Annons:
Etikettpolitiska-frågor
Läst 2151 ggr
Magi-cat
2017-05-07 15:06

SD vill stoppa vegetariskt

I denna kommun (enl. Hallands Nyheter) serveras skoleleverna två vegetariska mål mat i veckan.

Det gillar nu inte SD, som vill ta bort de  vegetariska måltiderna så att eleverna äter ordentligt. 🤦‍♂️

Kommunfullmäktige kommer att behandla SD-motionen senare.

http://www.hn.se/nyheter/varberg/sd-vill-slopa-vegetarisk-mat-1.4267139


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
veggie4every1
2017-05-07 15:08
#1

😟

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

landsbygdsbo
2017-05-07 15:09
#2

Pizzeriorna i närheten av skolorna märker nog en omsättningshöjning då skolorna serverar enbart vegetariskt.

[Carpinus]1
2017-05-07 15:25
#3

Hur jag än läser artikeln så får jag det till att SD vill ta bort de två helvegetariska dagarna, inte de vegetariska rätterna. "Det är viktigt att barnen äter ordentligt och då fungerar det uppenbarligen inte med bara vegetariskt, säger Olle Hällnäs, vice ordförande för SD Varberg."---

"Inte bara vegetariskt" alltså.

Magi-cat
2017-05-07 15:33
#4

#3 Jaha? De vill ta bort de vegetariska måltiderna eftersom barnen inte äter "ordentligt" då, enligt dem. 

Vegetariska rätter innehåller, som bekant, inte kött eller fisk. Lägger man dit kött, fisk, ägg så är det inte vegetariskt längre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cragan
2017-05-07 15:43
#5

att tvinga en vegetarisk eller en karnevorisk kost är idiotiskt är betydligt mycket bättre att ha en normal kost och en vegetarisk varje dag och låta eleverna själva välja.  
en ren karnevorisk kost som alternativ hade nog fått mig att äta i skolan men ett sådant alternativ är ej ekonomiskt försvarbart.

landsbygdsbo
2017-05-07 15:44
#6

#4 Problemet blir ju att endaste ungar med föräldrar som har ett bra läder, har valfrihet. De andra tvingas äta vad som bjuds.

Genom att erbjuda en allsidig kost varje dag når man ju de allra flesta.

Finns där en blandsallad så har vegetarianen sitt och de andra sitt om man har möjlighet att blanda i bacon eller ngt annat.

Sedan får man ju se till kostnaderna. ev vegomeny får ju inte bli dyrare än normalmenyn.

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-07 15:51
#7

#4 Nej, fortfarande: de vill inte ta bort några vegetariska rätter - de vill ta bort de två helvegetariska  dagarna så att det inte bara finns vegetarisk mat dessa dagar.

I samma tidning finns en artikel där det framgår att det är en fråga som även engagerar politiker i andra partier. Citat: 

"Två dagar i veckan kommer barn på Varbergs skolor och förskolor att serveras helt vegetarisk mat framöver. Politikerna tycker att det går för fort fram."---

https://www.hn.se/nyheter/varberg/mer-vegetariskt-i-varbergs-skolor-1.4112790

Ledarskribenten i tidningen ställer sig också frågande till syftet med nyordningen, och anar besparingsskäl som primär orsak.

http://www.hn.se/%C3%A5sikter/ledare/riskera-inte-%C3%B6kat-svinn-i-skolk%C3%B6ken-1.4100877

[ludden]
2017-05-07 16:35
#8

Ja en stor del av eleverna över 600 stycken vill inte ha vegetarisk, låt dom slippa den och dom som äter vegetarisk ska få fortsätta att göra det.

FataMorgana
2017-05-10 15:24
#9

Eller så skulle de kanske anställa ordentliga kockar som kan laga goda vegetariska rätter i stället så att maten skulle smaka eleverna och att de inte behövde gå omkring och vara hungriga. Det är inte svårt att göra goda, mättande och allsidiga vegetariska rätter, så om det inte smakar eleverna kan det bara vara kökspersonalen som gör ett dåligt jobb. Ingen människa måste väl ha kött i varje måltid?

landsbygdsbo
2017-05-10 17:20
#10

#9 Det är som alltid en kostnadsfråga. Frågan är egentligen om ngn som inte på läkarordination ska få specialkost….

Naturligtvis behöver man inte kött vid varje måltid.

Men skolköket ska väl tillhandahålla en varierad kost som faller så många som möjligt på läppen + att försöka exponera de hungriga för nya matinfluenser ex vegitarisk mat då och då.

FataMorgana
2017-05-10 17:54
#11

#10

Specialkost? Sedan när blev grönsaker, spannmål, frukt, bär och nötter en specialkost som någon behöver få  utskrivet av läkaren? Sen blir väl kosten inte mindre varierad bara för att man tar bort kött två gånger i veckan. I genomsnitt äter ju folk ändå mer kött än vad  som är bra för hälsan och som rekommenderas . Det gör nog mer nytta än skada om man tar bort det två gånger i veckan. Men jag förstår ju att det skulle bli dyrt att anställa ordentliga kockar, fast det skulle säkert inte vara en dålig investering om man vill att alla barn ska äta sig mätta. Själv tycker jag att skolmaten smakade förskräckligt när jag gick i skolan, oavsett om det var vegetariskt eller inte. Så jag gick ofta hungrig  omkring eller sen köpte jag godis på rasterna.

landsbygdsbo
2017-05-10 21:00
#12

# 11 Det är naturligtvis billigare att laga mat i bulk dvs alla äter samma käk.

Och eftersom budgeten är så hårt skuren så lär det inte gå att hålla en kost med frukt o nötter. Men ett alternativ vore att skolan håller med basvaror och sedan köper man själv till det man vill ha.

[ludden]
2017-05-11 15:15
#13

#11 Duktiga kockar är efterfrågade och har lön där efter. Givetvis så ska man ju kunna servera god mat men vem säger att eleverna skulle äta mer grönt för att det smakar gott?

Annons:
FataMorgana
2017-05-11 17:31
#14

#13

Jag antar väl att man äter mer av det som smakar gott och mindre av det som inte gör det. Smakar maten bra tackar väl ingen nej bara för att det inte finns kött med?  Sen måste det ju inte vara någon stjärnkock, utan det räcker om man är lika bra som en vanlig husfru för att kunna göra god mat. Jag var själv nyligen på sjukhus och den vegetariska maten som jag fick var inte alls god, så jag förstår om den vegetariska maten i skolorna smakar lika äckligt att eleverna inte vill äta det.   Då klarar t.o.m jag av att göra mycket godare mat som inte har några större kockkunskaper alls.

[ludden]
2017-05-11 22:11
#15

#14 Men samtidigt vill ju mer än halva elevantalet skippa den vegetariska maten. Ska man tvinga ungdomarna att äta maten dom inte tycker om även om den skulle vara god? Alla har olika smak när det kommer till mat, jag gillar inte äta kyckling fast jag äter kött. Jag tror heller inte vegetarian i den skolan uppskatta en köttdag där enbart kött serverades, då skulle dom göra exakt samma sak och komma med protester.

Låt eleverna välja själva så blir det bättre.

FataMorgana
2017-05-12 10:51
#16

#15

Jag förstår inte alls vad du menar. Mat som är god tycker man väl om? Hur kan man inte tycka  om en mat som man tycker att är god? Tror du inte att eleverna tycker om grönsakerna, rotfrukterna, spannmålen och frukten de får hemma av sina föräldrar?  Knappast har de bara kött på så sina tallrikar. Säkert lämnar de inte resten för att bara äta köttet.  Om man bara vill äta kött och  inte kan avstå från kött en enda dag  har man ett beroendeproblem som kan leda till övervikt, diabetes och till andra välfärdsjukdomar. Det är inte heller det som man ska uppfostra barnen till, att bli beroende. 

Vad som gäller smaken, är det klart att det alltid finns någonting som någon inte tycker att är gott oavsett hur det än tillreds. Jag gillar heller inte all sorts mat som är vegetariskt. T.ex tar jag alltid bort svamparna om det finns svamp i maten som jag blir bjuden på, men nu består ju inte den vegetariska maten bara av ett enda livsmedel, utan av hela växtriket.

"Jag tror heller inte vegetarian i den skolan uppskatta en köttdag där enbart kött serverades, då skulle dom göra exakt samma sak och komma med protester. "

Men det finns ju väldigt många skolor som har dagar där det bara serveras kött med någon sorts bilaga som man inte blir mätt på och som man heller inte tar upp alla vikitiga ämnen med. Jag har aldrig sett protester, utan eleverna som äter vegetariskt nöjer sig med att äta det lilla som går att äta och kompletterar med något som de köper själva.

Jag såg en gång en duell på tv där två stjärnkockar, en vegankock och en köttkock tävlade mot varandra och det visade sig att t.o.m köttätarna tyckte att den veganska spagetti-bolognesen smakade bättre än den med kött i. Så mycket beror nog på hur maten tillagas.

[ludden]
2017-05-12 16:32
#17

Jag förstår inte alls vad du menar. Mat som är god tycker man väl om?

Är säker på om du serverar mat till 1600 människor kommer ett antal inte gilla det du lagat. Kika på restaurangbetygen på nätet där även dom bästa får lågt betyg av vissa som inte gillade maten.

"Tror du inte att eleverna tycker om grönsakerna, rotfrukterna, spannmålen och frukten de får hemma av sina föräldrar?" Alla elever äter väl inte exakt samma sak?

Det finns dom som inte gillar morötter, tomater, lök, bönor, vitlök, liksom dom som inte gillar fisk, griskött, mm, mina barn gillade inte fisk eller rotfrukter och bönor.

"Om man bara vill äta kött och  inte kan avstå från kött en enda dag  har man ett beroendeproblem som kan leda till övervikt, diabetes och till andra välfärdsjukdomar. Det är inte heller det som man ska uppfostra barnen till, att bli beroende. "

Det är ändå föräldrarnas beslut vad som ska serveras hemma även om det finns risker kan man inte bestämma vad som ska serveras i folkhemmet. Det går bara att berätta vilka risker det finns.

"Men det finns ju väldigt många skolor som har dagar där det bara serveras kött med någon sorts bilaga som man inte blir mätt på och som man heller inte tar upp alla vikitiga ämnen med. Jag har aldrig sett protester, utan eleverna som äter vegetariskt nöjer sig med att äta det lilla som går att äta och kompletterar med något som de köper själva. "

Men då får man ju försöka påverka vilket över 600 elever har gjort i detta fall.

"Jag såg en gång en duell på tv där två stjärnkockar, en vegankock och en köttkock tävlade mot varandra och det visade sig att t.o.m köttätarna tyckte att den veganska spagetti-bolognesen smakade bättre än den med kött i. Så mycket beror nog på hur maten tillagas."

Finns ju även program med kändiskockar där kötträtter vinner mot vegetariska rätter så det säger inte så mycket.

Smaken är som baken delad brukar man ju säga vilket stämmer när det kommer till mat.

FataMorgana
2017-05-12 19:37
#18

#17

Det är klart att alla inte kan tycka om allt och kräsna personer som inte tycker om nästan någon mat alls finns också.  Menar bara att det är viktigt hur maten tillreds om det smakar eller inte. För även livsmedel som någon tycker om kan smaka alldeles förfärligt om de tillreds av någon som inte kan laga mat, medan samma livsmedel kan bilda en jätte god rätt om den tillreds av någon som kan laga mat. Om någon är bra på att laga mat så smakar det gott för många fler än vad det gör om den lagas av någon som inte är på att laga bra mat. Jag är helt säker på att om kökspersonalen i den där skolan skulle göra ett bra jobb på de vegetariska dagarna, att upproret skulle vara mycket mindre och att många fler elever skulle  äta sig mätta och nöjda på de vegetariska dagarna. Då skulle säkert inte över 600 elever försökt påverka, utan bara några få kräsna personer som ändå inte tycker om en massa livsmedel.

Det är ändå föräldrarnas beslut vad som ska serveras hemma även om det finns risker kan man inte bestämma vad som ska serveras i folkhemmet. Det går bara att berätta vilka risker det finns.

Men varför ska man servera ohälsosam mat i skolan för det? Det finns ju också människor som inte tycker om några vegetabilier alls och sen får de diabetes och brister. Varför ska man stöda det i skolan? Skolan skulle ju kunna vara en ypperlig plats att lära barnen om kost och hälsa och skulle man bara göra  goda vegetariska rätter i skolorna skulle det vara ett bra sätt att få ungdomarna att äta mer vegetabilier på. Men om de får sådan mat som jag fick på sjukhuset, så då kan jag förstå att de inte vill äta det. Det finns också en massa människor som har fördomar mot vegetabilier och vegetariska rätter, men med goda vegetariska rätter kan man lära dem att tycka det är riktigt gott.

Jag såg på ett reportage en gång om en medelålders man som hade ätit sig sjuk på en massa kött och annan ohälosam kost och som bara fnös åt vegetabilier. När han sen blev lärd av en riktig  kock hur man kan göra goda vegetariska rätter tyckte han plöstligt att det var så gott att han slutade att äta kött helt. Vilket han själv sa att han aldrig hade kunnat föreställa sig tidigare.

Vad som var poängen med den veganska stjärnkocken och med köttkocken var, att man även kan få köttätare att tycka om en vegetarisk rätt. Hans vegetariska spagettibolognese skulle säkert nästan alla i den skolan älskat. Medan en dålig kock skulle fått dem flesta att inte gilla det.

landsbygdsbo
2017-05-12 20:17
#19

Jag vet ju hur det var när jag gick i skolan…stod det ngt på menyn jag inte gillade så ordnade jag med mig käk hemifrån istället den dagen..

Hur svårt kan det vara idag?

Lakritsstjärna
2017-05-31 20:28
#20

Bra att man får lära sig att man inte behöver ha kött till varje måltid för att det ska vara riktig mat. kommer inte fungera i längden att vi konsumerar så mycket kött, köttindustun släpper ut mer co2 än fordonsindustrin. det går att göra riktigt god vegetariskt mat som man håller sig mätt på.

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-11 11:38
#21

#20

Att vi på sikt bör arbeta för att avskaffa industriell djur produktion ställer jag upp på. Inte bara av miljöskäl men även av folkhälsoskäl samt ev djuretiska skäl.

Men köttdjurs o mjölkproduktion håller ju även de marker öppna , de marker som är så livsviktiga för så många växter, insekter o fåglar.

Hur ställer du dig till det?

Upp till toppen
Annons: