Annons:
Etikettmatprat
Läst 998 ggr
tlover
5/20/16, 4:18 PM

Gryta med kokvattnet från bönor?

Jag funderar på att skaffa en slowcooker (era erfarenheter om det skulle också vara kul) men jag gör ofta vegetarisk och det skulle nog koka sönder totalt i en slowcooker. Jag vet däremot att vissa gör grytor i samma vatten som dom kokar bönorna i. Skulle jag göra så skulle jag ju kunna koka blötlagda bönor som en gryta i en slowcooker. Men jag har ett vagt minne av att det inte är bra. Tankar? Erfarenheter?

l'm back

Annons:
Sarah
5/21/16, 9:54 AM
#1

Man brukar ju byta vatten och skölja efter att man kokat bönor, är ngt med ämnena i vattnet om jag inte missminner mig.

Sarah
5/21/16, 9:56 AM
#2

Du kan ju koka böbor innan och sen blanda i grytan :) Får för mig att man slänger vattnet för att minska gasbildande ämnen. Kanske inte är så farligt om man är van då :p

tlover
5/21/16, 10:17 AM
#3

#2 Jo det är just det jag tänker men ska jag kokai en slowcooker borde bönorna behöva vara mer okokta gissar jag.

Men jag såg några recept då man förvällde bönorna (kokade i 10 min och häller av vattnet) till en slowcooker så det blir nog det jag kör på.

l'm back

Sarah
5/21/16, 11:01 AM
#4

Låter som en plan :)

Carmarino
10/13/19, 2:29 PM
#5

Gammal tråd, men skriver ändå.

Livsmedelsverket varnar:

Bönor måste blötlägga i minst tolv timmas innan de sköljs och kokas, och vattnet från blötläggningen får inte användas i matlagning. I bönorna finns nämligen ett ämne, lektiner, som kan ge illamående, kräkning och diarré.

http://www.news55.se/tt-nyheter/livsmedelsverket-blotlagg-bonorna/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
10/13/19, 2:51 PM
#6

#5 jag menade att jag inte skulle ha samma vatten för kokning som blötläggning

l'm back

Annons:
Carmarino
10/13/19, 3:14 PM
#7

#6 Tänkte mest på de som inte visste varför man inte ska använda blötläggningsvattnet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: