Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1874 ggr
elsa02
2016-05-27 20:32

Vegetarian som barn?

Hej! Jag är en 14 årig tjej som älskar kött. Jag skulle kunna äta kött hela livet om djuret levt ett bra liv i skogen där man skjuter den direkt. Men jag hatar våran köttproduktion och det lilla jag vet och läst om hur djur behandlas är så jävla sjukt att jag spyr. Jag skulle aldrig kunna göra något sånt själv mot ett djur. Jag har även hört att de sprutar in gifter och medel i hönor så de ska värpa äggen snabbare, att de får sitta i små, trånga burar tills de dör. De har också ett liv, men jag är så självisk som väljer att äta ägg istället för något som ingen få lida för.

Jag tror aldrig att jag skulle kunna bli vegan, men vegetarian? Är nyfiken, är det bra att vara vegan/vegetarian för en barn kropp? Vill bidra så lite som möjligt till dessa dåliga industrier osv men det är svårt att bli vegan/vegetarian pront nu eftersom jag går i skolan, bor hemma osv.

Annons:
[AnimeV4]
2016-05-27 20:43
#1

Jag skickar ett PM!

vendelay
2016-05-27 20:51
#2

Definitioner:
Lakto = mjölk
Ovo = ägg
Lakto-ovo-vegetarian = äter inget kött (t.ex. fisk, fågel, rött kött) men äter ägg och mejeriprodukter
Vegetarian = Äter INGENTING från djurriket (inte kött, inte ägg, inte mejeriprodukter)
Vegan = Äter ingenting från djurriket plus utnyttjar inte djur på andra sätt heller (t.ex. genom djurförsök)

>Här< kan du läsa vad Livsmedelsverket säger om lakto-ovo-vegetarisk mat till barn.

Det är inte farligt för barn att äta lakto-ovo-vegetarisk mat, det är inte farligt för barn att äta vegetarisk mat. Det som är farligt är att inte få i sig tillräckligt av de vitaminer och näringsämnen som kroppen behöver (det står massor om det i länken). Det du behöver tänka mest på är B12 och D-vitamin. B12 köps lätt i sugtablett-form med valfri god smak. D-vitamin bör alla svenskar ta under vinterhalvåret men om du vill vara på säkra sidan kan du ju ta det året runt. Det bästa är förstås att se med en läkare om det är någonting du behöver mer av.

En kosthållning utan rött kött, fisk, fågel, mejeriprodukter och ägg minskar ju risken för hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, stroke osv.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sindri
2016-05-27 21:35
#3

Du kan påverka att göra köttproduktionen mer etisk. Be dina föräldrar att köpa ekokött, då hjälper ni till att bevara ett fint landskap i Sverige med stor artrikedom. Ekokött är också nyttigare för kroppen. Det finns också ekologiska ägg som är mycket godare och nyttigare. Liksom mejeriprodukter. Att äta mycket grönsaker är jättebra och det är samma där med att ekologiska och helst svenskodlade är bättre både för kroppen och miljön. Man behöver inte äta så mycket kött, fisk är också bra och det är samma där att man kan välja sånt som ät etikst hållbart och bra för miljön. Det kött man skall akta sig för är sånt som kommer från industrin, som korvar, färdiggrillat etc. Bra att du redan börjar intressera dig för kost och miljö, det kommer att vara viktigt i framtiden.

Sabinan
2016-05-27 22:32
#4

Jag tycker det är helt okej att vara 14 år och lakto/ovo-vegetarian /vegetarian.
Det bästa sättet är förstås att äta varierat (som alltid), samt att sakta gå över, först som lakto/ovo vgetarian och sen eventuellt helt vegetariskt. Så har jag gjort (åt båda hållen) och det har gått bra.

Min 11-åring vill också bli vegetarian, hon tycker inte om kött och blir äcklad av att det är ett dött djur på tallriken. Just nu äter hon dock kött några gånger i veckan men väldigt små bitar. Jag har sagt att jag stödjer henne full ut men att jag vill att hon åtminstone äter lakto/ovo, vilket hon håller med om 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sarah
2016-05-27 23:37
#5

Är inga problem :) tom livsmedelsverket tycker nu (äntligen) att tom veganmat är ok till riktigt små barn.

Lustgas
2016-05-28 16:00
#6

Har ett par kompisa som växt upp på en lakto-ovo-vegetarisk kost, och de lever och mår bra, så tror absolut inte det är något problem. Som #2 skriver, så är det snarare beroende av att du får i dig alla näringsämnen - vilket är fullt möjligt även på en helvegetarisk kost (bortsett från b12). 🙂

Annons:
[fin_kanin]
2016-05-28 17:33
#7

Jag är yngre än dig och slutade äta kött för något år sedan. Fisk äter jag, ägg när jag är på landet, från en bonde som har frigående höns. Det ska jag kanske sluta äta när jag blir äldre, vill växa klart först;-)

elsa02
2016-05-28 21:35
#8

Okej, tack för alla svaren! Jag ska tjata och övertala mina föräldrar om att köpa svenskt kött. Det är såklart dyrare men det är det ju värt.

Jag ska läsa på om vilka industrier och gårdar som behandlar djur bra. För som sagt så kan och vill jag äta kött, men inte stödja gårdar/industrier som behandlar djur dåligt. Tyvärr kan man ju inte få reda på allt, om man inte åker dit. 

Sedan har jag bestämt mig för att äta mindre kött, vilket även är bra för miljön. Jag måste bara få med mig familjen.

[AnimeV4]
2016-05-28 22:29
#9

#8 Att köpa svenskt är inte bara för djurens skull, utan även eran med tanke på antibiotikan bland annat. Din lösning låter helt klart bra🙂

Intehärutandär
2016-06-07 00:21
#10

Går utmärkt, vart vegetarian som 7-åring. Aldrig haft mer brist än vid graviditeter.

vendelay
2016-06-07 10:07
#11

#10 Får jag fråga om du menar vegetarian (äter inget från djurriket) eller lakto-ovo-vegetarian (äter mejeriprodukter och ägg), eller kanske något annat? Du behöver inte svara om du inte vill, jag kände bara att det var relevant för tråden. 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

elsa02
2016-06-14 18:29
#12

#11 trodde att om man inte åt mejeriprodukter eller ägg att det kallades för vegan. Vad innebär vegan isåfall?

Sarah
2016-06-14 18:44
#13

#12 Vegan är en livsstil som innefattar djurrätt och etik. Alltså inget från djurriket, inget läder osv. Vegetarian är bara kosten och det innebär att man inte äter några animalier.

Annons:
vendelay
2016-06-14 19:47
#14

#12 Jag har skrivit en hel liten lista här över. Tror det är kommentar nr 2.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Intehärutandär
2016-06-14 21:50
#15

#11 Jag började som det som numer kallas lakto-ovo.

surikatflicka
2016-06-16 13:38
#16

Jag har varit lakto-ovo +fisk sen tio års ålder och jag mår bra😃

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


elsa02
2016-06-17 13:17
#17

#14 förlåt, nu fattar jag

vendelay
2016-06-17 19:20
#18

#17 Inget att be om ursäkt för, det är många som inte vet vad skillnaden är. Det visste inte jag heller förrän jag blev vegan 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: