Matprat

Grilla vegetariskt

2016-05-08 16:00 #0 av: Garm

Jag ska bjuda några vänner på grillat snart och en av dem är lakto-vegetarian. Vill ju gärna att även hon ska få något som är grillat, så jag undrar vad ni som är vegetarianer brukar lägga på grillen?

Anmäl
2016-05-08 16:09 #1 av: Aleya

Jag är inte vegetarian. Men brukar ändå göra vegetariska spett. Med paprika, små tomater, svamp. Sen majskolv. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios samt medarbetare för Julen

Anmäl
2016-05-08 16:12 #2 av: Kneko

Majs, paprika, halloumi.

Anmäl
2016-05-08 16:13 #3 av: vendelay

Säger som Aleya, grönsaksspett är supergott och går att varieras hur som helst. Förutom de grönsaker som redan nämnt gillar jag zucchini, aubergine, rotfrukter, potatis bland annat. Är ganska enkelt att slänga ihop någon röra med t.ex. sojafärs, salsa och majskorn i en stor bit grillad paprika för en taco-känsla. 

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-05-08 16:22 #4 av: Shailina

Sen finns ju vegetar"kött"-produkter om man vill bjuda på sådan med. Finns både korv, hamburgare och annat man kan lägga på grillen från tofu eller seitan.

Men spett med grönsaker, hel paprika fylld med halloumi eller mozarella och grönsaker i folie på grillen (kan även röra in creme fraiche med olik smak för att få sås), hel majs grillat, fylld grillsvamp, potatis-sallad och sådan som även köttätare gillar att äta brevid köttet.  Finns hur mycket som helst man kan göra som även fungerar som tillbehör till kötträtter. 

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Anmäl
2016-05-09 12:19 #5 av: Garm

Tack för alla förslag! Glad

Anmäl
2016-05-09 23:40 #6 av: Tant Grön

Grönsaksspetten blir ännu godare om man gör en marinad och låter dom dra i den innan man grillar. Man kan blanda grönsaker och vegetarisk korv i bitar till spetten. Hälsans köks korv är god att grilla, förutom chorizon som passar bättre att steka.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.