Annons:
Etikettallmänt
Läst 2277 ggr
sammy78
10/16/16, 3:35 PM

Mjölksubstitut .... ?

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Halloj !

Är flexitarian och går sakta men säkert över till att bli vegeterian.

Vill också sluta använda mejeri produkter …. men skulle uppskatta lite tips på vilka produkter som är bra mjölksubstitut?

Vilken dryck är godast av alla mjölksubstitut ?

Soja, Kokos, havre etc ?

Vad kan man använda för att ersätta creme fraiche/gräddfil och dylikt ?

Annons:
Tjeja
10/16/16, 3:45 PM
#1

Mandelmjölk är min personliga favorit! Jag var mjölkälskare av rang och det var mycket svårt för mig att hitta ett alternativ till mjölk. Men efter mycket letande, provande och testande har jag vant mig så vid mandelmjölk att jag tycker om det och inte ens saknar vanlig komjölk alls längre. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

NatasjaHemby
10/16/16, 4:09 PM
#2

Oatlys iMat Fraiche är ett utmärkt alternativ till creme fraiche. Det finns även alternativ som Tofuttis Sour Supreme, men den är extremt dyr.

Vilken växtmjök som är bäst beror på personlig smak och användningsområde. Jag har gärna något lite sött, som havredryck, i teet, men föredrar något mer neutralt, som osötad sojadryck, i matlagning.

SE*Simbelmynes

sammy78
10/16/16, 5:50 PM
#3

Kan man göra varm choklad med någon av substituten?

Vilket av substituten gör godast yogurt?

vendelay
10/17/16, 1:20 AM
#4

Istället för mjölk gillar jag  Alpro Soya Lätt. Sojadryck med lite söt smak. Jag har dock aldrig tyckt om att dricka komjölk bara sådär, och tror inte att de smakar direkt lika. I kaffe är Oatly iKaffe (havre) gott, tycker jag! I matlagning brukar jag ha antingen den sötade soya lätt eller osötat havredryck (antingen från Oatly eller hemmagjord). Jag vet inte om det går att göra varm choklad för jag dricker inte det, så har tyvärr inte testat.

Som gräddfil eller creme fraiche använder jag Oatly iFraiche. Tycker den är jättegod och funkar både kall och varm (i matlagning eller såser osv). Min ena vän tycker att den är lite för söt - inte tillräckligt syrlig, men jag tycker att den är perfekt.

Som matlagningsgrädde använder jag Oatly iMat. Ger en krämig och fyllig smak och jag tycker inte att det blir någon bismak. Jag har testat flera av Alpros substitut för grädde (soja) men jag tycker inte att det är någon smakskillnad men en enorm prisskillnad 😃

Som bak- /matlagningsmargarin använder jag Carlshamns mjölkfria. Antingen bakmargarinet eller det flytande, beroende på vad det ska vara till. Som smör på smörgås tycker jag att Floras mjölkfria är godast men Carlshamns mjölkfria är också god!

I glassväg gillar jag nog allt jag testat. Risglass (från GB) är nog allra godast, men Oatly (havre) och TofuLine (soja) är också jättegoda! Har även smakat nice cream (köpt och hemmagjord) som är sååå gott. Glass på kokosnöt kan vara gott men jag gillar inte när det smakar kokos så.

Ost har jag aldrig gillat så kan inte rekommendera något veganskt heller tyvärr. Det finns ju ganska många märken (speciellt om du kan tänka dig att beställa på internet) så det finns att testa sig fram. 

När det kommer till yogurt rekommenderar jag de av soja, gärna från Planti men det finns flera märken. Jag gillar inte de med havre förutom Yosa där de smaker jag testat är jättegoda och inte har någon bismak av havre.

Kommer inte på några fler mjölkprodukter nu men hojta till om du undrar något! Och ett tips är att ställa frågan inne på Vegan iFokus där det finns många fler aktiva medlemmar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
10/18/16, 3:50 PM
#5

Har pratat med en vän som gillar varm choklad, hon hälsar att Oatly's havrechoklad är jättegod att värma i micron!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

sp0ngeb0b
10/25/16, 11:14 PM
#6

De mjölkersättningarna som jag äter/dricker mest av är mjölk och yoghurt, så här kommer lite tips i de kategorierna:

Jag dricker inte mjölk som den är, men om jag skulle göra det skulle jag nog välja soja eller mandelmjölk. Har även testat kokosdryck och havredryck men jag tycker inte de är så jättegoda bara sådär. Till gröten har jag helst sojamjölk eftersom det är krämigt och gott, men även kokosdryck är gott på gröten. Jag har testat att använda sojamjölk för att göra oboy och det blir jättegott! Men Alpro har en sojadryck med chokladsmak som är väldigt god!! Jag kan dricka hela paketet på en gång. Har inte testat att värma men det går säkert jättebra. Även Oatlys chokladdryck är god men inte lika god som Alpros. 

När det kommer till yoghurt är min stora favorit Soygurt med smak av jordgubb från Planti! Alla mina vänner som äter soygurt älskar Planti. Har även testat soygurt från Alpro och den är också god men den var lite för söt för min smak. Min syster äter Oatlys havregurt varje dag, jag själv gillar inte riktigt bismaken av havre men smaken är som baken så det är värt att prova! Alpro har även "Go On" som verkar fungera som alternativ till kvarg, alltså har högre proteininnehåll ifall det är intressant för dig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: