Annons:
Etikettlivsstil
Läst 1002 ggr
ipopuma
12/31/16, 10:49 AM

Vegetarian - hemma

Ja jag känner nu att jag vill ta bort kött ja nästan helt från min kost. Bli något i latko-ovo-pesco stuket. Börja där. Men min fråga är hur gjorde ni hemma? I dagsläget lagar jag vegetariskt 1-2 gånger i veckan till hela familjen. Men hur  gör man om alla mina mål ska bli mer veg, utan att påverka familjens ekonomi för negativt? hur gjorde ni?

Har alltid tänkt att jag ska ändra på mig efter jag flyttar hemifrån. Men ja, "orkar (?)" inte vänta längre. Ska jag vänta?

Annons:
Maria
12/31/16, 10:57 AM
#1

Tror du att du kan få familjen med dig? Det finns ju en himla massa gott vegetariskt och ni kanske kan laga mat tillsammans.

När vår son var i sena tonåren så bestämde sig min man för att utesluta kött fisk och fågel och sonen och jag hängde på. Jag lärde mig att laga en massa ny mat som var jättegott. Sonen hade dessutom kompisar som var vegetarianer så det blev så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
12/31/16, 10:59 AM
#2

Det behöver inte alls bli dyrare än köttmat. Det kräver bara lite annan planering och att man lagar maten själv med råvaror från grunden (nyttigare då dessutom), istället för att köpa färdiga halvfsbrikat och färdigmat. Dvs skippa konstgjorda köttersättningar som quorn och tofu och färdiga "nuggets" och "köttbullar" etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annielle
12/31/16, 11:03 AM
#3

Kan bli billigare till och med!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ipopuma
12/31/16, 11:04 AM
#4

Mamma är med mig. Hon tycker det är superroligt med vegetariskt och när jag lagar det hemma. Pappa ja han får bara hänga på ;) . 

Men hur skulle ni ha gjort de dagar det serveras kött hemma ? (mina förlädrar kommer ju äta mindre kött men kommer ju fortfarande konsumera varan) Hur hade ni kompletterat det?

Tack för all hjälp :D

Maria
12/31/16, 11:05 AM
#5

#2 #3 Ja precis.

Jag minns att jag kokade en massa bönor och frös i för att ha i olika maträtter. Kikärtor, svarta bönor, kidneybönor m.m. Det är ju jättebilligt och gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
12/31/16, 11:07 AM
#6

Beror ju lite på vad det är för mat som ska kompletteras, men ta bönor, ärtor eller linser och komplettera med. Fetaost kan du ju äta ibland också om du äter mjölkprodukter.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
ipopuma
12/31/16, 11:09 AM
#7

Tack för all hjälp :D

Annielle
12/31/16, 11:11 AM
#8

Lycka till! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

VildaVittra
12/31/16, 11:13 AM
#9

Om du hoppar över att köpa sådana där skräplåtsasköttprodukter (quorn, sojakorv osv) så är vegetarisk mat bra mycket billigare än en blandkost. 

Baljväxter kan man göra mycket gott på, som falafel på gula ärtor (krydda om du vill mer som köttbullar, så har du en utbytesprodukt) och Akarasmeten har jag ibland fryst in i hamburgerform innan fritering.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Namiko
12/31/16, 11:15 AM
#10

#4 Ett tips är att koka en stor omgång bönor eller linser, gör biffar och frys in. Då om det serveras kött så kan man bara plocka fram några biffar och steka upp. Mycket billigare och godare än halvfabrikat.

Samma sak går att göra med olika grytor, gör ett storkok, frys in i portionsförpackningar så det finns när föräldrarna vill äta kött så slipper man laga två rätter samtidigt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Tjeja
12/31/16, 11:15 AM
#11

Äter du mjölkprodukter finns ju många olika ostar. Samt ägg ger ju allt som kött ger. Men bättre på alla sätt även för mage och hälsa, ekonomi och djur är att äta baljväxter som #5 beskriver! 😊 Nötter kan man ersätta med emellanåt också. Kasew nötter ger mycket och vanliga jordnötter ger sitt också. Men bäst att använda naturella då tycker jag. Saltade gör maten för salt. Glöm heller inte bort att du kan "krydda" maten nyttigt o gott med frön också som komplement!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ipopuma
12/31/16, 11:21 AM
#12

Tack så mycket för alla tips och för att ni tar er tid :D #9 ska kolla på filmen när jag kommer in igen :D

Upp till toppen
Annons: