Annons:
Etikettmatprat
Läst 2531 ggr
Chikimiru
2016-10-12 15:14

Vegetariskt godis

Jag undrar vad det finns för godis som är vegetariskt (lakto-ovo) bland både lösgodis och "vanligt" godis och allra helst choklad. Har hört att tex marabou inte ska vara lakto-ovo vegetariskt och undrar vad det är för godis som då går att äta för en lakto-ovo vegetarian. Sista frågan är också vad godis innehåller som inte är lakto-ovo vegetariskt? Vet bara om gelatin. Är ny vegetarian och gillar att äta godis så skulle vara väldigt tacksam om nån kan typ bara lista upp massor med godis jag kan äta :)

Annons:
tlover
2016-10-12 15:18
#1

E120 är krossade löss så det kan du se upp med (finns i rosa och blått godis oftast), om du inte äter bivax finns det på visst godis också.

Den mesta choklad är däremot lakto-ovo-vegetarisk, det man ska "se upp med" där är ju mjölk men det äter du ju. Kan det vara det att choklad innehåller insekter/spindlar av misstag (dvs ej tillsatt) som du tänker på? Insekter finns däremot i det mesta som odlats eftersom, ja i naturen finns det insekter så det går ju inte att undvika

l'm back

IngaTrnqvist
2016-10-12 15:37
#2

Mycket komjölkschoklad innehåller vassle har jag för mig. Det är en biprodukt från osttillverkning som kan innehålla Löpe (enzym från kalvmage). Sen E120 (karmin), E904 (schellack), utvinns båda från krossade insekter. Inne på vegan iFokus finns en lista med  vegetariskt godis som går att hitta i vanliga affärer :)

Upp till toppen
Annons: