Annons:
Etikettmatprat
Läst 2080 ggr
Novelia
2017-07-08 12:45

Recept för nybörjare

Jag och min sambo planerar att övergå till vegetarisk kost. Jag undrar om ni sitter på några bra och lätta recept för att så smidigt som möjligt komma igång? Det vi söker är: Lätta, näringsrika recept, inte alltför många ingredienser. Vi kommer hem sent efter jobbet på vardagarna, runt 21, och vill snabbt få till en bra middag. Helst utan att använda högljudda köksmaskiner som stör grannar. Skulle även vara intressant att veta era basrätter ni ofta äter under vardagar? :)

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
emeliiiiieee
2017-07-08 12:58
#1

Har blivit besatt av linsgryta med indiska smaker. Potatis, röda linser, krossade tomater och kryddor. Ska se om jag kan hitta receptet på det :)

Novelia
2017-07-08 20:22
#2

Åh vad gott!! 😄 Gärna!

I have no sympathy for people without empathy

emeliiiiieee
2017-07-08 20:52
#3

https://www.youtube.com/watch?v=kLECnNDuBpI&t=5s

Hittade tyvärr inte receptet men vet att Therese Lindgren lagade det :)

sp0ngeb0b
2017-07-17 17:59
#4

Jag slänger ofta ihop en gryta på krossade tomater, baljväxter och någon grönsak, skrev om det i en annan tråd precis haha. Har inget recept utan jag bara tar ett paket krossade tomater och slänger i lite vad jag känner för, samt kryddar massor.

En annan jättegod rätt är tofu stroganoff! Till det använder jag 1 paket naturell tofu som jag skär i strimlor. Steker dem lite för yta, och har sedan i ett paket krossade tomater (eller mer), en skvätt havregrädde och kryddor (brukar improvisera lite här men typ salt, peppar, någon ört och curry). Och så ris till.

Momos
2017-08-02 14:51
#5

Lasagne! Verkar jobbigt men är faktiskt riktigt enkelt, stek grönsakerna/färsen i lite kryddor o sen bara i med såserna/grönsakerna/vegofärsen och in i ugnen. Blir jätte bra att ha i frysen för leftovers också så man slipper laga mat ett tag.
Vanliga recept funkar bara man byter ut färs mot vegofärs eller grönsaker eller båda :) Jag lägger i alla grönsaker jag har hemma som håller på att bli dåliga, kan va spenat, sparris, tomater, zucchini, etc.. (soltorkade tomater ovanpå är gött)
Bachamelsås finns sådan här men… Tja jag brukar bara hälla alpro matlagningsgrädde över det i lager… inge sås eller något, går mycket fortare och tycker det smakar lika bra men men: https://receptfavoriter.se/recept/vegan-bechamelsas-vit-sas.html

Annat som är enkelt är fylla tortilla bröd, åter igen som vanligt men med vegofärs, grönsaker & tacosås… Enchiladas är lika lätt som lasagne också, brukar toppa mina med vego ost. 

Jag brukar äta soppor (röd linssoppa, "fisk"soppa, tomatsoppa med makaroner), röd curry med grönsaker & bönor & ris, pastasallad, lasagne, tacos, enchiladas, sushi, pommes/potatisbullar/potatismos med substitut kött och ugnsbakade grönsaker, hamburgare, risnudel stir-fry (oftast med lök, vitlök, vitkål, zucchini & svamp, såserna varieras mellan färdiga såser som jordnötssås, japansk soja, sweet chili, osv.), färska vårrullar med vad som i, pasta med tomatsås eller ostsås (A&A pizza vego ost funkar super att smälta i grädde till ostsås), pasta med linsbolognese, osv.  Och så förstås felix veggie röd curry med kikärtor 😃 Allt detta går under en timme, och man behöver själv bara trixa i typ 10-15 min… I princip allt utom sushi & hamburgare går att frysa, vill inte laga middag mer än 4 ggr/v…

dirrefly
2017-08-07 12:47
#6

Tycker Ida Warg brukar ha mycket enkla (och mest veganska) recept! Annars kan jag tipsa om zucchiniplättar eller halloumi- och zucchinibiffar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: