Annons:
Etiketthälsa
Läst 1387 ggr
[BlackHeartRebellion]
5/27/16, 8:43 PM

Järnbrist, lösning?

Jag håller på att lägga om min kost, för att jag helt enkelt har svårt att äta kött. 
Men jag har ganska stora problem med mitt järnvärde redan som det är. Tar enda tillskottet min mage inte går sönder av, blutsaft, och mitt värde är just och precis på godkänd nivå. Jag har uteslutit mjölk och sådant då det hindrar upptaget av järn. Jag har egentligen använt mig av alla trix som finns för att öka upptaget av järn, samt minska risken att det hämmas genom vad jag äter till. 

Tyvärr har jag en inflammatorisk sjukdom så det är antagligen orsaken till mitt dåliga järnvärde.

Är det någon mer som haft liknande problem och hur löste ni det?  
Jag har testat en vegetarisk kost tidigare, och tyvärr hade jag brist väldigt ofta. Jag vet att det är så för alla att man inte tar upp järn lika bra från veg kost, men som sagt så har jag redan svårt med att hålla en bra nivå när jag äter kött och järnrik kost.

Annons:
Sindri
5/27/16, 9:07 PM
#1

C-vitamin skall ju öka kroppens förmåga att ta upp järn. Ta citornvatten i samband med blutsaften. Jag tror på att det är mycket bättre för kroppen att få i sig järn naturligt. Om du äter ägg så är äggulan bra. Det finns väl grönsaker som innehåller järn också, kolla i en livsmedelsdatabas, exvis fineli. Du kan söka på järn och få fram vilka grönsaker som innehåller mest. Att laga mat i gjutjärn är också bra.

[BlackHeartRebellion]
5/27/16, 9:23 PM
#2

#1 Jo har testat allt sånt och det hjälper säkert lite men jag är fortfarande på gränsen. 

Ägg är något jag eventuellt kan tänka mig att fortsätta med då jag känner en med höns som sköter dom bra.

Sindri
5/27/16, 9:44 PM
#3

Det finns ju ekoägg! Om din invändning mot kött främst är etisk så blir det mer och mer kött ute i handeln från små gårdar där man bara ger djuren gräs och ensilage. Många bygger också egna slakterier på gården, eller tar dit en ambulerande slaktare. Jag har inte köpt nötkött i affär på många år. Det här köttet är ju också mycket nyttigare för oss människor. Nu när det finns mer av eko-kyckling har jag också sett kycklinglever och då är det ju en smal sak att göra sin egen leverpastej. Har du gjort en riktig utredning om varför din kropp har så svårt att tillgodogöra sig järn? Det kan vara något annat som fattas.

Tant Grön
5/27/16, 10:12 PM
#4

Har du provat dom här? Snäll mot magen, effektiv och passar för vegetarianer.
https://www.med24.se/amino-jaern-40-tabletter

oddahviing
5/28/16, 1:22 AM
#5

Ärtproteinpulver och vetegräs har rätt bra med extra järn, kan vara värt att prova?

'-Headlights on the highway-'

Sindri
5/28/16, 8:31 AM
#6

Har du sökt på anti inflammatorisk kost? Provat utesluta socker, mjöl mm?

Annons:
Tant Grön
5/28/16, 11:58 AM
#7

Spenat och persilja innehåller väl mycket järn. Har för mig att jordgubbar också innehåller ganska mycket järn, och aprikoser.

[BlackHeartRebellion]
5/28/16, 11:43 PM
#8

#3 Det är inte bara det etiska, jag har bara svårare och svårare att äta kött. Jag skulle aldrig klara av att slakta själv, jag klarar knappt att se slakt. Jag vill helst inte äta djur, men ägg kan jag tänka mig men helst från en gård jag kan besöka. 

Jadå jag är ganska ordentligt undersökt skulle jag säga. Vet inte hur många blodprov jag fått ge innan jag fick veta att jag är reumatiker. 

#4 Tack, dom har jag ej testat så ska se om dom fungerar bättre för magen. 

#5 Ska kolla upp det! 

#6 Har läst lite, men inte testat så mycket i praktiken ännu. Gluten har jag inte uteslutit, socker äter jag dock inte längre.

Upp till toppen
Annons: