Annons:
Etikettallmänt
Läst 2751 ggr
[Devya]
2015-12-20 10:32

Hur blir man en vegetarian?

Jag skulle vilja bli vegetarian men tror det kan bli lite smått omöjligt för mig som tycker i princip inte om några grönsaker. Om man inte äter grönsaker eller kött, vad äter man istället för att kompensera det som annars uteblir?  Jag förstår inte riktigt hur jag ska bli mätt om köttet uteblir och jag äter knappt något annat, om jag förstås inte äter en massa potatis.

Eller är det helt ok att fortsätta som tidigare men bara lämna köttet? I princip skulle det innebära att jag lever på pasta, potatis, ris, nudlar, ägg och de få grönsaker jag äter såsom morötter, selleri, paprika, kikärtor, sallad, gurka och spenat. (jag växte upp i en familj som aldrig åt grönsaker så jag har haft svårt för att lära mig att äta grönsaker).

Jag har kollat igenom diverse vegetariska rätter och märkt att det finns inget som jag skulle vilja äta från de listorna vilket känns otroligt tråkigt. Jag försökte en tid att experiementera en del med broccoli, blomkål, bönor, kål osv men det blev alltid att jag slängde bort allt. Med andra ord känns det en aning hopplöst. =p

Annons:
Vanja
2015-12-20 10:48
#1

Har du provat att köpa typ veganska biffar eller vegetariskt färs som du kan laga köttfärssås på lika enkelt som med vanlig köttfärs?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Devya]
2015-12-20 11:13
#2

#1 Vegetarisk färs? Aldrig hört talats om faktiskt. Hur gör man sådant?

Jag har köpt grönsaksbiffar för längesen, i tonåren, och de var ju förstås goda så jag borde kanske försöka göra egna.

Tride
2015-12-20 11:48
#3

Det finns något som heter Quorn. gjord på något slags svamp. Det finns i form av färs, korvar, biffar etc.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Devya]
2015-12-20 14:00
#4

#3 Jag har väldigt svårt för svamp och det är bara på sistone jag har börjat kunna äta svamp om den kommer direkt från skogen så att jag får rensa och tillreda den. Men jag får väl börja lära mig helt enkelt. :)

Vovisch nr2
2015-12-20 14:14
#5

#4 Quorn är gjort på svampprotein men smakar inte alls som svamp, tycker absolut du ska pröva! Det finns även andra sorters köttersättningar som tex Oumph! (smakar som kyckling och har enligt mig konsistensen som fläsk, bra alternativ för den som har svårt att sluta med kött), tofu (gjort på sojabönor), seitan (gjort på vete). Sojaprodukter finns i alla möjliga former. Så om det är någon köttersättning du tycker om kan du laga dina vanliga rätter tex köttbullar med spagetti fast med sojabullar. I början när jag blev vegetarian (äter nu mest veganskt) så trodde att det skulle vara svårt att undvika kött men är faktiskt mycket enklare än vad jag trodde, i dagens samhälle finns det relativt många resturanger med vegetarisk mat och det finns mängder av ersättningsprodukter! Lycka till 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Tride
2015-12-20 22:26
#6

Jag är oxå fd köttätare. I dag kan jag inte begripa vad det var jag en gång saknade.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
vendelay
2015-12-20 23:01
#7

Det finns miljoner sorters köttersättningsprodukter, det är bara att leta i frysdiskarna i affären och recept på internet. Det finns färs, bullar, biffar, schnitzlar, korvar… Allt! 

Oavsett hur din kost ser ut borde du försöka lära dig att äta mer grönsaker eftersom du måste få i dig alla näringsämnen. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

rizzle
2015-12-21 09:57
#8

Jag håller med de andra som skrivit! Det finns så mycket fina produkter nu i affärerna i frys- och kyldiskarna och på de flesta andra ställen. Om en bara letar lite och är redo att testa kommer du långt. Det är svårt att bli vegetarian eller vegan direkt, det har inte jag klarat av. Båda gångerna när jag blivit vegetarian och sedan vegan, har jag börjat med maten jag blir serverad i skolan, sedan tagit små steg efter det. Ta babysteps. Har själv även märkt att när jag slutar med någon del av kosten blir jag mycket mer sugen på något annat. Som till exempel bönor, det kan vara svårt att förstå hur bönor är gott medan en är på en köttdiet. När jag slutat äta kött har de blivit helt fantastiskt goda, förmodligen just för att det är vad kroppen behöver. Jag tror du kan lyckas med grönsakerna! ;) Lång kommentar men det jag ville säga är att det är mycket enklare att bli vegetarian än vad det först verkar! :)

Sarah
2015-12-21 12:25
#9

Finns hur mycket som helst i köttersättningsväg om man vill. Att vara vegetarian innebär inte att man bara äter sallad. Det första du kan göra är att laga samma mat som innan, men byta ut köttet mot ett vegetariskt alternativ.

Upp till toppen
Annons: