Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1590 ggr
Garm
2015-11-23 21:54

Quorn är en "kryddsväljare"?

Är det fler än jag som har "problemet" med att quorn sväljer kryddor som om det inte fanns någon morgondag? Med det menar jag att jag måste krydda mycket mer för att få någon smak, särskilt chili och sånt.

Gjorde chili sin carne häromdagen istället för att göra den sedvanliga chili con carne, med samma mängd bönor och färs jag vanligtvis tar. Tog även lika stor mängd kryddor som vanligt. Trots att det vanligtvis blir rejäl sting på den chili con carne jag gör så blev min chili sin carne istället väldigt mild. Jag var tvungen att dra på rejält mycket mer av kryddorna för att få samma effekt på kryddningen.

Visserligen krymper väl inte quornfärs så som köttfärs, men så stor skillnad borde det inte bli..?

Annons:
vendelay
2015-11-23 22:08
#1

Jag tycker att det behövs mycket mer krydda till vegfärs. Jag använder sojafärs och ska jag exempelvis göra tacos dubblar jag mängden kryddor som det ska vara till köttfärs.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Stallmima
2015-11-23 22:36
#2

Man kan använda hälsans kök tacofärs (tror jag den heter)  den är det drag i  👍

Garm
2015-11-23 22:57
#3

#1 Ok. Tack, ska hålla det i minnet. Skönt att veta att jag inte gjort något fel utan att det helt enkelt bara är så med vegofärs.

#2 Spännande, måste försöka hitta den färsen någonstans. Är den frusen eller torkad?

VästkustFia
2015-11-27 12:53
#4

Jag har nästan gett upp om Quorn just för att den är så svår att krydda tillräckligt. Men det kan vara värt ett försök till och tacofärsen låter intressant.

Tarotstollan
2015-12-04 20:00
#5

Ja, det går åt massor av kryddor men jag brukar ösa på massor, dessutom tycker jag det  går åt massor av fett också att steka det i.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Stallmima
2015-12-04 21:04
#6

Brukar steka quornfärs på låg temperatur för att det ska bli bra, då behöver man inte massor med stekolja/fett

Annons:
surikatflicka
2015-12-14 20:18
#7

Jag brukar låta min frysta quorn sjuda ca tio minuter med sås och enligt mig blir den jättegod!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Upp till toppen
Annons: