Annons:
Etikettrecept-övriga
Läst 1635 ggr
Sabinan
2016-03-17 08:55

Egna "soltorkade tomater"

För några dagar sen provade jag att göra eget "soltorkade tomater" fast jag torkade dom i min varmluftsugn.
Experimentet blev jättelyckat, när jag provsmakade en bit nu, och ändå är det inte riktigt färdig än, utan måste stå några dagar till.

Jag fick tag på billiga tomater från Spanien (inga ekologiska eller så) Jag tyckte dock inte att de smakade så mycket så jag tänkte först koka allt till en tomatpuré men fick idén att testa ta hälften av tomaterna och soltorka dom.

2 kg tomater
ca 4 dl extra virgin olivolja
ca 6-8 vitlöksklyftor, skalade
Trocomare+ extra salt
Grovmalen peppar
torkad timjan och oregano

Tomaterna skars i fyra delar och lade på en ugnspanna med silikonunderlägg, så de inte skulle fastna på plåten.
Strösslade försiktigt lite örtsalt på och in i ugnen (varmluftsugn) på ca 80 grader i några timmar för att torka dom mjuksega. För säkerhets skull hade jag ugnsluckan öppen för att vädra ut fukten från tomaterna.

När de svalnat något, lade jag dom i en glasburk, varvade tomater, hela vitlöksklyftor, lite örtsalt,salt, timjan och oregano.
Sedan fyllde jag burken med olivoljan och ställde burken i kylskåpet.
Väldig lätt att göra och så mycket godare än de soltorkade tomater jag annars brukar köpa. 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Sindri
2016-03-17 09:09
#1

Ja, eget är alltid bäst. Varför har jag glömt bort att jag brukade göra så förr?
Tack för påminnelsen!

Sabinan
2016-03-17 09:13
#2

Varsågod 🙂.

Ja, hemmagjort är godast.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sarah
2016-03-17 10:59
#3

brukar också torka egna, men inte lägga in dem efter. Tycker att de är så goda som de är, som snacks :)

Sabinan
2016-04-14 22:38
#4

Jag vill bara tipsa att denna vecka finns det goda, ekologiska körsbärstomater på Coop för 10 kr/paketet för den som är Coopmedlem.
Tre paket med halverade tomater fick plats på en plåt och en ny omgång "soltorkade" tomater är på gång här hemma 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: