015-11-08 17:09
#5

Tack så mycket! :D

Lustgas
2015-11-09 12:49
#6

Osäker på det ekologiska, men vet att GoGreen har vissa torkade bönsorter och gula ärtor som är odlade i Sverige. 🙂

Annons:
Tant Grön
2015-11-09 14:00
#7

Allra bäst är ju att odla själv om du har möjlighet. 👍

Bjallstal
2015-11-30 11:39
#8

Strunta i substitutvarorna, och gör det själv från grunden. Mycket bönor, linser mm finns som eko. Kung Markatta bland annat har ett stort sortiment. Biffar kan man göra av allt möjligt, mina favoriter är på rödbetor. Grytor är också enkelt och lätt att slänga ihop, både veegtariskt och eko. Rekommenderar boken, Mera Vego, samt en arbetskollegas instagram, Ecosand.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: