Matprat

Gryta med kokvattnet från bönor?

2016-05-20 16:18 #0 av: tlover

Jag funderar på att skaffa en slowcooker (era erfarenheter om det skulle också vara kul) men jag gör ofta vegetarisk och det skulle nog koka sönder totalt i en slowcooker.

Jag vet däremot att vissa gör grytor i samma vatten som dom kokar bönorna i. Skulle jag göra så skulle jag ju kunna koka blötlagda bönor som en gryta i en slowcooker. Men jag har ett vagt minne av att det inte är bra.

Tankar? Erfarenheter?

Missa inte Tealovers teadventskalender Köp redan nu
Teprovning i Lycksele! Begränsat antal platser boka nu

Anmäl
2016-05-21 09:54 #1 av: Sarah

Man brukar ju byta vatten och skölja efter att man kokat bönor, är ngt med ämnena i vattnet om jag inte missminner mig.

Anmäl
2016-05-21 09:56 #2 av: Sarah

Du kan ju koka böbor innan och sen blanda i grytan :)
Får för mig att man slänger vattnet för att minska gasbildande ämnen. Kanske inte är så farligt om man är van då :p

Anmäl
2016-05-21 10:17 #3 av: tlover

#2 Jo det är just det jag tänker men ska jag kokai en slowcooker borde bönorna behöva vara mer okokta gissar jag.

Men jag såg några recept då man förvällde bönorna (kokade i 10 min och häller av vattnet) till en slowcooker så det blir nog det jag kör på.

Missa inte Tealovers teadventskalender Köp redan nu
Teprovning i Lycksele! Begränsat antal platser boka nu

Anmäl
2016-05-21 11:01 #4 av: Sarah

Låter som en plan :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.