Annons:
Etikettmatprat
Läst 1801 ggr
Corgitok
5/31/16, 5:52 PM

Kan inte äta vegetariskt!

Jag vill bli en flexitarian. Jag vill äta ekologiskt, mer veganskt, vegetariskt och miljövänligt. Problemet är att jag inte kan! 

1. Min mamma är vegetarian. Har berättat för henne flera gånger att jag vill ta del av sådant hon äter. Har visat henne ekologisk mat och visat intresse. Hon säger ja visst men hon verkar ju inte bry sig? Hon skjuter upp det också för att pappa lagar maten.

2. Pappa säger visst om att äta mer vegetariskt men han gör ju inget. Han lagar alltid mat med kött i. Tar jag upp att vi ska äta ekologiskt säger han att de luras på pengar och att de säkert bara luras med hur det ligger till.

De lyssnar inte och har vadd i öronen. Äter jag inte kött han lagat blir han sur.

Vad ska ja göra?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Calcifer
5/31/16, 5:54 PM
#1

Kan du laga din egen mat, bara för att visa dem vad du vill äta?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Corgitok
5/31/16, 5:57 PM
#2

#1 Kan inte laga mat tyvärr. Har sagt i flera månader att jag vill laga mat för dem (vegetariskt). De svarar "javisst" och dagen jag tänkte försöka laga mat så säger alltid pappa "nämen oj, jag skulle ju laga mat. du får göra det nästa vecka" ._.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

ElinvBorg
5/31/16, 6:01 PM
#3

Men om din mamma är vegetarian så borde väl vegetarisk mat serveras varje dag hos er eller?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Klave]
5/31/16, 6:01 PM
#4

Du kan ju som sagt laga din egen mat om din familj går med på det men så länge de betalar maten så är det ju deras beslut. Är du minderårig så är det svårt eftersom dina föräldrar ansvarar för dig och mer eller mindre kan bestämma vad du äter och inte.

Calcifer
5/31/16, 6:01 PM
#5

Hur noga har du varit med dem när du förklarar att du vill äta vegetariskt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarah
5/31/16, 7:02 PM
#6

Om du inte vill äta köttet son serveras, gör inte det då. De trycker väl inte ner maten i halsen på dig? :) Om din mamma dessutom är vegetarian, ät samma som henne. Förstår inte riktigt problemet.

Annons:
Corgitok
5/31/16, 8:30 PM
#7

#3 #6 Ja hon är ju vegetarian, men det brukar bara räcka till henne och vara hennes mat. Hon säger alltid att hon ska köpa vego mat nästa vecka men det blir aldrig någon nästa vecka. Ska prata med henne.

#5 Har inte precis haft värsta mötet om det men har pratat om det säkert 10 gånger och liksom berättat lite varför och att jag inte vill stå för djurplågeri osv. Pappa kommer med meningslösa argument och jag blir irriterad. Borde jag prata bättre? 

Återkommer..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
5/31/16, 10:37 PM
#8

Förlåt mig, det här är en dum fråga men jag menar absolut inget illa. Varför vill inte din mamma hjälpa dig att äta vegetariskt? Det låter ju jättekonstigt om hon själv är vegetarian? Varför är hon vegetarian? Om det har att göra med t.ex. hälsoaspekter eller miljön så känns det jättekonstigt av henne att inte vilja hjälpa dig!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lustgas
6/2/16, 12:41 PM
#9

Har du möjlighet att följa med när de handlar? Då kan du ju aktivt se till att det vegetariska som din mamma äter köps av även så att det räcker till dig. Helst så kan du dessutom vara med när din far lagar mat, så att du aktivt kan se till att det ven finns mat som du vill äta.

Corgitok
6/3/16, 10:34 PM
#10

Pratade med mamma imorse och hon sa "nej! antingen blir du vegetarian eller allätare!" Förstod verkligen inte?? 

#9 Ja, idag försökte jag! Vi köpte 7 produkter som var ekologiska/veganska när jag handlade med pappa idag. Framsteg hoppas jag att det är…

#8 Förstår faktiskt inte heller problemet, förutom att mina föräldrar är krångliga ibland :|

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

komigentam
6/4/16, 9:35 PM
#11

#10 Låter som din mamma inte vill att du är något mellanting: ex. flexiterian eller vad du kallade det.. (vilket är en allätare för de äter allt som vem som  helst kanske bara lite mer veg)

Du får ligga på, lära dig laga mat själv, hitta recept, vara på & visa att du vill. Jag vet inte hur gammal du är & kanske du har nämnt det men jag fick laga själv, visa att jag  ville & jag har lagat mat själv sen dess. Jag kunde inte direkt laga mat utan improviserade.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

kae
6/13/16, 12:29 PM
#12

Mina föräldrar lät mig inte bli vegetarian så jag slutade äta köttet i maten utan att säga något, när de märkte började jag inte bråka utan sa bara "jag äter inte djur längre". Till slut fick de börja köpa vegetariskt till mig eftersom jag skulle få brister osv annars. Förhandla inte, var stenhård 🙂

Tilda Hansson
8/9/16, 7:42 PM
#13

#12 Samma här!😃

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: