Annons:
Etikettallmänt
Läst 1491 ggr
[Thiah]
2/13/16, 8:47 PM

Böngryta?

Jag behöver hjälp med att få till en helt vegetariskt gryta/röra/sås….. Jag tänkte stoppa bönoe i, har ett par paket vita bönor hemma. Men sen då? Försöker övertala maken att ha lite vegetariska måltider men vi båda älskar kött så…..

Annons:
VildaVittra
2/13/16, 8:52 PM
#1

Vad gillar ni? Gillar ni mexikanskt så gör chili, gillar ni indiskt så gör exempelvis "smörkyckling" men byt ut kycklingen mot bönorna eller chole med bönor istället för kikärtor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2/13/16, 9:16 PM
#2

https://www.coop.se/recept--mat/recept/b/boengryta-med-cashewnoetter-och-kokos/

min favorit har vart denna men byter ut lite för här finns inte märket kung markatta

 http://www.kungmarkatta.se/recept/visa-recept/kryddstark-bongryta-742/

tips googla på böngryta du kommer få upp en del 😉

vendelay
2/13/16, 9:45 PM
#3

Jag älskar smaken av tomatkross och havregrädde så jag brukar ha i det som bas och sen bönor, grönsaker (t.ex. paprika, zucchini, majs, blomkål, eller vad som helst som jag har hemma), eventuellt stekt tofu (blir lite matigare) och massor med kryddor. Favoriterna just nu är tandoori och curry!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Thiah]
2/13/16, 9:54 PM
#4

Jag är oroligt kinkig med stark mar :(

vendelay
2/13/16, 9:56 PM
#5

Recept som är "kryddstarka" är ju bara att du kryddar mindre? Det är bara att smaka av medan du lagar maten, en ska aldrig hälla i alla kryddor utan att smaka av i alla fall 🙂 Om du hittar ett recept du gillar men kryddorna är för starka kan du ju bara ta mindre av dem? Min sambo har svårt för när det är många blandade kryddor så då brukar vi bara ta bort några av dem :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2/13/16, 10:14 PM
#6

#4 Smörkyckling är i alla fall inte starkt. Sedan kan man byta chili mot paprika/paprikapulver, då får man smaken men utan hettan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sarah
2/14/16, 9:15 AM
#7

En av mina favoriter är böngryta med färska grönsaker och vegokorv, kryddat med timjan, vitlök och chili. Brukar ha i blomkål, aubergine, lök, broccoli och annat som råkar finnas i kylen. Vattnet i bönburkarna blir bra grytspad och sen fyller jag upp med färska tomater tills det blir med grytigt :) chili är ju såklart valfritt om man inte gillar starkt.

[Forest]
2/15/16, 9:17 AM
#8

7 åh  den lät god 🤤har du receptet på den så tar jag gärna den  eller du kanske blandar i allt efter? 🙂

Sarah
2/15/16, 9:34 AM
#9

Blandar allt eftersom :P men, steker korv och grönsaker, kryddar, häller i bönorna och färska tomater i slutet, så att inte resten blir överkokt.

[Forest]
2/15/16, 9:44 AM
#10

9 tackar det låter supergott 🤤 Ska testa göra den i helgen 🌺

Lavine
2/15/16, 8:27 PM
#11

Om det är torkade bönor du ska tillaga så kom att de måste blötläggas länge innan tillagning. :-)

Upp till toppen
Annons: